שקר
ה"שילוב" של סמוטריץ' שמחריב את עולם התורה
הרב
יעקב אייזיקוביץ
הפולמוס הציבורי סביב גיוס בני הישיבות והתקציבים
התורניים מציף פעם אחר פעם אל פני השטח את אחד המפגנים הציניים והחצופים ביותר של
הפוליטיקה המגזרית. במרכז המפגן הזה עומד שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית,
בצלאל סמוטריץ', שממשיך למכור לציבור שקר מובנה, מיוח"צן ומסוכן: המצאת המושג
"שילוב". סמוטריץ' מנסה להנדס תודעה כוזבת כאילו ניתן להשליך את בני
הנוער אל כור ההיתוך הצבאי, ובו זמנית להצמיח עולם תורה אמיתי, עמוק ולמדני.
המציאות בשטח מוכיחה שמדובר בליצנות, שקר מוחלט והנמכה מכוונת של כבוד התורה,
הנזרקת פעם אחר פעם מתחת לגלגלי האידיאולוגיה הממלכתית.
אין חולק על כך שבציבור הדתי-לאומי ישנם אנשים
יראי שמיים הלומדים תורה, אך הניסיון של סמוטריץ' להציג את המגזר שלו כאלטרנטיבה
תורנית שמסוגלת להצמיח גדולי דור הוא זלזול באינטליגנציה. האמת המרה היא שהציבור
הדתי-לאומי ברובו המכריע זנח את עולם הישיבות. רובם המוחלט של הבנים מתגייסים
לצבא, והישיבות או המכינות משמשות עבורם כטרמינל זמני בלבד. עבור חלק גדול מהם,
סגירת הגמרא מתרחשת כבר בגיל 18 עם סיום הישיבה התיכונית והיציאה הישירה למסלולי
הגיוס, המכינות או השירות הצבאי. גם אלו שממשיכים לישיבות ההסדר או הגבוהות – בגיל
21 לכל היותר הם סוגרים את הגמרא סופית, נוטשים את ספסלי בית המדרש ופונים לצבא,
לאקדמיה ולשוק העבודה. היכן נשמע בעם ישראל על עולם תורה שבו בגיל 18 או 21 נפרדים
מהלימוד המעמיק? היכן מוסד האברכות והכוללים שקיומו חיוני להעמדת תלמידי חכמים? הם
כמעט ואינם קיימים במגזר, וכתוצאה מכך – רמת הלימוד הכללית נמצאת בליגה נמוכה
מאוד, מלבד מיעוט מבוטל שאינו מעיד על הכלל.
כאן מתגלה הרשעות והאכזריות של סמוטריץ', הפועל
מתוך מניעים ציוניים פוליטיים קיצוניים, ומפגין אטימות קשה יותר מזו של פרעה הרשע
במצרים. כפי שמלמדים חז"ל, אפילו פרעה הרשע הבין את החיוניות של קיומן של
ישיבות שקועות ומנותקות לחלוטין בתורה. למרות ששיעבד והעביד את כל בני ישראל בפרך,
פרעה פטר את שבט לוי מחובת העבודה והניח להם לשבת בארץ גושן ולעסוק אך ורק בלימוד
התורה ובשימורה. והנה, סמוטריץ' מתגלה כמי שאינו מבין אפילו את מה שפרעה הבין. עד
כדי כך מגיעה הרשעות שלו ושנאתו הסמויה ללומדי התורה האמיתיים – הוא מוכן להחריב את
עולם הישיבות הטוטאלי ששרד דורות, בשביל לרצות את המערכת הממלכתית.
תשתית רוחנית מקולקלת זו אינה מקרית, אלא מושרשת
עמוק בחינוך של מוסדות אלו. כבר ציינו גדולי דורנו כי ישנה סיבה עמוקה לכך שתנועת
הנוער של המגזר נקראת "בני עקיבא" [המערבת בנים ובנות בכוונה תחילה נגד
התורה הקדושה כדי להכשירם לפריצות רח"ל] ולא "בני רבי עקיבא". השם הזה מרמז על
עקיבא שלפני גיל 40 – אותו עם הארץ שאמר על עצמו בגמרא: "מי יתן לי תלמיד חכם
ואשכנו כחמור". במוסדות אלו מחנכים, במודע או שלא במודע, לשנאת תלמידי חכמים
ולזלזול בלומדי תורה עצומים, מתוך דבקות באותו עקיבא שלפני התורה, המבקש לנשוך
ולשבור את תלמידי החכמים ובני הישיבות
כדי להבין את עומק הבלוף, די להביט במי שנחשב
לאורך שנים כאדמו"ר וכהסמכות הרוחנית העליונה של סמוטריץ' ומפלגתו – ראש
ישיבות בני עקיבא, הרב חיים דרוקמן זצ"ל. עם כל הכבוד לפועלו הציבורי, בעולם
התורה האמיתי הוא נחשב לאדם שיודע לתת שיעור בפרקי אבות או בספר הכוזרי. זה היה
הטופ התורני של המגזר, וזהו ה"גדול" שלהם. כשזהו הרף המנהיגותי-תורני,
לא פלא שסמוטריץ' מרשה לעצמו לשקר במצח נחושה.
בזמן שסמוטריץ' מפזר סיסמאות על תורה, המציאות
ההיסטורית והעכשווית מראה שכל מכוני התורה הרציניים, מפעלי פסיקת ההלכה הענקיים
והפוסקים הגדולים צומחים אך ורק בעולם התורה החרדי. עשרות אלפי אברכים שוקדים יומם
וליל בכוללים ובישיבות, ומחזיקים על כתפיהם את מפעל האנציקלופדיה התלמודית, את
מכון הרי פישל, את מכון ירושלים ואת בתי הדין הגדולים. הציבור הדתי-לאומי אינו
מצמיח גדולי תורה, ואינו יכול להצמיח אותם, מסיבה פשוטה: מי שהחליט שהצבא והמדינה
הם העיקר, ומי שמכשיר מציאות שבה בגיל 18 או 21 הלימוד נפסק – שלא יבוא בטענות על כך
שבית המדרש שלו נותר שומם ורדוד.
השקר התפיסתי של סמוטריץ' קורס גם תחת מבחן
ההיגיון הפשוט והמשל המקצועי. בעולם הכללי ברור לכל בר דעת שאי אפשר לשלב תפקידי
קצה: טייס בחיל האוויר אינו יכול להיות במקביל לוחם בחטיבת גולני, ורמטכ"ל
אינו יכול לשבת בבור בקריה ובאותו הזמן לפקד על טנק בשריון. התמקצעות דורשת
טוטאליות מוחלטת. אם הדבר נכון לגבי מקצועות, על אחת כמה וכמה שהוא נכון לגבי
התורה הקדושה, שדורשת עמל, התמדה, והתמסרות מוחלטת של "תורתו אומנותו".
אי אפשר להגיע לדרגת פוסק או תלמיד חכם עצום כאשר הראש מפוצל בין אימונים, שמירות,
מילואים וקריירה אזרחית, וכאשר הלימוד עצמו קצוב בזמן ומוגבל עד לשנות הבחרות
המוקדמות בלבד.
מעבר לשאלת הזמן וההתמקצעות, עזות המצח הגדולה
ביותר של סמוטריץ' היא התעלמותו המכוונת מהחורבן הרוחני שהצבא ממיט על הנוער הדתי
וגם הנשואים. כיצד מסוגל פוליטיקאי המציג עצמו כחרד לדבר ה' לטעון שאפשר לשלב
לימוד תורה ולמדנות בתוך מערכת צבאית סביבתית מלאה בקלות ראש, זוהמה וטומאה?
הסביבה הצבאית המודרנית רוויה באתגרים מוסריים קשים ובהווי המנוגד לחלוטין לקדושת
התורה. התוצאה הישירה של ה"שילוב" הזה היא פליטה המונית של צעירים שמסירים
כל חיי יהדות וחיים בהפקר דתל"ש, או נהפכים ל"דתי לייט", שאיבדו כל
זיקה לעמלה של תורה ולקלה כבחמורה.
בצלאל סמוטריץ' מתגלה כאן כליצן וכשקרן חצוף. הוא
משקר להמונים, משקר לעצמו, ומקריב את עתידו הרוחני של המגזר שלו על מזבח הפוליטיקה
והחנפנות לממסד הכללי. אי אפשר לרקוד על שתי החתונות – אי אפשר לראות בלגיטימיות
את סגירת הגמרא בגיל 18 או 21 ולזרוק את התורה מתחת לגלגלי הצבא, ואז לבוא בדרישות
וביקורת כלפי מי שמוסרים את נפשם באמת, בטוטאליות ובקדושה, על החזקת עולם התורה
האמיתי והצמחת גדולי הדור הבאים של עם ישראל. הגיע הזמן סמוטריץ שתכבד את עולם התורה ואל
תשקר את עצמיך. לא כואב לך שהצבא 70 אחוז הוא מבוזבז לא כואב לך הטומאה שיש בצבא
בכל פינה, כואב על לך על מיעוט קטן ושולי המוסר נפשו ללימוד תורה.
תתבייש לך
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.