הרה"ח עוסק
בצ"צ באמונה חיים שאולזון שליט"א
שלום וברכה
אחד"ש
מצורף בזה חלק
משיחת כ"ק אדמו"ר ליל שבת חול המועד סוכות שנת ה'תשנ"ב
סימן י ,
ויש לקשר
ענין זה עם מה שכתב הרמב"ם אודות ימות המשיח בסיום וחותם ספר ההלכות ,
ובהקדם ביאור הטעם לסדר וחלוקת ההלכות בפרק האחרון , שלאחרי שהרמב"ם מבאר
פרטי הענינים דימות המשיח [ בג' הלכות ראשונות ] , ומסיים הענין [ בהלכה ד' ] שלא
נתאוו החכמים והנביאים ימות המשיח , , אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה , , כדי
שיזכו לחיי העולם הבא , מוסיף [ בהלכה האחרונה ] ענין חדש , ובאותו הזמן לא יהיה
שם לא רעב ולא מלחמה ולא קנאה ותחרות ,שהטובה תהיה מושפעת הרבה וכל המעדנים מצויין
כעפר , ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את השם בלבד , שנאמר כי מלאה הארץ דעה את
השם כמים לים מכסים – דיש לומר שבהלכה האחרונה מוסיף [ בקיצור וברמז ] גם על דבר
התקופה השניה דימות המשיח שיהיה שינוי מנהגו של עולם , החל מהשינוי העיקרי דתחיית
המתים , כמו שנתבאר בארוכה במקום אחר , ועל פי המבואר לעיל החילוק שבין ימות
המשיח לתחיית המתים ,שבימות המשיח תהיה שלימות העבודה דקיום המצוות , ציווי להאדם
, ובתחיית המתים יבטל הציווי להאדם [ מצוות בטלות ] , ויתגלה ענינם האמיתי שהם
רצונו של הקדוש ברוך הוא [ הלכות של תורה ] – יש לומר , שענין זה מרומז גם בהחילוק
בלשון הרמב"ם בב' ההלכות האחרונות , בהלכה ד' כותב לא נתאוו החכמים והנביאים
ימות המשיח , , אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה , , כדי שיזכו לחיי העולם הבא
כמו שביארנו בהלכות תשובה , ששם מבאר בארוכה שהטובה בעולם הזה , עד לשלמותה בימות
המשיח , היא , בשביל שלימות העבודה דקיום התורה ומצוות , כדי לזכות למתן שכרן של
מצוות בעולם הבא , מה שאין כן בהלכה ה' , שמוסיף ענין חדש בנוגע לאותו הזמן שיהיה
בתקופה השניה , אינו כותב שמעמד ומצב זה הוא בשביל איזו מטרה ותכלית , כדי כולהו ,
ויש לומר הביאור בזה , בתקופה הראשונה דימות המשיח , בזמן דהיום לעשותם בתכלית
השלימות [ שאודותה מדבר בהלכה ד' ] – כיון שישנו ציווי להאדם , מודגשת בעיקר
התועלת של האדם על ידי קיום המצוות , מתן שכרן של מצוות , כדי שיזכו לחיי העולם
הבא , מה שאין כן בתקופה השניה דימות המשיח , כשיחיו המתים – כיון שיתבטל הציווי
להאדם , ויתגלה ענינם האמיתי שהם רצונו של הקדוש ברוך הוא , ומצד רצונו יתברך יהיו
האדם והעולם [ בדרך ממילא ] בתכלית השלימות , לא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את
השם בלבד , , כי מלאה הארץ דעה את השם וגומר , מובן שמעמד ומצב זה אינו בשביל איזו
מטרה ותכלית , כדי כולהו , אלא הוא עצמו המטרה והתכלית , ועל פי זה יש לומר , שגם לדעת
הרמב"ם עיקר ושלימות השכר הוא בעולם התחיה [ כהפסק דין בתורת החסידות ] , אלא
שלא כתב זה בפירוש , כמו שלא כתב בפירוש אודות התקופה השניה דימות המשיח כשיחיו
המתים , כיון שתכלית ומטרת חיבור ספר ההלכות , שיהיו כל הדינין גלויין לקטן ולגדול
בדין כל מצוה ומצוה , נשלמת בסיומה של התקופה דהיום לעשותם , ואף על פי כן , כיון
שענינו האמיתי של חיבורו הוא הלכות של תורה , כפי שהם מצד רצונו של הקדוש ברוך הוא
– לכן בהלכה האחרונה , שהיא הסיום והסך – הכל דספר ההלכות , רומז הרמב"ם
אודות המעמד ומצב דעולם התחיה , שאז יתגלה ענינם האמיתי דהלכות של תורה , שאינם
בשביל האדם [ כדי שיזכו לחיי העולם הבא ] , אלא דעת בוראם , דעה את השם , שזהו
עיקר ושלימות השכר – שמציאות האדם והעולם בטלה ומכוסה לגמרי בדעה את השם , כמים
לים מכסים ,
בברכת התורה
משולם צפניה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.