רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 2 ביוני 2013

צביעותם של ראשי הישיבות!!!

מאת עקיבא וויינגרטן

תפקיד 'ראש הישיבה' קיים עוד מתקופת התנאים והאמוראים, אז קראו לזה ריש מתיבתא, אך מיהו בעצם ראש ישיבה? להבנתי הפשוטה, מדובר באדם גדול בתורה, שעומד בראשו של ציבור צעיר או מבוגר שלומד תורה כמה שעות ביום לפחות, יש בו את היכולת, הידע, הרצון והעוצמה לעזור ולכוון את תלמידיו בדרך שבה הוא רכש את ידיעותיו בתורה.
פעמים, שאיש זה פותח את הישיבה בעצמו, פעמים שהוא ממונה ע"י מאן דהו, פעמים שהוא צומח מתוך הישיבה עצמה ועומד בראשה במקום אדם אחר שהיה שם עד לא מכבר, לעתים אף הקודם ימנה את אחריו בתור למשרה.
והנה, נזעקו ראשי הישיבות בשבוע האחרון, איך אנחנו יכולים לשלוח לצבא בחור אחד ואת חברו להשאיר בישיבה? מי אנחנו בכלל שנחליט מי ילמד ומי לא? מי אנחנו שנדע מי יכול להיות עילוי ומי לא? איך אפשר בכלל לצפות מאיתנו שנקיים את הדרישה הזו? ומדוע אנחנו צריכים להחליט? שהצבא יחליט!
עד כאן הכל בסדר, מסכים איתם, מבין אותם, ואפילו מוכן לזעוק את זעקתם בכל מקום, אבל, כשמגיע בחור להתקבל לישיבה, הרי הם צריכים לערוך לו מבדק התאמה, מבחני ידע, בדיקת המעמד הכלכלי, וכמובן, חקירה אחרי הגזע והמוצא, מה אבא עושה, ולפני כמה שנים האחות של הסבתא מצד הדודה חזרה בתשובה, וכמה דנייר האחות גורבת ואיזו פאה האמא חובשת, ואם הבחורצ'יק לא מתאים להם כי למשל הוא מגודל זקן או מגולח, הכיפה שלו עם או בלי סרט, והחליפה שלו עם כפתור מעוצב או שוליים גזורים, הוא לא מתאים להם, פתאום כאן הם כן יכולים לחרוץ גורלות של בחורים צדיקים להורים צדיקים שמוכנים לעשות הכל רק כדי שהבן יוכל ללמוד קצת תורה במקום שנראה להם סביר, נגיש, ונוח, אז הנה, תגידו תודה למדינה שנתנה לכם כעת אפשרות לא לקבל בחור ישיבה, עם "תירוץ" מעולה.
אז מהיום יידע כל ראש ישיבה בישראל, שהוא זה שקובע מי ילך לצבא ומי לישיבה, כי לצבא מתגייסים רק כאלו שאינם מסוגלים ע"פ דעתו האובייקטיבית של ראש הישיבה לצמוח לומדי תורה, אם הוא דוחה על הסף בחור מלהיכנס לשערי ישיבתו הק', יהא זה חותמת אישור שהבחור הנ"ל לא מתאים ללמוד, בזה אפשר לחסוך את כל הבירוקרטיות סביב ה1800 עילויים, לא תהיה מסחרה בעניין, שום דילים פוליטיים, ראשי הישיבות בעצמם הם אלו שיקבעו את המתגייסים ע"י אי קבלתם לישיבה.
ולאלו שיצעקו שלא זה הזמן המתאים לעורר את העניין, וכי אנחנו בעידן של גזירת שמד עכשיו, להם אומר, אין זמן שלא נכון לדבר ע"כ, עסקינן ברצח נפשות לכל דבר ועניין כל שנה ושנה מחדש, גם רצח מופיע בג' עבירות חמורות לפי מיטב זכרוני, לא רק ע"ז / שמד.
רק שמישהו יעדכן את צה"ל שיתכוננו לקלוט אלפי בני משפחת בוזגלו, אפללו, מרציאנו ודומיהם.

4 תגובות:

  1. אני מניח שהשנאה היוקדת שלך לראשי הישיבות, היא מאז שלא התקבלת או עפת מישיבה פלונית או אחרת.
    אבל טענותיך הם פשוט לא לעניין!
    זכותו וחובתו של כל ראש ישיבה להחליט אם בחור פלוני מתאים לישיבה שלו, לפי אמות המידה שהוא קבע מתוקף היותו ראש הישיבה. אם אינו מתאים שיילך לישיבה אחרת, ויש ישיבות מותאמות לכל סוג של בחור! והתעקשותו של בחור או אמו ללמוד דווקא בישיבה זאת, לא הופכת את ראש הישיבה לאכזר או לגוזר גורלות.
    אבל, אכן, לקבוע מי יילך לישיבה ומי יעזוב לחלוטין את עולם הישיבות, החלטה זו אין בכוחו ואין בסמכותו של אף ראש ישיבה לקבוע.
    הכותרת המגעילה שנתת לפוסט שלך, בה באופן גורף זלזלת והשפלת את כל מוסרי התורה בדורנו, ועוד הוספת תמונה של העידית שבעידית שבהם, סבורני שמאד מאד לא נזהרת בגחלתן ולא נשמרת מנשיכתן ועקיצתן... ואם נותן התורה חס על כבודו, ועל כבוד תורתו ועל כבודם של נושאיה ומנשאיה, הרי שאתה בצרות!

    השבמחק
  2. מאמרך זה, כב' הרב שאולזון, מזכיר לי קטע מספר של סופר צרפתי גדול המתאר את איטליה שמלפני מאתיים שנה. על האפיפיור היה לבחור באשה אחת מתוך שלוש מעמדות, לעמוד בראש מנזר של נזירות. למינוי זה נבחרה דרך שגרה הראשונה ברשימה שהוגשה לו ובדרך כלל גם לא טרח לראות מי המעמדות האחרות.אולם כאשר רצו מיוחסים למנות אשה מטעמם לראשות המנזר בשלב מאוחר, גילו המיוחסים לפתע כי דוד-רבא של המעמדת השלישית התפקר, דהיינו נעשה פרוטסטנטי, לעה"ק (לא על הקתולים). לפיכך הרשימה הישנה בוטלה ובראש הרשימה החדשה הופיעה המעמדת בעלת הפרוטקציה, ונבחרה. מכל מלמדינו השכלנו, כידוע.

    השבמחק
  3. לפי הסגנון שלך נראה שאתה חושב שהר"י הם מלאכים.
    ר"י לפני כשהוא נהיה מלאך אז הוא כבר לא בן אדם וה בעיה קשה מאוד,
    ר"י צריך חוץ מלדעת ללמוד להיות גם פסיכולוג שיוכל להבין את נפש הבחור (לא צריך ללמוד בשביל זה פסיכולוגיה הכונה למשמעות)הוא צריך לקחת החשבון שבחור שנפגע יכול להתדרדר לא רק רוחנית אלא גם נפשית, זה לא רק הבחור עצמו זה פוגע לפעמים גם במשפחה המורחבת,
    ראשי הישיבות זה גם כולל הרמי"ם והמשגיחים צריכים לעשות חשבון הנפש אם הם לא פגעו בכמה אנשים שיש להם נזק לעולם ועד



    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.