רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 12 ביוני 2013

האומר אין לי אלא תורה אפילו תורה אין לו (ב)

לרב חיים היקר.
לפני הכל אני מודה לך שפרסמת את דברי, ושאתה נותן במה פתוחה לכל הדעות. הבלוג שלך זה הדבר הכי בריא שיש בציבור החרדי, הכי קרוב לרוח היהדות האמיתית, שרק אחרי ששואלים את כל השאלות , ושומעים את מיגוון הדעות מגיעים למסקנות.
קחו לדוגמא את התוספתא במסכת יבמות ותשוו אותה למה שקורה היום בתרבות החרדית, כדי להבין עד כמה החרדיות של ימינו הפוכה לגמרי מהיהדות המקורית:
" אף על פי שנחלקו בית שמאי ובית הלל: בצרות, ובאחיות, ובספק אשת איש, ובגט ישן, ובמקדש בשווה פרוטה ,ובמגרש את אשתו ולנה עמו בפונדקי - לא נמנעו בית שמאי לישא נשים מבית הלל, אלא נהגו ביניהם באמת ושלום, ולא בית הלל מבית שמאי. לקיים מה שנא': "והאמת והשלום אהבו". ואף על פי שאילו אוסרין ואילו מתירין לא נמנעו עושין טהרות אלו על גבי אלו  לקיים מה שנאמר: 'כל דרך איש ישר בעיניו ותוכן ליבות ה''.
 
אנו רואים כאן שלא רק שחכמים מוכנים לקבל את הצד השני החולק עליהם, הם מוכנים לסמוך עליו גם לענייני טומאה וטהרה החשובים כל כך בתקופת בית שני. לא רק זו, אלא הם סומכים עליהם אפילו לעניין פסולי חיתון שאיסורן איסור כרת.
 
לכן הבלוג שלך כל כך חשוב בעיני, לא רק ברובד של החדשות השוטפות שאתה חושף את מה שכל ההנהגה החרדית מעוניינת להסתיר, אלא גם בערך המוסף שאתה מחזיר אותנו לרוח היהדות המקורית, ומראה לחרדים שאפשר גם אחרת.
לא עוד תרבות דיקטטורית כמידת סדום, שכולם צריכים להתיישר ע"פ תו התקן של ההשקופע בדיוק כמו מיטת סדום. לא עוד תרבות של שנאה וחרמות כלפי החושב אחרת, אלא יש מקום לכל הדעות, ורצוי לשאול את כל השאלות ורק כך ע"י חידוד הסכין בירך חברתה תתברר האמת.
כל זה הקדמה הכרחית בעיני כדי לספר לך עד כמה שמחתי שפרסמת דברי, ועוד יותר שמחתי שהשבת לי. במיוחד כשאני יודע עד כמה אתה עסוק בעבודת הקודש שלך בבלוג.
ומכיוון שאנו עוסקים כאן בנושאים הרי גורל, תרשה לי בכ"ז לאתגר את מה שכתבת ולא רק לאתרג.
רב חיים היקר, כשאתה מכנה את דרישת החילונים ל "שוויון בנטל" במונח " גזרת הגיוס של לפיד", כפי שהתבטאת לא פעם בעבר, אתה חוטא לאמת ומחטיא אחרים מהאמת. למונח גזרות בהיסטוריה היהודית יש משמעות איומה ונוראה. היעלה על הדעת של איש האמת להשוות את הדרישה הצודקת לשוויון בנטל לגזרות הצר?  נו באמת רב חיים, האם עד כדי כך תעלומת השקר של תו התקן החרדי מסמא את עיניהם של כולם, כולל איש אמת כמוך? מה אבות אבותיך שכה סבלו לאורך כל הגלות היו חושבים על ההשוואה הנלוזה הזו?
השטיפת מוח שהחרדים עוברים משחר ינקותם,  עובדת גם עובדת ומותחת מסך דוחה מציאות בינם לבין המציאות והטוב נהפך לרע והרע לטוב והמר למתוק וחוזר חלילה. לאורך כל הגלות טבחו ורצחו ואנסו והשפילו וגזרו אין סוף גזרות על היהודים. והנה ב"ה ובחסדי ה', סוף סוף יש לנו מדינה. סוף סוף אנו עצמאיים ויכולים להגן על חיינו ואף אחד לא יכול להשפיל אותנו יותר. מאז חורבן הבית מעולם לא היה מצבו של העם היהודי טוב יותר. מעולם לא היה מצבם של בני הישיבות טוב יותר. והכל בחסות המדינה הציונית.
ולא רק שאין בחברה החרדית מינימום של הכרת הטוב למדינה, על שפטרה אותם עד היום לשאת בנטל הביטחוני, ועל המימון הרב לחברה החרדית הענייה, אלא תחושת הקורבנות והבכיינות מביאה אותם להשוות את הדרישה בנטל ל " גזרת הגיוס של לפיד". אוי לבושה, אוי לחרפה!
הלאה.
בוא נתקדם ונראה על מה הצעקה ומהי הגזרה הנוראה. הרי אתה בעצמך רב חיים כותב: " בעבר לא היה דבר כזה, רק אחוז קטן מכלל הציבור ישב ולמד בכולל וכך צריך להיות גם היום." 
מהו אותו אחוז קטן ? 5%? 10%? אם הקנה מידה זה אחוז הלומדים בכוללים בחו"ל ששם אין מימון מהמדינה, הרי זה לא עובר את ה 10%.
עכשיו תראה עד כמה לפיד נדיב ומטיב עם העולם החרדי במה שאתה מכנה " גזירת הגיוס של לפיד". 22.5% מכל מחזור לא רק יקבלו פטור מגיוס אלא קיצבה גבוהה יותר מהמדינה לכל ימי חייהם? הלכך אתה קורא גזרת הגיוס?
יתירה מזו, עד כדי כך מתחשבים בחרדים שדחו להם את הגיוס מגיל 18 לגיל 21, שרבים מהם כבר בעלי משפחות, והעלות שלהם לצבא עולה פי כמה וכמה, והתועלת שלהם כחיילים פחותה פי כמה וכמה. הרי רק הסעיף הזה הופך את כל התועלת בגיוס חרדים לחוכחא והיתלולא.
שלא לדבר שלא הטילו עליהם סנקציות כלכליות, שכולנו יודעים שזו הדרך היחידה לגרום לחברה החרדית לרוץ ולהתגייס. כי כל סיסמאות הדמגוגיה של שקר יכולות להתקיים כשמישהו מממן אותך. ברגע שיופסקו כל הקיצבאות למי שלא יתגייס החרדים יבינו שהמציאות חזקה מהדמגוגיה ואם אין קמח אין תורה.
לסיכום הנקודה הזו, אם החרדים לא היו חיים במנטליות של התקרבנות, ואם היה להם מינימום של יושר הם היו מבינים שלפיד והחברה הציונית ככלל, מתנהגים איתם בכפפות של משי. עד היום נתנו להם  רק זכויות ופטרו אותם מהחובות למדינה, כי הם היו מיעוט זניח. אבל כיום 25% מכיתה אלף הם חרדים.  מה שהיה לא יכול להימשך עוד. החילונים מנסים בכל הדרכים לבוא לקראת החרדים. הם כאנשי מעשה מגלים אחריות ולא רוצים להגיע למלחמת אחים, ( שבה החרדים יהיו המפסידים הגדולים). ההחלטה שבסופו של יום מונחת על השולחן מטיבה מאוד עם החרדים.
אבל החרדים, כקורבנות של מנטליות ההתקרבנות, כמו התינוק הקטן שחטפו לו את המוצץ, רק יודעים להתבכיין. לא מוכנים במילימטר להתפשר ולקחת אחריות. והשטיפת מוח עובדת במלוא הקיטור, וזה מחלחל ומחלחל עד שאפילו רב חיים שאולזון מכנה את ההצעה המאוד נדיבה של לפיד כגזירת הגיוס.
נקודה נוספת:
אני שאלתי מס' שאלות וערערתי על עצם נקודת ההנחה שלימוד התורה בימינו של החרדים יש לה ערך של מגנא ומצלא'.
וגם כתבתי שנקודת ההנחה הזו הפכה להיות נקודת המוצא לכל דיון בנושא בחברה החרדית. ואתה בתשובתך הוכחת בדיוק את מה שכתבתי. מבלי להתייחס לאף שאלה ששאלתי, אפילו לא לאחת, אתה שב וקובע כבר בפיסקה הראשונה שלך:
אבל בעקרון אני לא מסכים איתך, מפני שישנם גם מי שרוצים ללמוד וטובים לכך וצריך אותם, להם צריך לתת ללמוד.
 
אני שאלתי:
1.     אם אנו רואים לכל אורך הגמרא שלימוד תורה עם חסד יש לו ערך הרבה יותר גבוה מאשר רק לימוד תורה, אז למה לא לשלב שירות קרבי עם לימוד תורה? הרי אין לך חסד גדול יותר מאשר הגנה על עם ישראל כמבואר בערך הצלה בפלא יועץ:
"...  מדה טובה ולמצוה רבה יחשב למציל גוף או ממון ישראל, וכל שכן וקל וחמר אם הוא מציל נפשות לקוחים למות שהוא מזכה נפשו כאלו קים כל התורה כלה. שהרי אמרו (סנהדרין לז, א) כל המקים נפש אחת מישראל כאלו קים עולם מלא. ועל כגון דא אמרו (ברכות כז, א) אפלו ריקנין שבישראל מלאים מצוות כרמון. כי יש רבים מבני ישראל שנראים לפנים כלים ריקים, אבל יש בידם מצוה זו של הצלת ישראל שבזה הם מכריעים ועוברים את החכמים והגדולים שבישראל..." ( עיין שם התשובה המלאה).
 
2.     עוד שאלתי, אחרי שראינו שלימוד תורה בשילוב עשיית חסד יש לו ערך גדול יותר של מגנא ומצלא, מאיפה יש לנו ראייה, שלימוד תורה המלווה בעוון מוסרי ממדרגה ראשונה והפליה בין דם לדם בבתי הקברות יש לו ערך של מגנא ומצלא? האם זה לא מצווה הבאה בעבירה?
 
3.     הרמב"ם כותב דברים  קשים מאוד במשנה תורה על מי שלומד על חשבון כספי הציבור שסופו יהא מלסטם את הבריות. שימו לב טוב:  "כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חילל את השם וביזה את התורה וכיבה מאור הדת וגרם רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא. לפי שאסור ליהנות בדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים: כל הנהנה מדברי תורה נטל חייו מן העולם. ועוד ציוו ואמרו: לא תעשם עטרה להתגדל בהם ולא קרדום לחפור בהם. ועוד ציוו ואמרו: אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות. וכל תורה שאין עימה מלאכה סופה בטלה, וסוף אדם זה שיהא מלסטם את הבריות..."
 
 
מי יכול כך בהינף יד להשליך את הרמבם הזה, כמו פרקי אבות ועוד רבים מהראשונים  לפח. מי באמת יכול להיות בטוח שלומדי התורה בימינו המתפרנסים מהקופה הציבורית יש ללימוד התורה שלהם ערך של מגנא ומצלא, עד כדי לפטור אותם מכל החובות, כשהרמבם כותב על אחד כזה: מלסטם את הבריות?
4.     אם החרדים רוצים לפטר את מי שתורתו אמונתו מנשיאה בנטל השירות כי תורתם מגינה על עם ישראל לא פחות מהחיילים הנהרגים בשדה הקרב,  מישהו יכול להסביר לי למה הם לא מתפללים על שמירת החיילים ולהצלחת המדינה?
 
5.     אם בסופו של יום התוצאות של לימוד התורה בחברה החרדית מביא כזו תוצרת רקובה וחולה כפי שהחברה החרדית משתקפת בבלוג שלך, האם לא על זה נאמר ת"ח שאין לו דעת נבילה טובה ממנו. אם לימוד התורה של הדת החרדית שהוא בניגוד גמור לרות היהדות המקורית ובסופו של יום במקום לגדל אנשים חושבים, ששואלים, המחפשים את האמת, התוצרת שאתה מקבל זה עדר רובוטים שוטים שמסך דוחה מציאות חוצץ בינם לבין המציאות, כשהמחוייבות לעדר גדולה מהחוייבות לאמת, והפחד מהשכנים גדול מהפחד לשכינה, האם אתה באמת יכול להיות כה נחרץ ובטוח, שצריך שהם ימשיכו ללמוד תורה וימשיכו להיות מנותקים מהמציאות? או אולי אדרבה, בדיוק הפוך, דווקא השירות הצבאי יפתח את עיניהם לראות את המציאות. ע"י התמודדות עם קשיים הם יתחשלו, ילמדו לקחת אחריות על חייהם, ועוד תובנות רבות שבסופו של יום יעשירו את עולמם הרוחני והרגשי.
 
6.     ואם אחרי כל השאלות הללו אתה עדיין נחרץ ובטוח שלימוד התורה של החרדים בגדר מגנא ומצלא, מאיפה אתה חושב שיש לך את הזכות לכפות את אמונתך על האחר, כשהוא זה שצריך לשלם את מחיר אמונתך, והוא עלול למות בשדה הקרב ולא אתה?
שים לב מה אתה כותב: הערה הכי חשובה, אתה משווה אותנו לעולם ושואל מדוע שבעל אמונה אחרת ייאלץ לשלם על האמונה שלי, אז אזכיר לך שיש הבדל בינינו לבין מדינות העולם, אנחנו כולנו יהודים והאמונה היא אחת, זו לא אמונה אחרת, היסוד היהודי הוא יסוד מוצק המחייב כל יהודי, כאן אין וויכוח על מנהגים ודומיהם אלא יסוד היסודות שהתורה 'מגנא ומצלא' וגם אם החילוני לא רוצה לקבל נזכיר לו כי הוא יהודי, וכל עוד שהוא יהודי היהדות מחייבת 
 
רב חיים היקר, זה שאני מאמין כמוך שהיסוד היהודי הוא מוצק המחייב כל יהודי, עדיין לא מקנה לי את הזכות לכפות את אמונתי זו על שאר היהודים שלא הגיעו למסקנה הזו מבחירתם. כשם שאני מתנגד שהרוב החילוני יכפה את אי אמונתו על המאמינים, כך אני מתנגד שאנו המאמינים נכפה את אומנתו על הלא המאמינים. מה שאתה מטיף לו זו אנרכיה, שמוביל לשנאם אחים, ועוד יוביל אותנו , אם נמשיך כך, למלחמת אחים. הרי אתה בפסקה הזו מטיף בדיוק למה שאתה מלין עליו כה הרבה בבלוג שלך. הרי כל המחלוקות והשנאות בחברה החרדית נובעות בדיוק מהמחלה הזו. שכל חוג מתוך ראייה צרה רואה רק את עצמו, בטוח שיש לו מונופול בלעדי על האמת, ולכן מגיע לו יותר זכויות מהאחר.
 
מתי יבינו בחברה החרדית שגם לאחר יש בדיוק אותן זכויות כמוני ואין לי את הזכות לתבוע ממנו לשלם את מחיר אמונתי? מתי יבינו שרק האחדות בעם ישראל תוביל אותנו, את כולנו לשגשוג? מתי נבין שאם לא נהיה תלויים אחד ליד השני, אוייבי ישראל ידאגו שנהיה תלויים אחד ע"י השני? מתי גם החרדים יהיו מוכנים להתפשר במשהו למען האחדות ולקחת אחריות על חייהם? מתי החרדים יפסיקו להתבכיין וייקחו אחריות על גורלם וגורל המדינה? מתי חיים מתי?
יוסי איתן
  
חיים שאולזון משיב

ראשית תרשה לי להקדים הצעה פרקטית, אם אתה רוצה שאתייחס לכל שאלה שלך, עליך לצמצם ולהתרכז כל פעם בנקודה אחת בלבד אענה עליה ואם תרצה תחזור או תעבור לענין אחר, כשאתה כותב מגילה ארוכה לציבור אין סבלנות לקרא באריכות שכזו

בנוסף, כשמתמקדים בנקודה מסויימת אפשר להתווכח ולהתרכז בה, כשמעלים כל כך הרבה דברים יחד בסופו של דבר לא נגיע לכלום מפני שלא נגיע לחקר האמת רוב החומר ישאר בחוץ, מפני שכאן זה לא ספר, אנו לא מוגבלים בשטח, אבל מוגבלים מבחינת הרצון של הקורא לקרא כל כך ארוך

אלמד אותך מתוך הנסיון שיש לי בבלוג מה שיותר קצר קריא יותר, כך אני מגיע להרבה יותר קוראים, אני אוהב לכתוב באריכות, בעיתונים שלי הייתי כותב דפים על גבי דפים אבל לא בבלוג, כאן זה חייב להיות קצר לתמצת וזהו. לכן אני מעלה עכשיו את הדברים כפי שכתבת אשיב רק על דבר אחד והוא על 'גזירות לפיד' כי זו היתה השאלה הראשונה ששאלת, ועל האחרות אתייחס בעתיד

אספר לך כאן מה שאמרתי בפאנל של רבנים בקשר לליב"ה האם זה טוב או רע, הבעתי את דעתי שהיא קיצונית בנושא, אני בעד לימודי ליב"ה, - בשל המצב שנוצר בעולם שבלעדי הלימודים האלו מתקשים להשיג עבודה - אבל ברגע שזה בא בכפיה ממשרד החינוך אני הלוחם הכי גדול נגד. זה חייב היה לבא מצד הרבנים ולא מצד הממשלה

מדוע הקדמתי עם זה להסביר לך שתבין כי כל מה שבא בכפיה, עבורי זו 'גזירה' ואין זה משנה מה זה. אם תצא גזירה להניח תפילין, איאלץ לשאול רב האם מותר לנו להניח תפילין, יש לנו מזל ונס שלא כופים עלינו את המצוות, אם היתה כפיה היינו בצרות

אני נגד כל כפיה בכל נושא שהוא ובלי יוצא מן הכלל. נכון שיש דברים שההלכה קובעת 'כופין אותו' ובכל זאת בזמנינו אי אפשר לכפות, ומי שכופה חוטא לאמת

מה שלפיד עושה זה מעשה חמור, מפני שהוא 'כופה'. אני לא נגד השירות בצבא, ולא מתבייש בזה, שירתתי בצבא, למדתי בכולל כמה שנים ואחר כך הלכתי לצבא, שירתתי לפני 36 שנים, עימי יחד שירתו עוד הרבה חרדים, איש לא הפריע לנו, ומדוע, מפני שלא כפו עלינו עשינו זאת מרצוננו. אם לא היתה כפיה אם לא היתה צעקה מדוע חרדים אינם משרתים בצבא, חמישים אחוז מן החרדים אחרי שנתיים בכולל היו משרתים ויוצאים לשוק העבודה. ה'כפיה' היא זו שבנתה ועשתה את הכוללים, ובטענות שהחילונים יבואו לעצמם בלבד, הם גרמו למצב הזה

הבעיה שלך שאתה עוסק במה שבכלל לא חלק מן הוויכוח. השאלה היא אחת ויחידה, האם מותר לכפות או אסור לכפות, כל עוד שכופים לא נצליח להגיע לפתרון כלשהו

5 תגובות:

  1. חיים

    מותר לכפות , במדינה שכופה על אזרחיה לשרת בצבא וכל האזרחים היהודים הולכים בכפיה אז להוסיף את הציבור החרדי זה לא כפיה , רק אם הציבור החרדי מוציא את עצמו מכלל ישראל , ומחשיב את עצמו לעם אחר.
    אם היו כופים להפסיק ללמוד זו היתה גזירה אבל לא זו הכפיה , אלא הכפיה להיות כמו כל היהודים ,שמי שלא לומד שילך לצבא , לכן כל אזרח יהודי במדינת ישראל צריך להיות שוה בנטל המוטל על המדינה, הצבא זה לא בשביל מהשהוא פרטי הצבא זה הגנה לכל עם ישראל גם לחרדים וגם לחילוניים , חוץ מלערבים , לכן החרדים חייבים ללכת בדיוק כמו החילוניים ללא הבדל , מי שלומד ונושא בנטל התורה כמו שהתורה רוצה , ולא עושה קרדום לחפור בה אותו הרי לא רוצים לגייס , הטיעון שהצבא מקלקל , את זה אפשר לפטור בקלות רק לא רוצים לפטור , לכן הכפיה היא בסדר גמור וזה לא נקרא גזירה.
    ומי שקורא לזה גזירה כנראה שמרגיש שאין לו חלק בארץ ישראל ולא אכפת לו מהביטחון של היהודים בארץ ישראל ,ההתנגדות של החרדים למדינה הציונית היא גם התנגדות הגורמת לשנאת חינם שמעכבת את הגאולה , ולכן כל הגישה החרדית למדינה היא כפיות טובה ואנכריסטית , בלראות רק את עצמו ולא את הזולת , ולכן הציבור החרדי מלא במחלוקות ומריבות בגלל הגישה שרק לי מגיע והשני צריך לתת.

    השבמחק
  2. גם בנושא הליבה זה לא נקרא כפיה היות ומיד עם קום המדינה , מי לשמד ליבה קיבל תקציב ומי שלא לא, וזה היה מקובל , והרבה מקומות למדו ליבה בדלל זה , בשנים מאוחרות יותר שינו את זה , אז למה שרוצים שוב למנוע תקציב ממי שלא לומד ליבה זו כפיה .

    השבמחק
    תשובות
    1. זאת כפיה מהסוג הגרוע ביותר.

      למדינה יש מונופול על גבית מיסים והיא מחלקת מתנות
      (בתי ספר ) למי שמחזיק בדעת השילטון.

      כדאי לך להתענין בדעותיו של פרופסור מילטון פרידמן
      - בעל פרס נובל לכלכלה .

      נכון שבקום המדינה המצב היה גרוע יותר. אז גם
      לא יכולת לקבל עבודה אם לא היית משתחווה ל"פנקס
      האדום ". מר פלדמן - אתה מתגעגע ?

      מחק
  3. הצבא קיים כדי להגן על המדינה ?

    ובכן - גברת אחת חשקה נפשה בקורס טייס. הצבא התנגד -
    ובית המשפט העליון כפה על הצבא קבלת בנות
    לקורס טייס.

    משמע - בית המשפט העליון דחה את עמדת הצבא - האמון
    על הביטחון - בשם "דת השויון".

    מסקנה - יוסי גרין יכול להסיק לבדו אם ירצה
    להיות ישר עם עצמו. כל עיוור יכול לראות
    את המעיין ממנו שואב יאיר לפיד את דרישות
    השויון.

    בחור מישיבת הסדר שלא רצה להקשיב לשירת
    נשים במסגרת הצבא - נזרק מקורס צבאי.

    אם זאת לא גזרה אז מה זה ?

    מה ענין להקות בידור צבאיות לצבא ? מה הענין לחייב
    אותי בזה ? יוסי גרין לא נגד כפיה דתית ?

    השבמחק
    תשובות
    1. את כל הדברים שאתה כותב גם בתגובה זו וגם בקודמת , לא היו מתרחשים , אם החרדים לא היו מנהלים מלחמה , אבל אחרי שהחילטו שמנהלים מלחמה אז במלחמה כמו במלחמה , קל מאוד לעשות מלחמה וכשלא מצילחים מאשימים את היריב , אז נכון ממשיכים במלחמה כי אולי ינצחו , אבל זה שטויות המדינה ניצחה והיא תנצח כי זה רצון הקב"ה , ואנחנו רק צריכים ללמוד איך לחיות ביחד בלא הפרעה אחד לשני ,כי רצון השם שעם ישראל יחיה זה לצד זה .
      אם הינך חושב שהמדינה היא לא מצד הקדושה , אז חבל להתווכח , כי מי שמכיר טוב את דרך הבעש"ט יודע שעל זה בדיוק היה המאבק האמיתי בין המתנגדים לחסידים האם הכל בהשגחה פרטית או לא , ולכן אם יודעים שהכל בהשגחה פרטית המבט שונה , אבל אם חושבים שהס"א יש לה גם דיעה כנגד בורא עולם , והיא יכולה להקים שלטון לעם היהודי ללא רשות הבורא , אז אין טעם להמשיך בויכוח .
      הרי הקב"ה המליך את ירבעם בן נבט , ובכל זאת הוא היה החוטא הגדול ביותר עד שאין לו חלק לעולם הבא , ובכל זאת מלכותו היתה מידי הקב"ה , ולא מידי הס"א.
      וגם ברור שלירבעם היה בחירה ולכן כל מה שקורה לעם ישראל בקשר לשלטון זה מהקב"ה לנו יש אח"כ בחירה מה לעשות עם זה.
      כל "בעיות הדת " שקימות לכאורה זה רק בגלל שיש לעסקנים החרדים ענין בזה כדי להמשיך במאבק נגד המדינה , אם החרדים יסכימו שהרב"ה נתן לציונים את המדינה , ויקבלו את עול מלכותו של הקב"ה שכך רצה וללמוד מכך מה בורא עולם רוצה מעם ישראל , תיראו שפתאום לא יהיה רדיפות הדת , הכל משחק.

      דבר נוסף הטענות שאתה כותב הם חיוורות לעומת ההפרעות של המנהיגים בציבור החרדי למי שרוצה לשמור מצוות באמת , כל המחלוקות בין הפלגים יעידו על כך , לכן זו טיפשות לתקוף את הציונים , כשהציבור החרדי לא יודע להסתדר עם עצמו .

      מחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.