רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 3 בינואר 2014

ביטול נסיעת האדמורי"ם- וערכי הממשיחסטים, נקודה למחשבה!!

מאת בן תורה


משהו מטריד אותי מאד בביטול מסע האדמורי"ם לחו"ל, הסיבה תהיה מה שתהיה, אם הלקח שילמד הוא לא לנהור אחרי גור ככאלה ש'כל יכולים' דיינו.
אבל יש כאן לדעתי נקודה הרבה יותר מטרידה, ואני משער שיש עוד שעברה להם בראש אותה מחשבה.
שמעתי כי בין שלל הסיבות האמיתיות לביטול [דחייה בל' בטאון הסיעה המרכזית וגרורותיה..] הוא לא פחות מפחדו של כ"ק אדמו"ר מבעלזא שליט"א להשתתף באותו מסע לחו"ל מחשש שהקנאים באמריקה יממשו את אזהרותיהם לצאת נגדו בחרב ובחנית, החשש מלינץ' ממשי ככל הנראה היה גם הוא בעוכריו של מסע עכור זה, וזו לא בעיה של הקנאים בלבד, אלא בעיה שהתפשטה הרבה יותר מעבר לכך בשנים האחרונות, ואני יסביר מיד על מה אני מדבר.
על מה הכינו הקנאים עשרות אלפי פשקווילים נגד כ"ק אדמו"ר מבעלזא? משהו מכם יודע? אז להזכיר הנשכחות חסידות בעלזא הייתה בעבר חלק מ'העדה החרדית' גם לאחר פרישתה של העדה החרדית מאגודת ישראל חסידות בעלזא הייתה שייכת להעדה החרדית בירושלים. לימים החליט האדמו"ר שליט"א כי בעלזא אינה מיוצגת בהעדה החרדית ואינה מחוייבת עוד למרותם, הקים לו בי"ד נפרד וכו'. העדה החרדית שלא אהבה את העניין בלשון המעטה, וככזו הרואה את כל המתנגד או לא צועד כשה אחרי שגיון נגידיה סאטמריה, הגיבה בחריפות שאין הדעת סובלתה, חרמות נידויים, קללות גידופים, השמצות ומכתבים, והררי פשקווילים על הנבל [כלשונם] כ"ק האדמו"ר מבעלזא. לא נכנס לפרטי האירועים ולא לסלע המחלוקת בפרוטרוט, אבל היה מן הראוי שמחלוקת זו תשכח, ובפרט שמצד חסידות בעלזא כבר באו כמה וכמה פעמים ליישב את ההדורים, ואף היו פגישות בדרג ב' בין הצדדים, [ולא נשכח שהאדמו"ר מסאטמר היום הוא גיסו של הבעלזער רב] אך כל זה לא הועיל השנאה והאיבה נשארו כמימים ימימה אותם אלו שקדשו מלחמת מצוה ללחום בבעלזא וברבה, לא אומרים הרף, וממשיכים לבעט ולהשתולל כל אימת שהזדמנות כזו נקראת לפניהם.
אני אכן לא יתפלא יחד עם שאר שלומי אמונים אם אכן זו הסיבה לביטול הנסיעה של כ"ק אדמו"ר מבעלזא. הטרור והנזק שהיו אמורים חיות אדם אלה לעולל לו היו מונעים נסיעה גם במצב של פיקוח נפש לכאורה, שהרי אין דוחין נפש מפני נפש.
המטריד ביותר הוא שתופעת שוליים זו, קיימת באופן נרחב בחוגים נוספים, הנקמנות וחוסר היכולת לשכך את פגעי העבר, נעשו מנת חלקם של ציבורים נוספים ביהדות החרדית, זאת ועוד לא רק שאומצו דרכים אלו על ידי מאמצים שונים, הגרוע מכל הוא שישנו חוג שהפך את דרך זו למקודשת, דרך זו נהפכה אצלו ליסוד ההשקפה, ובניין כל כולו של שימור היהדות בגלות זו. 'הממשיכיסטים' אותם הקנאים החדשים, לא רק שמשתמשים בשיטה זו בהידור רב, וכל אמרה שיצאה אי פעם מפיו של מרן ראש הישיבה הגרא"מ שך זצוקללה"ה נהפכה אצלם לבלתי ניתנת לחזרה, אותו אדם שלא נהג כשורה לפי ראות עיני מרן זצוקללה"ה או שלא נהג כשורה במובן מסויים, נהפך אוטומטי לנרדף מאותו היום עד מלאת ימי חלדו עלי אדמות, האפשרות לנרמל יחסים לאחר שעברה לה המשוואה, היכולת להתעלות כשנגמרה לה המלחמה בנקודתה ההתחלתית היא אם כל חטאת, שאת פירותיה אנו אוכלים מהם כיום במנה גדושה.
מפני היראה ומפני הכבוד לא אנקוט כאן בדוגמאות ממשיות כי עלולות הן להזכיר נשכחות ולעורר פגיעה בכבוד חכמים, אבל כדוגמא ומשל בעלמא, משל שבהחלט אינו מייצג כראוי את עומק הבעיה, היא מלחמתו של מרן זצוקללה"ה בהרב לנדא מבני ברק [לא כתבתי רב ואב"ד ב"ב] בשעתו הייתה מלחמה על העמדת צורת העיר ב"ב על נכונותה, ולולא המלחמה ההיא ברור היה שהיינו באים לידי הפסד רוחני, אבל כיום כשנדמו התותחים, והמסר הובהר לציבור בני התורה בצורה ברורה ביותר, אין מקום יותר למלחמה זו, אין כיום חשש משליטת אותה כת על העיר בני ברק, ומשום כך הממשיך ללחום את אותה מלחמה, כמוהו כחייל הממשיך להפגיז לאחר הנצחון.
וכדוגמא בעלמא נחזור רגע לחסידות בעלזא, נכון שלפי תפיסת עולמם של אנשי העדה החרדית וחסידות סאטמר מעשיה של בעלזא אז בשעתו היו לא נכונים להעשות, ונכון שכנראה לחמו בהם מלחמה על פי הוראת רבותיהם, אבל היום בשנת תשע"ד מי שחושב שיש עוד מקום למלחמה זו אינו אלא טועה, עיוור הוא וטח עינו מראות, ניקח אותו לסיור קצר בחסידות בעלזא, ובטוחני שיהיה לו כמה דברים ללמוד משם. והלוואי והעדה החרדית הייתה מתנהלת כאותה חסידות מפוארה.
דרך זו של הממשיכיסטים, זהה ממש לדרכם של נטורי קרתא, אלא שהיא גרועה שבעתיים, בעוד שנטורי קרתא מתנהלים כיום גם ע"י הנהגה כלשהי [אמנם לא רבנית, אבל הנהגה] הרי שאותם ממשיכיסטים לא רק שאינם מתנהלים על ידי הנהגה כלשהי אלא גם נוהגים בדרך זו עצמה איפה ואיפה, למשל ביחס לנציגים שהציבו בירושלים ובני ברק, הלא ידוע לכל כי אותם נציגים [וגם חלק מהרשימה שלא נבחרה] סולקו בבושת פנים על ידי מרן רשכבה"ג הגרי"ש זצוקללה"ה מכל מנגנון ציבורי מחמת פרשיות שהשתיקה יפה להם, אלא שלמען האינטרס הצר הותרה פתאום הרצועה, צצה לה הסליחה, פתאום ביחס למרן הגרי"ש אפשר לנהוג בסלחנות על העבר, מה שאסור בשום אופן ביחס למרן ראש הישיבה זצוקללה"ה. אין זאת אלא כי אף בדרך זו אינם הולכים, אבדו הם את הדרך!!! והשי"ת יערה רוח טהרה ממרום להשיב אליו את כל הטועים, עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל ואמרו אמן.

תגובה 1:

  1. "בן תורה" שעדיין לא יצא מהחיתולים. מי שעוד זוכר את השנים האלו זוכר איך שכל הגדולים הליטאים הצטרפו לפאשקעווילים נגד "ביזיון גדולי התורה" של הבעלזער. אם אני זוכר נכון זה היה קנייבסקי האבא, לא חיים, שהיה חתום על זה, ביחד עם "מרן הראש ישיבה" שך. גם לכל הנידוים והחרמות הצטרפו. זה ששך הכשירו לצרכי פוליטקת דגל שווה ערך לזה שהוא הכשיר עובדיה ואלישיב מהרבנות.
    חבל שלא שמרתי את הפאשקעווילים של אז, אולי להר' שאולזאון יש עוד חלק מהם.
    *עליע*

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.