מאת מנחם מן
בכל כאב, יש נקודת אור. ובכל טרגדיה ישנם רגעי חסד. העם היהודי, שלא
ככל העמים, יודע להניח בצד מחלוקות אידיאולוגיות של ממש בעת צרה וצוקה ולהתאחד.
החודש האחרון, על כל קשייו ומהמורותיו, הוכיח לעולם- ובראש ובראשונה לנו, כי יש
בנו הכח והיכולת להתעלות ולהתגבר על חילוקי הדעות העקרוניים כל כך. מן הסתם אינכם
זוכרים, וטוב שכך, את מלחמות האש המפחידות שהתחוללו ממש כאן בינותינו רק לפני חודש
ימים, איש את רעהו חיים בלעהו. ועתה, ברוך ה', חוצה האחדות מגזרים ופלגים, ואין
איש שלא מגויס, מי בגופו ומי בנפשו ורוחו להצלחת המערכה. כולנו בני איש אחד אנחנו.
הסכיתו ושמעו מעשה שהיה עם הרב מאז"ה הכהן במשפט בייליס;
בחודש אפריל של שנת 1911 (ה'תרע"ב) נתקלו שני ילדים ששיחקו בשדה
בקרבת ליוקאנובקה פרבר של קייב, בגופת נער שהייתה מוטלת באחת המערות. ידי הנער היו
קשורות לאחוריו ועל גופו נמצאו סימני דקירות. עד מהרה הוברר כי ההרוג הוא אדנריי
יושצ'ינסקי, נער כבן 12 שנעלם מבית אימו שמונה ימים קודם לכן. מכאן והלאה נכנסה
קייב למערכת דמים מטורפת שכונתה בשם 'משפט בייליס' או 'עלילת הדם של המאה ועשרים'.
האשמה הוטלה לפתחו של מנחם מנדל בייליס שהעסיק את אימו של הנער במפעלו. ועד מהרה
הוגש כתב אישום כנגד היהדות הגלובלית כולה שכותרתו "רצח בכוונה תחילה לצורך
פולחן דת". התקשור הגדול לו זכה המשפט הסיט את הנקודה מרצח לטענה כנגד קיומו
של העם היהודי. שאלות רבות עלו כנגד היהדות כשהגדולה והחזקה שבהם היא קביעתו של
רשב"י בתלמוד הבבלי כי "אתם קרויים אדם ואין אומות העולם קרויים
אדם". לדידם של העותרים, די באמירה זו להוכיח כי דם ילד נוצרי הינו הפקר
לשיטת היהודים, ומשכך, הרצח הינו לגיטימי בעיניהם.
ההתגייסות למערכה הייתה מושלמת. מכל מקום בעולם נשלחו נציגים לשמש
כסנגורים במשפט המתוקשר. עד שעלה לדוכן הרב יעקב בן ישעיה מאז"ה הכהן והפך את
הקערה על פיה. לאחר שהכחיש מכל וכל את המקרה והוכיח את סלידתה של היהדות מרצח באשר
הוא, נדרש הרב להשיב על דרשתו של רשב"י ולבאר מדוע אומות העולם אינם קרויים
אדם.
"בלשון הקודש" פתח הרב ואמר "ישנם ארבעה שמות תואר;
אנוש, גבר, איש ואדם. השמות הראשונים ניתנים לקריאה הן בלשון
יחיד והן בלשון רבים - אנשים, גברים, אישים. אולם המילה
’אדם‘ אינה ניתנת לקריאה בלשון רבים" – "אומות העולם בהחלט יכולים
להתאחד בימים מסוימים ולהוות יחידה אחת כגברים או כאנשים. אך
במהותם ובחייהם הכלליים כל אחד הוא לעצמו. אך אנו היהודים קרויים 'אדם' לומר כי גם
במצב ראשוני ופרטני אנו חשובים כיחידה אחת שלא ניתנת לפרוז." – "צא
ולמד" הרים הרב את קולו "ברוסיה מתקיים כעת משפטו של יהודי עלום בעלילה
שפלה ומכל קצוות תבל התגייס העולם היהודי יחד כאיש אחד לעמוד בפרץ כנגד אומות
העולם. האם במקרה דומה כשהנאשם יהיה גוי, תישלח נציגות לייצגו מכל העולם? האם ישנה
אכפתיות כל שהיא לאומות העולם כמקשה אחת? זוהי אם כן אמרתו של רשב"י; אנו
קרויים אדם ואין אומות העולם קרויים אדם." – עדותו שלו היא שהכריעה את הכף
והובילה לזיכויו המוחלט של בייליס.
נאומו חוצב הלהבות של הרב מאז"ה הכהן עומד במבחן המציאות כבר
אלפיים שנה. בכל מקום בעולם שבו חלילה תהיה פגיעה ביהודים יורגש הדבר בכל קצוות תבל
ובכל מקום שבו קהילה יהודית. רק לפני שנים מספר ראינו את התגייסותם המלאה של
יהודים מכל רחבי העולם להצלתם של שלושה אסורי יפן. והדוגמאות רבות. גם עתה,
בתקופתנו הקשה מתגלה העם היהודי בפניו המאירות והזוהרות. יעידו על כך מאות ואלפי הארגונים
שלקחו על עצמם לסייע לחיילים בגבול הרצועה. ארגון גדול ומוכר בשם 'פרויקט דוסים'
העמיד חפ"ק של ממש המלא בכל טוב לצרכי החיילים והכל במאור פנים וברוח גבית
חזקה של חוסן ועידוד.
אך
גולת הכותרת נמצאת דווקא בבתי המדרשות ובבתי הכנסיות. אלפי אברכים ורבבות עמך בית
ישראל קיבלו על עצמם להתחזק בנועם לימוד התורה כשכל 'אדם' מקבל שם של חייל ומאמצו
בלימודו, הפרויקט שכונה בשם הקדוש "אלף למטה" הוכיח לנו כי לפני הכל וגם
אחרי, אנחנו העם הנבחר. וזוהי נקודת האור שבחשיכה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.