רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 16 בפברואר 2024

אתה אדם טוב, תישאר טוב


 מאת הרב ישראל אהרן קלצקין

ערב שבת קודש פרשת תרומה תשפ"ד.


לידידיי ומכריי קוראי ומתענגי הגליון 'מעדני הפרשה'.

 

מספר 400 הוא לא סתם עוד מספר, הוא מספר' בה' הידיעה.

כבר בראשית דרכנו, אברהם אבינו קנה את מערת המכפלה ב-400 שקל כסף.

לעומתו, עשו, רצה להפגין את שריריו, הגיע עם 400 שלעגערס, לנסות להחריב.

רב פרידא חזר עם תלמידו 400 פעם וקיבל שכר וחי 400 שנה.

ובדורות האחרונים, המספר 400 משמש כתותח אחרון בקנה בעת ההפגנות והמחאות, ומשתמשים בו בהכפלת לשון, וכה מתחילה ההכרזה המרכזית של ר' צבי ראובן דוידוביץ שליט"א בתחילת המחאה: 'תזדעזע ארץ ישראל 400 פרסה על 400 פרסה'...

 

אז כעת נעשה פרסה ונגלה לכם, כי הגליון הנוכחי הוא גיליון 400, ברוך שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה, איך שהזמן רץ

כה יתן ה' וכה יוסיף.

 

וכעת נחזור לעניינים.

 

השם אליעזר לוצקין יש לו משמעות עמוקה במשפחתנו.

 

הסיפור מתחיל לפני כ-120 שנה, בחור בשם יעקב לייב קלצקי, שהתגורר בעיר מינסק שבבלורוסיה, נקרא להתייצב לצבא המקומי כחוק, קם הבחור המתמיד, נטל גמרא תחת שכמו ושם פניו לעבר העיירה ראדין, עיירה קטנה אך מגדלור בה המאיר על פני תבל.

 

לאחר טלטולי דרך הגיע אל מעונו של מרן החפץ חיים, הבחור שאל את שאלתו כדת מה לעשות והחפץ חיים אמר לו כי זיווגו מחכה לו בארץ ישראל ושם מקומו.

 

הבחור קם ונסע לארץ ישראל, נכנס לבית המדרש ושב להתרפק על גמרתו, ומפי הגה"צ הישיש ר' אליהו ראטה זצ"ל, שהיה המשמש בקודש של הגה"ק רבי שלמה מזוועהיל זי"ע, שמעתי בילדותי סיפורים נפלאים על ר' יעקב לייב, שהיה החברותא שלו בנעוריו, אולי בהזדמנות נספר אותם.

 

שמו הטוב יצא לפניו ולא עבר זמן רב, עד שבאו להציע לו לשידוך את בתו של הרב בנימין צבי הלוי לוצקין, ידע הבחור את דברי חז"ל שנאמר על אהרן הכהן שלקח את אלישבע ובדק באחיה נחשון בן עמינדב, ומכיון שהכיר את אחי המדוברת הר' אליעזר הלוי לוצקין שהיתה יראתו קודמת לחכמתו ומידות דרך ארץ קדמו לתורתו, וכמו שאומרים באידיש 'צו גאט און צו לייט' (נוח לשמים ולבריות), הביע הבחור את הסכמתו, שאלו את פי הכלה ואמרה הן והשידוך קם ונהיה.

 

לא אגזים אם אומר כי יש בארץ הקודש יותר מרבבה שהם נכדיהם, שהרי אבי ז"ל הוא בכור נכדיו וענף אחד מהעץ העבות הזה, וחלק גדול ממשפחות שטיינברג, רוטמן, שטרן, רבינוביץ, פריימן, זילבר, חשין ועוד ועוד מאותם מחוזות, שידוע שם ש'מי שילדה פחות מעשרה נחשבת לעקרה' ואידך זיל גמור.

 

כאשר אבי ז"ל לקח לחתן את גיסי הרב אליעזר לוצקין שליט"א, שקרוי על שם זקנו, הרגיש בזה מעין סגירת מעגל, כי בהיותו יתום מגיל קטן היה סועד הרבה על שולחן דודו ר' אליעזר לוצקין וכעת הפך למחותנו.

 

אז המשיך אבא להתרפק בערגה על זכרונות ילדותו וסיפר כי למד במתיבתא אצל דודו הרב אליעזר הלוי לוצקין זצ"ל, והיה לו ממנו יראת הכבוד, לו יכולתי לספר לו כי בעתיד אקח לחתן את נכדו הקרוי על שמו ויהיה לנו נכדים משותפים?

 

את הנחת הזה הספיק אבי לראות, מה שלא ידע אף הוא, כי בעתיד הקרוב יהיה לו עוד 3 נכדות שבעליהן הם 'אליעזר לוצקין' ניני אותו דוד רבה שלו.

 

אז מה אני מבלבל לכם במוח כעת עם סיפורי סבתא כשפוטו?

 

עוד רגע תדעו.

 

ראיתי תופעה בחיי והיא מכבשי דרחמנא, יש לפעמים שמות של סבים, שמי שקרוי על שמם נושא במזג של בעל השם המקורי.

לא הכרתי כמובן את ר' אליעזר לוצקין הנז' שנפטר הרבה לפני שנולדתי, אבל אני מכיר כעשרה מנכדיו וניניו הקרויים על שמו ומתוכם גיסי ושלושת אחייניי, וכולם ללא יוצא מן הכלל, קלי מזג, נעימי הליכות, בעלי לב טוב, אוהבי חסד, חרוצים ואנשי מעש, וכל ידידיהם ומכיריהם יעידו על כך.

 

כתבתי את כל זה כהקדמה למה שאכתוב בשורות הבאות.

 

לפני מספר שנים, ניסיתי לעזור לכמה משפחות שהיגרו ללייקווד והתקשו להכניס את ילדיהם לתלמודי תורה, הבנתי באמת שיש עומס רב, המונים מהגרים לכאן ואין מספיק מוסדות, שקלתי לקום ולשנס מותניים ולפתוח תלמוד תורה ואולי אף בית חינוך לבנות, ניגשתי אל ידידי הרה"ג ר' משה פרץ שווארץ רב ואב"ד קול אריה והתייעצתי איתו.

 

וכך ענה לי הרב בחכמה:

 

שמת לב כי מנהלי המוסדות נחשבים ברחוב אנשים קשוחים ואדישים ויש להם שונאים לרוב, אתה חושב שאנשים רעים מקימים מוסדות? לא ולא, כשהקימו הם עשו זאת מתוך טוב לב ורחמנות על המשפחות ששיוועו לפיתרון לילדיהם, אבל התפקיד קשוח ואין ברירה, המצב הופך אותם למה שהם (או למה שהם נראים).

 

סיים ר' משה פרץ ואמר: ר' ישראל אהרן, דו ביסט א' גוטער מענטש, בלייב גוט (אתה אדם טוב, תישאר טוב).

 

הרהרתי השבוע בסיפור הזה, מפני שאחיין שלי הר' אליעזר הלוי לוצקין שליט"א מחשובי תושבי ביתר עילית החליט להיכנס לפוליטיקה, להביא את הברען הירושלמי איתו ולייצג אותם בעירו כמו שהוא יודע, לצד ידידי הר' מאיר רובינשטיין ראש עיריית ביתר עילית.

 

יש לנו מבט מאוד עגום על הפוליטיקאים הישראלים, תראו כמה קומבינות נרקמות סביב הבחירות כעת לעיריות בארץ הקודש, לרגע נראה כי לאף אחד לא מעניין בכלל טובת האזרח, רק סחי ומאוס במדמני הביב הפוליטי.

 

כפי שאני מכיר את לייזר, הוא יאיר את החושך ויוכיח שאפשר גם אחרת, שאפשר לתת חיבוק חם וחיוך מתוק לכל יהודי ובאמת לרצות את טובת הציבור, הלואי וירבו כמותו והמפה תשתנה וממנו יראו וכן יעשו.

 

לייזר, עלה והצלח, זכור מאין באת ותמשיך להאיר.

להצטרף למנויים ולכל הערה MAADONEY@GMAIL.COM

 

 

נ.ב. היכן יש בפרשתנו מילה בת 3 אותיות בלבד ושלושתם אותו אות? ומה עומק המשמעות של המילה?

      איזה הדרכה לשלום בית יש בפרשתנו ועצות טובות איך לצלוח את חיי הנישואין והבית היהודי?

      מה עדיף: ללמוד תורה ואח"כ לישא אשה או הפוך? והיכן זה מרומז בפרשתנו?

     

 

כל זה ועוד בגליון 'מעדני הפרשה' שלפניכם. למדו ותהנו.

 

 

בברכת שבת שלום ומבורך

 

ישראל אהרן קלצקין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.