רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 10 ביוני 2024

"היום בתניא" יום ב' ד' סיון


 "היום בתניא" יום ב' ד' סיון
תניא ליקוטי אמרים
המשך פרק נ"ג (עמוד 148)
שנה מעוברת

השכינה בבית שני:
נקדים שבבית שני, לא היו בקדש הקדשים הארון והלוחות (שכן, לפני חורבן בית ראשון הם נגנזו במקום המטמוניות  למטה, שהכין שלמה המלך בעת שבנה את המקדש).
לאור מצב זה, אמרו רז"ל, כי בבית שני לא שרתה השכינה - ומבהיר אדמו"ר הזקן, שאין הפירוש שלא שרתה בו כלל השכינה,  אלא שהיא לא היתה בו כפי שהיא שרתה בבית ראשון.
שכן, אף  שאותה מדרגה עליונה של השכינה שנמשכה בבית ראשון, נמשכה גם בבית שני. הנה, בבית הראשון, ירדה השכינה למטה "שלא כדרך ההשתלשלות" (כמבואר לעיל). 
ואילו בבית שני, היא ירדה   ממקורה "בדרך ההשתלשלות" (כתהליך שמפורט כאן בתניא). 
...
"ומשחרב בית המקדש":
לאור המבואר עד כה, שהשכינה הנמשכת לכל עולם, היא על ידי התלבשותה ב"היכל קדש הקדשים" שבעולם.
 צריך להבין: לאחר שחרב בית המקדש ו"קדש הקדשים" שבו, כיצד איפוא נמשכת כיום השכינה לעולם?
הנה חז"ל אמרו "משחרב בית המקדש אין לו להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה בלבד".
ומשמעות פתגם זה לדעת אדמו"ר הזקן: שמאז שנחרב המקדש, קיבל לימוד התורה תוקף מיוחד, שבו הוא מהוה "היכל קדש הקדשים" ו"לבוש"   לשכינה העוברת דרכו  לעולמינו כאן למטה.
ורבנו מוסיף, שדבר זה אמור, לא רק בלימוד הקבוע לרבים, אלא גם בלימוד שהיחיד קובע לעצמו, וכמאמר רז"ל ש"אפילו אחד שיושב ועוסק בתורה שכינה עימו".
נכון שמסלול ירידת השכינה כיום, שונה מעט ממסלולו בזמן הבית (כפי שניתן לדיק מלשון התניא). הרי כידוע, בגלויי השכינה בחינות רבות. וכפי שמתברר, המשכת השכינה שעם לימוד התורה כיום, היא  למטה מטה,  עד בחינת המלכות דעשיה (יותר מההמשכה שהיתה בקדש הקדשים שבמקדש).
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.