מאת בן תורה
מזה
תקופה הגיעה לאוזנינו שמועה כי פוסק הדור הגר"ח רוטר שליט"א, אשר חידש
והעמיד את היסוד לפיו ההתייצבות בלשכות הגיוס היא גופא ב'יהרג ואל יעבור',
דבר אשר לא שמענו מעולם אפי' מפ"ק של הגר"ש בשום הזדמנות, שכידוע שהוא מורה
ובא להרבה מהשואלים
להיתר בענין זה [וחלק
משמותם בידינו, נציין בזה את נכד מרן הגרד"צ שליט"א בן לחתנו הגרב"מ
אטינגר, אשר התייצב בלשכת הגיוס באישור הגר"ש, וגם שמענו היום מאברך פה
בכולל בשם וו. כי הגר"ש הורה לאחיו ש'שב ואל תעשה עדיף, אבל אם מפחד
רשאי להתייצב'... וגם שמענו מהגרב"ד דיסקין מה שסיפר לו הרב אורי מקלב,
שפ"א קיבל שיחת טלפון ממפקד במשטרה הצבאית שא"ל שבידו רשימה של 12 בחורים
מישיבת מעלות התורה שלא התייצבו וקיבל פקודה לעוצרם, ושלח הר"א מקלב להגר"ש
שיודיעוהו על ככה, והורה הגר"ש לתלמידיו להתייצב
והכל בא על מקומו בשלום... וכבר ידוע זה מכבר כי בתחילת המערכה הגיע בחור
ואמר שמפחד וא"ל הגר"ש שיתייצב, וכאשר נזדעק הרב פטרוף ואמר כי הדבר יזיק
לכל המערכה, הגביה הגר"ש עיניו וא"ל " וכי אתה תוציא אותו מבית
האסורים?!"...],
ומחמת
כן התרומם והתגדל שמו להיות נקרא 'פוסק הדור' מחמת כובד וגודל האחריות
שנטל ע"ע בזה, וככה"נ שמקורו העיקרי לחידוש גדול זה הוא משלטי המחאה
בהפגנות אשר הכריזו במפורש בלא שום ספק ופקפוק כי 'ההתייצבות בלשכות הגיוס -
יהרג ואל יעבור', וכידוע שאין משיבין אחר הארי....
ועתה
הגיעתנו שמועה משונה אשר סירב הלב להאמין, כי בנו של מרן הנ"ל התייצב
בעצמו בלשכת הגיוס, וביטלנו שמועה זו בהינף יד, כי איך יעשה המרן הנ"ל
מעצמו חוכא ואיטלולא שבמו ידיו סותר ההוראה הגדולה שלו...
והנה
עזרנו השי"ת, והיום אחה"צ הגיע המרן להאציל מרוחו עלינו בכולל נ.מ. בב"ב,
ורוחו הגדולה הופיעה בבית מדרשינו, ואיזה עז פנים העיז פניו לשואלו אם
נכונה השמועה בזה.
ולמרבה
ההפתעה אישר המרן את השמועה, והסביר לנו קצות דרכיו בזה, ולזיכוי הרבים
משום 'אל תמנע טוב מבעליו' הננו להביא בזה מה שפירש לנו:
דהנה
יש לחלק בין סנקציות פליליות לסנקציות כלכליות, דבזמן שהיה התוכנית על
פליליות היתה דעתו של הגר"ש נחרצת בהתנגדות לכל ענין ההתייצבות [למרות שגם
אז לא אמר מעולם שהוא ביהרג ואל יעבור...], ולא היה בזה שום צד היתר, ורק
בזמן שהתחייב
מנהיג הכופרים שלא יהיו פליליות היתה דעתו של הגר"ש להתיר, ואז הורה לבנו
להתייצב מחמת דעת הגר"ש, ורק אחר שחזר ענין הפליליות חזר והורה לאיסור.
לפיכך ברורה ונהירה הנהגתו של מרן פוסק הדור בזה שב"ה שמועד ההתייצבות לבנו
חל בשעה שאינה של פליליות ולכך ניצול מענין היהרג.
והגם
שדבריו אלו תמוהים מאוד, שכבר נתבאר להדיא בהפלס, שהוא יסוד התורה וקיומה,
שאין לחלק בזה כלל וכלל וכל התייצבות אסורה וחשיב שיתוף פעולה עם שלטונות
הצבא, והאריכו לבאר בטוטו"ד שאין שום משמעות לכלכליות או פליליות והכל הוא
חלק
ממסע השמד.... אמנם כל המהרהר אחר רבו וכו', ולכך עלינו לקבל דבריו
כהלל"מ...
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.