נפגשתי בימים אלה עם אחד מגדולי ליטאי הזמנים ההם מי שבקי בהשקפתו של הרב שך ובכל מה שהתנהל באותן הימים, היה תענוג לדבר עמו מפני שעסקתי עם מי שידע והיה בקי בפרטים, לא כבימינו רוב הכותבים והניקים למיניהם כותבים מתוך בורות ומעט ידע, רואים איזה שורה או משהו ולא קולטים מה קרה באמת מה אמרו ואיך היתה היהדות החרדית נראית אז. היום אנו חיים בעולם אחר לגמרי, אם היית אומר לפני עשרים ושלשים שנה שהיום תראה ככה היהדות החרדית היו מסתכלים עליך כאילו נפלת מהירח, הפנימיות והחיצוניות השתנו מן הקצה אל הקצה
בין היתר, בויכוח שניהלנו שאלתי אותו מה נשאר מה'השקפה' של הרב שך כפי שלמדנו אז, ואלו היו המילים שלו 'קופת חולים מאוחדת' זה מה שנשאר מכל ההשקפה, והוא מאשים את מי שנתנו יד לבזות את הרב שך בצורה שכזו להשפילו עד לעפר, אין לו ספק כי הוא מתגלגל בקבר ממה שעושים לו אנשי שערי חסד
יצויין כי אותו ליטאי שרוף אינו איש בני ברק וכלל לא מחסידי ר' חיים קנייבסקי והרב שטיינמן, הוא ירושלמי במקורו ומסתכל על הדברים אחרת, הוא לא אוהב את ר' שמואל אויערבך מפני שגם הוא אומר כי מדובר בצודרייטער ומשוגענער מי שסובל מבעיות אישיות ומוציא את הלחצים שלו על הציבור, לדעתו הליטאיות של ימינו השתנתה בהרבה מפני שגם בני הישיבות השתנו, בזמנינו לא יכלו לראות כל כך הרבה בחורי ישיבה עסוקים בפוליטיקה, בימינו הפוליטיקה היתה ניתוחי מתים חילולי שבת, חיינו את החיים החרדים האנטי חילוניים, במילים אחרות היריב היה חילוני, ואילו בימינו החרדים הצעירים הם החברים הכי טובים של החילונים אין כל מלחמה עימם, המלחמה היא עם החרדים מפנים, המצב הזה שינה את פני היהדות החרדית מקצה לקצה, ולכן היא הרבה פחות מצליחה, החילונים לא צריכים כלל להלחם בחרדים, מפני שאנחנו עושים להם את העבודה הכי טובה, חרדי מכה חרדי, והחילוני יושב מן הצד וצוחק ובו זמנית גורף הצלחות בתחומים שבעבר לא חלם שזה יהיה כל כך קל
אני חוזר כאן להרב שך, בעבר כשהרב שך דיבר הוא צעק נגד הרבי מחב"ד שהיה נוהג לומר והעיקר הוא המעשה, הרב שך היה צועק לא המעשה הוא העיקר אלא התורה הוא העיקר, הויכוח למרות שהיה פוליטי בעיקרו מפני שהרב שך לחם פוליטית ולא אידיאולוגית, עובדה, שהוא היה חי עם המצב הזה כל עוד לא נלחם ברבי מגור, ורק כשהחליט להקים מפלגה הוא ירה בתותחים האלה על מנת לפלג את הציבור ולגרוף קולות, ובכל זאת הוא הבין שאי אפשר לנהל מאבק כזה פוליטית, הוא חייב את הפוליטיקה הזו לעטוף בעטיפה אידיאולוגית
אבל היום הכל השתנה מן הקצה אל הקצה, שכחו מחב"ד ומהרב עובדיה יסף ועוד כאלו, היום מה שהם צריכים זה מודעות וזה עומד מעל לכל, וה'השקפה' של הרב שך הפך להיות 'קופת חולים מאוחדת' עד כדי כך שר' שמואל אויערבך מעיז לומר כי 'קופת חולים מאוחדת' זה גופי ועיקרי תורה, הוא הורה לאנשיו להפסיד הון של כסף כשעזבו קופה אחת למען המאוחדת מפני שזה 'גופי תורה'
למרות ניגודי ההשקפות בינינו כירושלמים צחקנו מאיך שהתגלגלו הדברים, אם כי הוא נתן אנחה כבדה על כך שהרסו לציבור שלו את העתיד ואת הישיבות, וסיפר לי שבנו חשב הרבה אם לשלוח את הבן-הנכד לישיבה בארץ הוא שקל לשלוח לחוץ לארץ בשביל להבריח אותו מן הפוליטיקה הזו, ההורסת את הצעירים ומונעת מהם את עתידם הרוחני
באשר לשירות בצבא, שנינו אני והוא שירתנו לאחר כמה שנים בכולל, וכך נהגו כמעט כולם באותן הזמנים וזה היה מקובל, ואילו היום אם מי עושה את מה שעשינו אז הוא חרד"ק או חרדי חדש ידביקו לו כל מיני שמות, למרות שגדולי ישראל אז לא ראו כל פסול בדרך הזו, אנחנו שירתנו בצבא והיינו הרבה מאוד חרדים מכל החוגים והעדות יחד, זה היה חלק מסדר החיים ולא קרה שום דבר, אף אחד לא התקלקל בגיל שלנו שם, יצאנו משם בריאים ושלמים רוחנית, ויתכן כי אף התחזקנו מפני ששם למדנו להתמודד עם מציאות החיים, לא עוד דמיון אלא מה שזה באמת וידענו מה צריך יהודי חרדי לחוסן הנפשי שלו במציאות הקיימת, לא לחיות בדמיונות שוא, כפי שקורה למי שיושבים בכולל שמעולם לא התמודדו עם מציאות החיים, ששם הוא הנסיון הגדול של כל יחיד בימינו וזמנינו
בין היתר, בויכוח שניהלנו שאלתי אותו מה נשאר מה'השקפה' של הרב שך כפי שלמדנו אז, ואלו היו המילים שלו 'קופת חולים מאוחדת' זה מה שנשאר מכל ההשקפה, והוא מאשים את מי שנתנו יד לבזות את הרב שך בצורה שכזו להשפילו עד לעפר, אין לו ספק כי הוא מתגלגל בקבר ממה שעושים לו אנשי שערי חסד
יצויין כי אותו ליטאי שרוף אינו איש בני ברק וכלל לא מחסידי ר' חיים קנייבסקי והרב שטיינמן, הוא ירושלמי במקורו ומסתכל על הדברים אחרת, הוא לא אוהב את ר' שמואל אויערבך מפני שגם הוא אומר כי מדובר בצודרייטער ומשוגענער מי שסובל מבעיות אישיות ומוציא את הלחצים שלו על הציבור, לדעתו הליטאיות של ימינו השתנתה בהרבה מפני שגם בני הישיבות השתנו, בזמנינו לא יכלו לראות כל כך הרבה בחורי ישיבה עסוקים בפוליטיקה, בימינו הפוליטיקה היתה ניתוחי מתים חילולי שבת, חיינו את החיים החרדים האנטי חילוניים, במילים אחרות היריב היה חילוני, ואילו בימינו החרדים הצעירים הם החברים הכי טובים של החילונים אין כל מלחמה עימם, המלחמה היא עם החרדים מפנים, המצב הזה שינה את פני היהדות החרדית מקצה לקצה, ולכן היא הרבה פחות מצליחה, החילונים לא צריכים כלל להלחם בחרדים, מפני שאנחנו עושים להם את העבודה הכי טובה, חרדי מכה חרדי, והחילוני יושב מן הצד וצוחק ובו זמנית גורף הצלחות בתחומים שבעבר לא חלם שזה יהיה כל כך קל
אני חוזר כאן להרב שך, בעבר כשהרב שך דיבר הוא צעק נגד הרבי מחב"ד שהיה נוהג לומר והעיקר הוא המעשה, הרב שך היה צועק לא המעשה הוא העיקר אלא התורה הוא העיקר, הויכוח למרות שהיה פוליטי בעיקרו מפני שהרב שך לחם פוליטית ולא אידיאולוגית, עובדה, שהוא היה חי עם המצב הזה כל עוד לא נלחם ברבי מגור, ורק כשהחליט להקים מפלגה הוא ירה בתותחים האלה על מנת לפלג את הציבור ולגרוף קולות, ובכל זאת הוא הבין שאי אפשר לנהל מאבק כזה פוליטית, הוא חייב את הפוליטיקה הזו לעטוף בעטיפה אידיאולוגית
אבל היום הכל השתנה מן הקצה אל הקצה, שכחו מחב"ד ומהרב עובדיה יסף ועוד כאלו, היום מה שהם צריכים זה מודעות וזה עומד מעל לכל, וה'השקפה' של הרב שך הפך להיות 'קופת חולים מאוחדת' עד כדי כך שר' שמואל אויערבך מעיז לומר כי 'קופת חולים מאוחדת' זה גופי ועיקרי תורה, הוא הורה לאנשיו להפסיד הון של כסף כשעזבו קופה אחת למען המאוחדת מפני שזה 'גופי תורה'
למרות ניגודי ההשקפות בינינו כירושלמים צחקנו מאיך שהתגלגלו הדברים, אם כי הוא נתן אנחה כבדה על כך שהרסו לציבור שלו את העתיד ואת הישיבות, וסיפר לי שבנו חשב הרבה אם לשלוח את הבן-הנכד לישיבה בארץ הוא שקל לשלוח לחוץ לארץ בשביל להבריח אותו מן הפוליטיקה הזו, ההורסת את הצעירים ומונעת מהם את עתידם הרוחני
באשר לשירות בצבא, שנינו אני והוא שירתנו לאחר כמה שנים בכולל, וכך נהגו כמעט כולם באותן הזמנים וזה היה מקובל, ואילו היום אם מי עושה את מה שעשינו אז הוא חרד"ק או חרדי חדש ידביקו לו כל מיני שמות, למרות שגדולי ישראל אז לא ראו כל פסול בדרך הזו, אנחנו שירתנו בצבא והיינו הרבה מאוד חרדים מכל החוגים והעדות יחד, זה היה חלק מסדר החיים ולא קרה שום דבר, אף אחד לא התקלקל בגיל שלנו שם, יצאנו משם בריאים ושלמים רוחנית, ויתכן כי אף התחזקנו מפני ששם למדנו להתמודד עם מציאות החיים, לא עוד דמיון אלא מה שזה באמת וידענו מה צריך יהודי חרדי לחוסן הנפשי שלו במציאות הקיימת, לא לחיות בדמיונות שוא, כפי שקורה למי שיושבים בכולל שמעולם לא התמודדו עם מציאות החיים, ששם הוא הנסיון הגדול של כל יחיד בימינו וזמנינו
מה אתה שם תמונות של נבלות וטרפות והלוואי היה גם זה
השבמחק