רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 20 באוקטובר 2022

צדקו גדולי הדורות הקודמים

 

מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ


הנדון שעליו קידש הגרי"ג מלחמה הוא עניין לימודי הליבה. מאבקו אינו לצורך אנשי חצרו (שבזה, חלקם בין כה שומעים לו וחלקם ביו כה לא), אלא מאבק נגד חסידות גדולה שאדמו"רה החליט להכנס להסדר מול הממשלה, שלא דרך החינוך העצמאי. כלומר, הגרי"ג רואה עצמו מחוייב למנוע מאחרים להכנס להסדר מול הממשלה.

אין בהסדר שהוצע לבעלז משהו שונה מההסדרים הקיימים מול החינוך העצמאי ובני יוסף. ההבדל היחיד הוא שהתת"ים לא יהיו כפופים לממסד של החינוך העצמאי והסיבה שבעלז בחרו ללכת 'לבד', הנה משום שהחינוך העצמאי - שנשלט ע"י נאמני הגרי"ג - מסרב להכניסם.

יודגש. אין כאן ויכוח עקרוני על מה לומדים או לא לומדים, אלא על מסגרות בלבד. ילמדו בבעלז בדיוק מה שלומדים בגור. כל התתי"ם של גור נמצאים בתוך המערכת ו'כאילו' לומדים ליבה. למה עבור בעלז זה איסור גמור ואיבוד העולם הבא ועבור גור הכל כשר וישר??

הטענה היא שבהסדר החדש מחוייבים התתי"ם ללמוד לימודי ליבה ולעמוד תחת פיקוח משרד החינוך, הנה שקר דמגוגי גס. גם בהסכם העתיק עם החינוך העצמאי נכתב שהם ילמדו הכל ושיהיה פיקוח ובפועל יש שני מפקחים בלבד והללו מוגבלים לנושאים טכניים בלבד, אז מה שצפוי עכשיו הוא רק הרחבת הישראבלוף הזה.

הנושאים העולים מהסערה הם שניים. נושא מורכב אחד הוא ההתנהלות הפנים חרדית. מה סמכותו של מנהיג חצר אחת לכפות דעתו על חצר אחרת. האם העובדה שהחצרות שותפות למסגרת כלשהי, מחייבת תיאום והתאמה בכל מעשיהם? גור יכולים לחנך לכל רע ואין זכות לאף אחד להשמיע קול אבל בשאלת הכסף שהמגיע לבעלז, בזה כן תלויים אהדדי? האם העובדה שהחינוך העצמאי מנוהל ע"י נאמני חצר אחת הופך אותם לבעלי הבית על הגוף? יש דבר כזה 'גוף ציבורי' או שכל קבוצה שקבלו לניהולם (בשם ולטובת הכלל) עניין, הוא הופך לנחלתם הפרטית?

אשכול הנושאים השני עוסק במהות. הגרי"ג מבין שלימודי ליבה מאיימים על קיומנו כעם יהודי. אילולי ראה זאת בחומרה ונחרצות שכאלה, לא היה יוצא מגדרו במלחמתו נגד האדמו"ר מבעלז (תכסו את זה באלו מילים שתכסו. בפועל זה הוא נגד האדמו"ר). הגרי"ג הוא איש שלום מובהק ובוודאי אינו איש מלחמה. וצ"ע מדוע הדברים נראים לו כל כך חמורים.

לזאת כתבתי כאן שלצערי נראה שהתחלנו  לקדש כלים ואמצעים, במקום לקדש מהויות. תפקידנו בעולם הוא לעבוד את השם ולסייע ביד כל יהודי לעשות כן. אנחנו מלמדים את בנינו תורה, לא בגלל 'חוק חינוך חובה', או משום שהמדינה משלמת למלמדים, אלא משום שכך ציוונו הבורא. גדו"י אסרו לקחת מהמדינה יותר ממינימום מסוים (בתחילה התירו 45%, אח"כ התירו 55%, אח"כ התירו 65%), זאת כדי שלא נהיה תלויים בתקציב המדינה. עכשיו הולכים העסקנים בכיוון ההפוך: דורשים שנקבל 100%. מה שגדוילי ישראל ראו כאיום על קיומנו (ואפשר להבין זאת) הופך להיות הדבר הרצוי??

הסיבה לכך היא ששכחנו בשביל מה הלכנו לכנסת המינים. הלכנו לשם כדי למנוע מצב בו לא יתנו לנו אפשרות לחיות כאן עם שמירת תורה ומצוות. מסיבה זו בלבד התירו המתירים לחבור לכנסת המינים. מזה התפתח שהפכנו לשותפים, התחל בלקיחת תפקידי שרים, ועכשיו בתודעה שאנחנו חלק מהמדינה ודורשים ותובעים לקבל את מלוא הוצאות החינוך שלנו.

כל ההליכה הזו נגד גדו"י מהדורות הקודמים, נעשית במצב של אולי אולי ואולי יקבלו אחינו-לגוש, שלטון בזכות אצבע יחידה לכאן או לכאן. גם מי שלא חושב כמוני (שאין קיום לממשלה על חודו של קול, לא משנה לאיזה גוש) יסכים שממשלה שעומדת על חודו של קול ומוציאה לצד השני את העיניים, לוקחת סיכון שאם יתחלף צד השולטים-על-קשקש, שהללו מסוגלים להחליט שאין משלמים לחינוך שלנו אפילו שקל אחד, אם לא שנלמד ליבה - אם וכאשר יתהפך הגלגל שוב - כפי שליברמן 'מנגן' לאחרונה.

בעולם המערבי כולו מערכות החינוך שלנו עומדות בפני איום של סגירת תקציבים ויש מדינות שהחשש הוא שלא יאפשרו לנו לקיים מוסדות חינוך שלנו, גם במימון עצמי שלנו. יש כבר במערכת הישראלית דעות שאנחנו מלמדים את בנינו לחיות על חשבון הציבור ולא רחוקה מהדעת האפשרות שגם כאן יאסרו לימודי קודש בלבד, או שלכה"פ לא יתקצבו אגורה אחת אם לא שנלמד ליבה. אלמלי שעומדים מאחורי הדברים אנשים גדולים וחכמים, הייתי חושב שרק חסר דעת או אחריות, יבחר לפתוח במלחמה בנושא הרגיש הזה.

איני מדבר כאן לשיטתי שלתורה אין שום התנגדות ללימודי ליבה, אלא 'לשיטתך'. הרי אם אתה תוציא דברים בכוח, יעשו לך הפוך כשהם יעלו לשלטון (על דאטפת אטפוך וסוף מטופיך יטופון!). התירו לחלל שבת לריפוי גוי בשבת משום 'איבה' ואין חוששים לקיום התורה כולה משום איבה??

ועדיין צריך תלמוד לגופם של דברים. מאין באה ההתנגדות ללימודי ליבה ולהיכן זה מוליך אותנו.

 

חרדי בעולמו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.