רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 16 במרץ 2023

"היום בתניא" יום ה' כ"ג אדר

 
"היום בתניא" יום ה' כ"ג אדר
תניא "ליקוטי אמרים"
תחילת פרק ל''ז (עמוד 92)
שנה פשוטה



הרעיון המרכזי בפרק  ל"ז:

בפרק הקודם למדנו, על גילוי אור ה' שיאיר לעתיד לבוא (המהווה את התכלית והשלמות לבריאת העולם).

ובתחילת פרק לז, מביע רבנו בקצרה, את הרעיון המרכזי העומד להתבאר בפרק: "שתכלית השלמות הזו... שהוא גילוי אור אין סוף בעולם הזה הגשמי, תלוי במעשינו ועבודתנו כל זמן משך הגלות".

ונצין, שבעוד שהממון שפועל מקבל בשכרו, הוא דבר שלא הוא יצר אותו. הנה, בשכר המצוות (כפי שיתגלה לעתיד לבא) המצוה יוצרת את שכרה.

וכלשון התניא ש"הגורם את שכר המצווה היא המצווה עצמה" (וכדוגמת אריס, שמקבל בשכרו, חלק מהפירות   שהוא עצמו הצמיחם).

...
שינוי בחיות הדבר שבו נעשית המצוה:

כל הדברים שבהם מקיימים את מצוות העשה, מקבלים את חיותם מקליפת נוגה: כקלף התפילין מזוזות וספר תורה, שחיב להיות מבהמה טהורה. כאתרוג למצותו בסוכות (שאינו יכול להיות מפירות ערלה). וכמעות צדקה (שאינו כסף גזול).

והנה, עם קיום המצוות המעשיות, בראש  ובראשונה נפעלים: המשכת "אור אין סוף ברוך הוא", בדבר הגשמי שעד כה היה תחת ממשלת קליפת נוגה, שממנה הוא קבל את חיותו. וכן, שמעתה, חיות הדבר שבו נעשית המצוה (שהיא  מנוגה),  "עולה ומתבטלת ונכללת באור אין סוף ברוך הוא שהתלבש בה".

...
עליה גם בנפש החיונית:

בכל המצוות המעשיות, כשם שהמצווה פועלת את המשכת האלוקות בדבר הגשמי שבו היא מתבצעת ומעלה את חיותו (שהיא מקליפת נוגה) לקדושה. כך היא גם פועלת  ומשפיעה גם  על "כח הנפש החיונית" (שגם היא מנוגה) המתלבשת באברי הגוף ומפעילים אותם בקיום המצוות, שגם הוא יעלה מהקליפה ויכלל בקדושת המצווה, ויהיה בטל באור אין סוף הנמשך עם קיום המצוה.

כך זה בכל המצוות המעשיות, וכך הוא גם במצוות התלויות בדבור (כתלמוד תורה, קריאת שמע ותפילה) שחיבים לבטא את הנאמר בשפתים (שכן ההרהור אינו כדבור, ולאידך, על פי ההלכה "עקימת השפתים נחשבת כמעשה").

...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.