רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 19 באפריל 2024

"היום בתניא" יום ו' י"א בניסן

 

"היום בתניא" יום ו' י"א בניסן
 יום הולדתו של הרבי:
תניא ליקוטי אמרים
 המשך פרק מ"א (עמוד נ"ו למטה)
שנה מעוברת

"והנה ה' נצב עליו":
בנוסף להתבוננות הנדרשת לעיל, על האדם לקחת לתשומת לבו, שהקב"ה לא רק מיחד את שמו עליו באופן כללי. ואין הוא משגיח עליו בשלט רחוק. אלא  "ה' נצב עליו" ממש "ומביט עליו ובוחן כליות ולב אם עובדו כראוי" - ואינו דומה הירא מהמלך בשעה שנמצא לידו, מהירא מהמלך הנמצא במקום אחר במדינה, אי שם בארמונו.
...
המסקנה:
לאור ההתבוננות הנדרשת החל מתחילת הפרק (מ"א),  מציג אדמו"ר הזקן את המסקנה,  "שצריך לעבוד לפניו ביראה ופחד", ובאיזה פחד? כפחד "העומד לפני המלך"!
...
מבחינה מעשית:
לפני שהאדם ניגש לעסוק בתורה, או לקים כל מצוה כלבישת הטלית והנחת התפילין. עליו "להעמיק במחשבה זו" (= בהתבוננות המוצגת כאן), "ויאריך בה כפי יכולת השגת מוחו ומחשבתו, וכפי הפנאי שלו"!
ובמישור הרחב יותר, נראה: שכדי להגיע לזכרון היראה במשך כל שעות היום לבל יכשל בעבירה כלשהי (בלא תעשה או בעשה). הרי שלזה מספיק ודאי בהתבוננות תמידית קלה בנושאים אלו.
אולם, כדי להגיע  למצב שבו היראה תחדור גם ל"עשה טוב", שגם הקיום בפועל של ה"עשה טוב" יהיה מתוך ועם היראה. הנה, לצורך זה, יש להעמיק ולהאריך בהתבוננות בנושאים אלו "לפני עסק התורה והמצוה" (כהוראת רבנו בקטע התניא שלפנינו).
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.