רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 14 ביוני 2024

"היום בתניא" שבת קדש ט' סיון


 "היום בתניא" שבת קדש ט' סיון
"שער היחוד והאמונה" 
המשך פרק ב' (עמוד 154)
שנה מעוברת

ההוכחה מקריעת ים סוף:
הוכחה למבואר לעיל, שבהתהוות מ"אין ליש", זקוק הנפעל שהכח המהוה אותו, יפעל בו ללא הפסק. מביא רבנו מנס קריעת ים סוף - מה שהמים נבקעו ונצבו כנד וכחומה, על ידי "שהוליך ה' את הים ברוח קדים עזה כל הלילה".
שכן, לכאורה צריך להבין: מדוע הכח האלוקי שפעל את קריעת ים סוף, היה צריך להיות כל הלילה? מדוע לא היה מספיק שהוא יפעל את קריעת הים רק ברגע הראשון לקריעתו (ואחר כך הוא ימשיך להיות במצב זה גם ללא רוח הקדים)?
אלא, משום שהמים מטבעם הם ניגרים במורד.  ובהעמדתם כנד וכחומה, החדירה בהם רוח הקדים טבע חדש - כך שמבחינה מסוימת  נפעל במים התהוות חדשה של "יש מאין",  ובהתהוות של "יש מאין", אין להסתפק  ביצירת הדבר באופן חד פעמי בתחילה,  אלא יש צורך שהכח הפועל יהיה בנפעל כל הזמן, ללא הפסק.
והנה, אם בקריעת ים סוף, שבריאת ה"יש מאין" שבו, לא היתה בכל מהותם של המים אלא רק בשינוי טבע אחד שבהם, חיב היה להיות כח הפועל בנפעל במשך כל הזמן שהיה הנס. הרי שכל שכן וקל וחומר, שבבריאת העולם, שבה ההתהוות של "יש מאין" היא בכל מהותו של הנברא, שבודאי, כח הפועל שבנפעל צריך להיות בו תמיד, וכנאמר לעיל "לעולם דברך ה' נצב בשמים".
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.