רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 16 ביוני 2013

המהפכה החינוכית השקטה של האדמו"ר מגור

מאת חסיד גור

האדמו"ר מגור ממשיך להוביל את המהפכה החינוכית-לימודית שלו, כאשר משנה לשנה מתחילים ללמוד חומש וגמרא בגיל מוקדם יותר.
בשנת הלימודים הבעל"ט – תשע"ד, בשנתון של גיל 3.5 ילמדו אותיות וניקוד; בשנתון של גיל 4.5 קריאה וחומש (בגיל 5); בשנתון של גיל 5.5 סיום חומש; ובשנתון של גיל 6.5 יתחילו ללמוד גמרא.
הגיל
הלימוד
3.5 שנים
אותיות וניקוד
4.5 שנים
קריאה וחומש (מגיל 5)
5.5 שנים
סיום חומש
6.5 שנים
גמרא

כך יוצא שלראשונה בשנה"ל הבעל"ט תשע"ד, יתחילו בני 6.5 ובני 7.5 כאחת ללמוד גמרא וכן את אותה מסכת.
האחראים על מערכת החינוך של תלמודי התורה מטעם הרבי הוא הרב איצ'ה מאיר גוטמן, וכן הרב אברהם גולדשמידט.
פדגוגים ואישי חינוך דגולים מברכים על המהפכות הברוכות שהאדמו"ר מוביל בהצלחה כמאמר המשנה "בן חמש למקרא", וטוענים שרואים את הפירות הטובים של השיטה החדשה.
הרבי טוען שחבל על הזמן להתקשקש עם הילדים הרבה זמן בהנחלת הקריאה, ולכן בד בבד עם לימוד הקריאה מתחילים בלימוד החומש!!!
ההצלחה עשתה לה כנפיים, חוגים רבים ביהדות החרדית שדבר ההצלחה הגדולה הגיעה לאזניהם, שוקלים רציני ללמוד מהשיטה הייחודית של גור. ומדובר בקהילות חסידיות וליטאיות כאחד.
המהפכות שהרבי מחולל בחיידרים הם כהמשך למהפכות בישיבות בשימת דגש על לימוד כמותי של מאות דפי גמרא, ופחות בפלפולי הבל ועיון ללא תכלית. הלימוד בבקיאות מלווה גם במבחנים רציניים והוא מדיד בהשוואה לפילפולי סרק שאינם נושאים פירות. וכן המהפכה של שינוי מבנה הגילאים בישיבות ובניית ה"מתיבתות" לשנתון של גיל 14 בצמוד לתלמודי התורה ולעכב את כניסת הילדים לישיבות.

שכחתי לציין כי למעשה לראשונה בשנת הלימודים הבאה, הילדים למעשה לא ילמדו משניות כלל וכלל, אלא יקפצו מלימוד חומש היישר לגמרא.
ולכן 2 גילאים במקביל יתחילו לראשונה ללמוד גמרא ואת אותה מסכת!

24 תגובות:

  1. כליטאי שמעתי שאחד מגדולי הדור אמר על שיטת הלימוד, שבדור הקודם שבחו והעריכו הליטאים את הא"א על החזרת זמן התפילה, לדעתו המעשה הזה של האדמור יותר גדול ממעשה הא"א,

    כידוע החזו"א אמר שהישיבות ביטלו לנו את עמי הארץ, אבל המחיר הוא ביטול הגדולים,כי משתדלים להגיע לממוצע,למחנה משותף, ולצערנו היום המחנה המשותף הוא בקושי 30דף גמרא.

    לכן בשיטה שלו שרק את הבסיס לומדים בישיבה [בקיאות]
    ואח"ז כל אחד לפי כשרונתיו זה מציל את החלשים שיכולים ללמוד בקיאות ולמצוא סיפוק,[לכן יש שם פחות שבבניקים], ומאידך העילויים יכולים אחרי שרכשו בקיאות כמו פעם, להתחזק בעיון כל אחד כפי כוחו ולא הממוצע הישיבתי.[הגרי קמינצקי סיפר שכשהגיעו בחורים מפולין לישיבת סלובודקה כולם ידעו 500 600 דפי גמרא אבל בסברות היו חלשים ובהתחלה מחקו מהם, אבל תוך חצי שנה שתפסו את דרך הלימוד היו עדפים על האחרים ונהיו המזרח של הישיבה.]

    יש לציין שהגרי"ז אמר על פונביז שזו ישיבה לילדים כי הרמים מאכילים אותם "בכפית"הכל נאמר להם בלי יגיעה עצמית,[קצת שונה מחברון] הגדולים האמיתיים למדו לבד בלי שיעורים החזו"א הרב אלישיב...

    השבמחק
    תשובות
    1. למה לי קרא וגברא רבא דמסהיד שהרי שכל הישר מעיד שהכל שטויות והבלים כי כל אחד יודע את מגבלות הריכוז והקליטה של ממוצע הנערים בגילים אלה.
      אבל מה נעשה שאדם כרבי יאנקלה הפך בשעותיו הפנויות למין אלוהים הזוי שנחה עליו הרוח לשנות סדרי עולם ולהכתיב לתינוקות דיאטה של סטייקים חצי עשויים, והפוצים עונים אחריו נעשה ונשמע שהרי הוא הראאאבוא.

      מחק
  2. בכל שיטה [בקיאות ועיון יש מעלות וחסרונות.
    הנקודה המרכזית אם התרגלת ללמוד בעיון,לאט קשה לך לרכוש בקיאות כי אתה חושב לאט לחלשים אין סיכוי בדרך הזאת והכישרוניים חסר להם בבקיאות כדברי החזו"א,[יש עוד חיסרון לפעמים מבן אדם חושב אתה הופך לבו אדם בוהה ואז אתה לא לומד ברציפות ובריכוז]

    אם התרגלת ללמוד בבקיאות ובשטחיות מאד קשה אחרי זה לתפוש את הלומדות לכן הבינונים יפסידו, העילויים והכישרוניים ידביקו את הפער ויהיו עוד יותר טובים מאלה שרק למדו עיון,וגם החלשים ימצאו סיפוק בבקיאות.

    בכלל הדרך הזאת מאפיינת עוד חילוק בין החסידים לליטאים לימוד בקיאות ההצלחה שאתה רואה היא רק לאחר זמן,
    הגר"ח קנייבסקי מול הגר"ב פוברסקי בני אותו גיל פחות או יותר,
    הגרב"ד פוברסקי נחטף לר"מ כבר בגיל 24 הצלחה מהירה...
    לעומת הצלחת הרב קנייבסקי בשנים יותר מאוחרות ויש שיגידו הצלחה יותר גדולה.

    אצל הליטאים שעובדים על סיפוקים מהירים ומשתמשים בכבוד, וגאווה ובשלא לשמה 30דף מספיקים להם, אם כי כיום אפשר לראות שזו דרך קצרה שהפכה לארוכה.
    לעומת גור שמהותה היא דחית סיפוקים,וגם בלימוד יש יתרון כי בבקיאות אתה יוצא עם קנין ברור וממשי אומנם לאחר זמן רב ולא בדף הראשון שאתה לומד אבל עם קנין נצח,
    זו היא דרך ארוכה שהיא קצרה ובסופה יש סיפוקים הרבה יותר גדולים.

    השבמחק
    תשובות
    1. בטשונט והקוגל לא ראינו את דחיית הסיפוקים של הנ"ל

      מחק
  3. נכון בן חמש למקרה אבל בן עשר למשנה ובן חמש עשרה לתלמוד

    השבמחק
    תשובות
    1. אני בספק אם בן חמש מקרא כן למדת כראוי, כי מקרה אחד לחכם ולכסיל העיקר שאוולתו מקלדתו ועכברו לא תסור ממנו, אולי רוב "מקרהך" רכשת רחוק מעין רואה...בלילה...

      מחק
    2. חחח חזק. כמו"כ יש להעיר למגיב הראשון כי מחנה משותף הוא יכול למצוא רק בצה"ל

      מחק
  4. "בפלפולי הבל ועיון ללא תכלית"?!? "פילפולי סרק שאינם נושאים פירות"?!?

    כלומר, החידו"ר בזבז את זמנו לריק, השפ"א בזבז את חייו ללא תכלית, שא"א מסר שיעור לנכדיו בפלפולי סרק, הפנ"מ מסר שיעורי הבל ללא תכלית, הרשב"א, הריטב"א, הרמב"ן, הרי"ף, קצוה"ח, הר"ן, מרש"א, מהר"ם, מהר"ם שיף, מהרש"ל, המנחת חינוך, הפני יהושע, השאגת אריה, בקיצור, כולם כולם, ראשונים כמלאכים, אחרונים כשרפים, כולם כולם טעו ובזבזו את זמנים לריק, ורק אחד צודק.....
    נו...

    הייתי גם עונה לך על עוד מדברי האיוולת שלך, אבל נשאיר את זה לבאים אחרי.
    אגב, תבדוק את נושא ה"מקדמות" בגור, שצובר שעות שיא בחיידרים בשנים האחרונות. מעניין למה...

    השבמחק
    תשובות
    1. הלו שם! תתמודד עם עצם הנימוקים (למרות שהיה מיותר לנקוט לשון כזו על הפילפולים), בדמגוגיה כמו טיעונים מגדולי עולם, שבעיקרון אף אחד לא זילזל בעצם לימודם, אלא נתנו לזה אפשרות עיכול לפי המוכנות והזמן ולא מידי מוקדם שיכול כמו אוכל טוב לתינוק בן יומו רק להקדים המאוחר ולהפסיד הכל לנצח כמו הרבה בדורינו שתקועים אי שם בעיון מלא גאות ובורות שלא זו היתה כוונת ראשונים המעיינים כמלאכים. עם זה תממודד , סתם פלצן מקנא חסר פירגון ושונא לא כדאי להיות- מותק.

      מחק
  5. טוב שהרבי שם עושה משהו אחד טוב!!

    השבמחק
    תשובות
    1. עם כל הלעג זה הדבר היחיד שמעניין אותו "הלבות הצעירים" כלשון ההקדמה שלספר הב"י.

      כל אדמור והתפקיד שיועד לו, על טוב רואי אומרת הגמרא שכל הרואהו נזכר לתלמודו, אני מניח שבזה הוא רואה את תפקידו, גם המהר"א מבלז רמז לו על זה.

      ישאנשים שהשנאה הקנאה מעבירה אותם על דעתם נגד כל הגיון ועל זה נאמר אין נביא בעירו.

      מחק
    2. אין נביא בעירו זה משפט של יש"ו ואין ראוי להשתמש בו אפי' אם תנועתו מזכירה למישהו את גור ובודאי לא לחשוב שזוהי מימרא חז"לית כנראה שהבקיאות הגוראית האדירה לוקה בחסר

      מחק
    3. נתקלתי באברבנאל בפי' זבח פסח על הגדה של פסח משתמש בביטוי זה, כנראה שהשיטחיות העיונית לוקה בחסר.

      מחק
  6. מי שצריך ללמוד את האותיות הוא שאולזון. שאולזון כותב בעברית משובשת ומרבה בשגיאות דקדוק, תחביר וסגנון. מי אתה, פטפטן עילג המתקשה בחיבור משפט תקני,שינאם לנו על שיטות חינוכיות?

    השבמחק
    תשובות
    1. הרבי שלך לא עושה רושם של אחד שזכה לחינוך אידיאלי וזה בוודאי לא באשמתו, אבל מניין לקח את גסות הרוח לשנות סדרי עולם מבלי להיוועץ באיש? האמנם הוא שוכנע שהוא כה חכם?
      אני הייתי פותר את חלומו ואומר לו שאילו גידלו אביו לחייטות הדעת נותנת שלא היה נמנה על החייטים האומנים..

      מחק
  7. כיון שגם לרבי חסרים לימודי ליב"ה, הרי שאינו מבחין בין תלמיד למכונה/מכונית. הבקיאות היא הֶספק שבה נמדד כוח המכונה. לתלמיד יש להקנות שיטות חשיבה שונות, וזה יושג רק בדרך העיון. בצורת הֶספק ימשיכו התלמידים להיות כנועים וצייתנים להפליא וזו הרי מטרת גור, עדר כבשים תמיד עדיף ע"פ תלמידי חכמים שיודעים לחשוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. מסכים איתך על כל מילה ועל כל אות!!!!!!

      מחק
    2. בדיוק להפך אם אתה לומד אצל ר"מ כרזמתי אתה נהיה חסיד שלו בלימוד ולא מסוגל לפתח את את הכשרונות האישיים שלך, הסבא מסלובודקא[ הרב שך אמר עליו שכל התורה בדור הזה משלן] העיף מראשות ישיבת סלובודקה את השני לגר"ח סולבייציק, [באותו דור] כמדומה לי ר איצלה פונביזר כדי שהתלמידים יפתחו את עצמם כל אחד והגוון האישי שלו,
      הוא אמר אני לא רוצה חסידים בלומדות,כמובן שראו את זה בתוצאות יצאו אנשים שונים לגמרי הגרי קמינצקי, הפחד יצחק, הגרא קוטלר ,ממש עולמות שונים.

      למעשה אם אתה פותח ספר על הגדולים של פעם אתה רואה שקודם לכל חזרו על המסכת עשרות פעמים ורק אז נכנסו לעיון.
      בפולין באמת מי שהגיע לישיבות חכמי לובלין או המתיבתא בוורשא או אצל האבני נזר ואוסטרובצה היו רק עילויים!!!
      הייתר למדו בקיאות כמו שכותב הדברי חיים בתשובה שפה רק גדולי הדור מפלפלים בלימוד.
      [וכמובן שלצעירים זה יותר נזק מתועלת לפלפל וזה מה שנאמר בפוסט ראה גם בכתבי הסטייפלר]
      כנראה אין נביא בעירו ויש כמה גוראים שממש עולה להם בבריאות ההצלחה של הרבי הקנאה והשנאה מעבירה אותם על דעתם, בהמשך נספר על הבחורים שנבחנו אצל גדולי הדור ומה אמרו עליהם.

      מחק
    3. השוחד יעוור עיני חכמים ק"ו שוטים, הרב מנחם זמבא גדל למה שהוא היה רק מלימוד האגלי טל, זה מספיק ללמוד כמה ספרים חשובים כמו א"ט שערי יושר וכדומה אין שום צורך שדווקא רמ פלוני אלמוני יגיד את השיעורים.

      ובגור זה בדיוק ההפך בגלל שהם צייתנים בגלל זה הם לומדים כך אין שום צורך נוסף להפוך אותם לצייתנים.

      מחק
  8. אצל גור בן חמש למקרא בן עשר למקרא בן חמש עשרה למקרא
    בן שמונה עשרה למקרא בן 20 לחופה בן 21 לטרור!!!

    השבמחק
  9. בקיצור,חבל שהרב מתעסק במה שהוא לא מבין ויודע לדוגמא היהי-רצון בין התקיעות שמפאת עצבים רופפים ביטל אותם,הבית ישראל לא ידע שזה הפסק,אולי צריך לתת לבעל התוקע אוויר לנשימה?

    האמרי אמת-לא ידע שזה הפסק? הגיע ר' יענקול והחליט שזה הפסק!! אתם הבנתם אני לא!!

    להזכירכם שגם החידושי הרים לא ידע את כל זהההההההההההה.

    השבמחק
  10. עכשיו רק צריך שגם יחזיר את גיל הנישואים להיות בגיל 14 ואז הכל יהיה מושלם (וגם יוכלו לחזור לאירופה...)

    השבמחק
  11. רואים שהפוסט נכתב בידי תועמלן, אבל לבריאות חלק גדול מהפוסטים כאן הם כאלו.
    מפריע לי דבר אחד: למרות המחלוקת הגדולה על שיטת הלימוד הליטאית, אי אפשר לפסול אותה ולדחות אותה במילים פילפולי הבל וסרק,
    קצת הערכה לאחר גם אן לא מסכימים איתו, ופסילת השני בצורה שכזו רק מורידה את ערך הכותב!!!

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.