רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 2 בדצמבר 2013

איצה מאיר טאומן דפק על הבימה בשבת חנוכה והבריח בצורה לא יפה את האברכים והבחורים מהבית מדרש של גור בירושלים, בטענה שהם צריכים להחמיר ולאכול סעודת שבת לפני חצות

מאת גערער

אנשים לא האמינו למה שהם שומעים. חצי שעה לאחר סיום תפילת מוסף בשבת חנוכה, דפק איצה מאיר טאומן על הבימה בבית המדרש החדש של חסידי גור ברחוב ירמיהו, וצעק בטרוניה "למה העוילם לא הולך לאכול סעודת שבת לפני חצות?!"

כידוע כל מעשיו של טאומן אינם אלא על פי "חכמים", וכל דבר שמכריז הוא למעשה בשליחות של הרבי מגור שליט"א.

אנשים שנכחו בבית מדרש טוענים שזו היתה הכרזה מכורעת וממש לא יפה, זה נעשה בצורה של זריקת כל הציבור הגדול שהיה בבית מדרש החוצה, והוא פשוט כפה על כולם לעזוב את הלימוד וללכת מהר ליטול ידיים לסעודה לפני חצות היום. וכמובן שבבת אחת כל הבית מדרש התרוקן, כי מי יעיז להישאר וללכת נגד רצונו של הרבי שליט"א.

הרקע ההלכתי
כידוע יש שיטה מחמירה בענין קידוש לפני חצות, והוא מחמיר שצריך גם ליטול ידיים לסעודה לפני חצות ולא מספיק אם מישהו עשה קידוש ואכל מזונות קודם חצות. אין לזה מקור ברור בפוסקים, אבל השיגעון של הרבי מספיק כדי להטריף את כל החסידות.

[העולה משו"ע ופוסקים (או"ח סימן רפח סעיף א) שיש איסור להתענות בשבת עד חצות היום, אך בשתיית מים ועל אחת כמה וכמה בשתיית קפה עם חלב אין חשש לדעת רוב הפוסקים, ושוב אינו בכלל תענית (אשל אברהם בוטשאטש או"ח סימן קנז, שלחן הטהור שם, ערוך השלחן סימן רפח סעיף א). ועוד שברוב קהילות לא הקפידו ע"ז משום שסמכו על דעת אליה רבה (הובא במשנה ברורה שם סעיף קטן ב) בשם המרדכי והראבי"ה שלצורך תורה ותפילה מותר לאחר עד לאחר חצות, ועוד שדעת המגן אברהם (סימן קנז סעיף קטן א) שמחשבים שש שעות משעת קימה ולא מהנץ החמה.
והנה בגור כל הציבר ממילא שותה קפה או תה לפני שחרית או בהפסקה שבין שחרית לקריאת התורה, כך שאין כלל מקום להחמיר].

זמני התפילה בגור בשבת האחרונה

בשבת האחרונה התחילו להתפלל בגור בהשכמה בשעה 7:00 בבוקר בגלל הלל ובריתות.

סיימו להתפלל מוסף כבר בשעה 10:20, זאת לאחר שמיהרו את כל התפילה וקיצרו כל מה ששייך מתוך בולמוס, הכל למען המטרה הקדושה של אכילת סעודה קודם חצות, כאשר בדרך איבדו כולם את הטעם מהתפילה מחמת המרוצה.

כנראה שבסולם הערכים של האדמו"ר מגור שליט"א, נטילת ידים לפני חצות חשובה יותר מתפילה מתוך ישוב הדעת ובנעימה.

יצחק מאיר טאומן דפק על הבימה בשעה 10:50 (חצות היה בשעה 11:27).


בשום קהילה לא נהוג כן וגם לא אצל אדמור"י גור הקודמים
אכן שום קהילה מישראל אינה נוהגת למהר את התפילה בשבתות החורף ולהזדרז לאכול סעודה לפני חצות, כי זה לא מציאותי וגם המרוצה פוגמת בעונג שבת.

ולא זו בלבד אלא שגם בגור עצמה שום אדמו"ר לא הקפיד על חומרה זו בכזאת רמה, וודאי שלא עלתה על דעת להקריב את כל הציבור ולהכניס בו נערווען הכל לשם המטרה הקדושה הזאת.

עדר, כבר אמרנו?
ההכרזה הזו רק ביטאה את התנהגות העדר בקהילת גור החשובה, ואת עובדת היותה שבויה בגחמותיו ושגיונותיו של הרבי המכתיב לה השכם והערב כל דבר, ואינו סומך על שיקול הדעת גם של המבוגרים והחשובים.

2 תגובות:

  1. דווקא מעריך מאד!
    במקום שיעבירו את הזמן ברכילות שילכו הביתה לשמח קצת את האשה.

    השבמחק
  2. צריך לקצר בפיוטים בבוקר בר"ה כדי שיהא אפשר לאכול בבוקר לפני חצות היום (עיין ערוך השולחן רפח ס"ע ב)כיון שאסור להתענות וצריך לאכול סעודה שניה של שבת קודם חצות היום. בעיקר לפי שיטת הגר"א על התוס ועוד ראשונים שקביעת סעודה היא על פת בלבד ועוד שיש איסור לאכול ולשתות קודם התפילה המובא גם במ"ב ע"פ הקבלה שזה ע"פ הזוהר כאכילת דם אף שכידוע שהחסידים מקפידים על הקבלה רק היכן שנוח להם..(עיין ב"י תקצז ס"ק ג. שו"ע שם סע' ב. כה"ח שם ס"ק ג, ד. ועיין חכמת שלמה שם, גר"א שם, כה"ח ס"ק א', ט"ז שם ס"ק א', ערוך השולחן סימן רפ"ח סעי' ב').

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.