רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 10 ביוני 2024

כשרות פולי הקפה


 מאת הרב רייכמן

לקראת חג השבועות הבעל״ט בו כולנו עוסקים בתורה כל הלילה, ומרבים רבים בשתיית משקה הקפה, הידוע בסגולתו לשמור על עירנות.

מומחה הכשרות הנודע הרב יוחנן רייכמן מחכים אותנו במידע מעשיר ומרתק בנושא כשרות המוצר.

בעולם יש זנים רבים מאוד של קפה, בהם מספר ידועים מאוד. אחד הזנים היקרים ביותר בעולם הם זני הקפה העוברים במעיה של חיית ה׳״׳כיוואט״״, המגיעה ממשפחת ה׳׳סמור" חיה זו אוכלת פולי קפה רבים בשלמותם. משמגיעים הפולים למעי החיה, הם נשארים
בשלמותם, ומותססים בקרבה. ההתססה במעי החיה, בדומה להתססה הרגילה - מעניקה  לפולים את הצבע החום, לאחר מכן, יוצאים הפולים מנקביה של החיה, משם הם עוברים תהליך ארוך שבסופו מגיעים אל שווקי העולם, בעיקר היקרים שבהם. מחירם של פולי הקפה הללו מתחיל ב-130 דולר לק״ג, אך הוא מאמיר במקרים רבים להרבה מעבר. טעמם של הפולים הללו הוא חד וחזק בהרבה מפולים רגילים.
בשל יוקרם של הפולים הללו, ישנם רבים במדינות המזרח המגדלים את החייה רק עבור הפולים היקרים המניבים תשואה רבה מאוד.

בדומה לכך ישנם פולים העוברים במעיהם של פילים, וגם הם יקרים מאוד. טעמם של הפולים הללו שונים לגמרי הן מהפולים הרגילים, והן ממקביליהם העוברים אצל חיית ה׳׳סמור". הפולים העוברים במעי הפילים מקבלים מגופו מעט חלבונים, ותהליך הכנתם מתבצע גם באמצעות ערבובם בפרות מזנים שונים. 
זן זה של קפה הוא יקר מאוד, אף יותר מהזן העובר במעי חיות ה׳׳סמור". מחיר של כוס קפה אחת המיוצרת מזן זה נאמרת בכ-60 דולרים, וק״ג קפה יכול להימכר גם בסכום של 600 דולרים.
הנה כי כן, שני זנים אלו 
כמובן אינם כשרים.

בתקופה האחרונה, ביקרנו במפעל לקליית וטחינת
פולי קפה בווייטנאם ובאקראי גילה לנו אחד העובדים שמסיח לפי תומו כי הקפה מקבל תוספת מיוחדת של חמאת חלב!
החלטנו לבדוק את הדבר מקרוב וערכנו בדיקה מקיפה במפעל המדובר, סרקנו את כל תהליכי הייצור וזיהינו חדר מיוחד שפועל בירכתי המפעל, אשר אינו חלק מהנוף של מפעלי הקפה בעולם בהם ביקרנו בעבר. ניגשנו מייד אל החדר המיוחד והתעניינו במכשירי הייצור והתברר לנו כי אכן מיד אחרי הקלייה עוברים הפולים על גבי מסננת לתוך חדר זה ושם הם עוברים ׳טבילה׳ בתוך מי חמאה מותכת, הגורמת לאיטום הפולים, ומונעת את התנדפות הארומה. לדברי הטכנולוגים במקום, התהליך המיוחד משפר את הטעם של הקפה והוא ייצור מיוחד משלהם.
מיד התכתבנו עם מומחים ואלה גילו לנו כי אכן מדובר בקפה ׳בוטיק׳ ויוקרתי במיוחד, אשר מציע טעם עשיר במיוחד וניחוח חזק, שאינו בנמצא בקווי המכירה הרגילים בשוק, 


כשרות קפה נטול קפאין

לפני שבוע ישבתי בחבורה של תלמידי חכמים ומיד עלו סוגיות הקשורות ל…כשרות. אחת השאלות נגעה לכשרות הקפה המגורען ונטול הקפאין. “אין שום דרך להתיר נטול קפאין ללא השגחה”, קבע נחרצות אחד המשתתפים. כאשר ראה שמסתכלים בו בתמיהה, הבהיר: קפה נטול מכיל אלכוהול ואינו כשר!
ובמיוחד חייב כשרות מהודרת לפסח מחשש לחמץ גמור

שמעתי זאת גם מאחד מרבני ומומחי הכשרות החשובים מאד בארה״ב הרב כץ שליט״א בשיעורו בארגון שיעורי תורה בבית המדרש סטאלין קרלין בניו יורק

יצאנו לבדוק-
ובכן, בעבר הושרו הפולים במתלין כלוריד שספח את הקפאין. מאוחר יותר התגלה כי מסס זה הוא רעיל. ממס אחר הוא אתיל אצטט בעל רעילות נמוכה יותר ומופק מבננות ותפוחים ונחשב כממס טבעי. 
קפה זה יסומן בתור naturally decaffeinated. קולי קפה טוענים שהם מסוגלים להבחין בהבדלי הטעם בין קפה שטופל במתילן כלוריד לעומת כזה שטופל באתיל אצטאט.

שיטה אחרת היא מיצוי בעזרת גז פחמן דו חמצני בלחץ אטמוספרי. כאשר משרים את הפולים בתוך הפחמן הדו-חמצני בלחץ גבוה, הקפאין עובר דיפוזיה אל מחוץ לפולים ומתמוסס בגז. כאשר משחררים את הלחץ, חוזר הפחמן הדו-חמצני למצבו ומתנדף ונושא עמו את הקפאין.
טכניקה נוספת נקראת: השיטה השוויצרית, המבוססת על דיפוזיה של הקפאין בין פולים לבין מים וייבוש הפולים הריקים. על קפה נטול קפאין לעמוד בסטנדרטים נוקשים: לפי הסטנדרט האירופי אינו יכול להכיל יותר מ-0.1% קפאין ולפי הסטנדרט אמריקאי – 3% קפאין. יחד עם זאת לקפה נטול חיי מדף קצרים יותר וטעמו פחות עשיר.
לסיכום: אין וודאות לטענה כי בקפה נטול קפאין מעורב חומר זר או אלכוהול.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.