"היום בתניא" שבת קדש ז ניסן
תניא לקוטי אמרים
תחילת פרק לט
שנה פשוטה
המלאכים כחיות ובהמות:
בתחילת פרק לט מבואר, שבמרכבה העליונה המתוארת בספר יחזקאל, רואה הנביא דמויות של חיות ובהמות, פני נשר, פני אריה ופני שור - שהן דמויות שונות של מלאכים.
ומדוע מתוארים המלאכים כחיות? מסביר רבנו: כי "לפי שאינם בעלי בחירה" והאהבה והיראה שלהם בעבודת בוראם הן מידות טבעיות בלבד. מדמה אותם הנביא לבעלי חיים שגם בהם המידות הן טבעיות בלבד.
...
עולם הבריאה והיצירה:
כמבואר בקבלה: (מבין ארבעת העולמות "אצילות בריאה יצירה ועשיה"), בעולם היצירה מאירות המידות של "אין סוף ברוך הוא" (שמעולם האצילות). ולעומת זה, בעולם הבריאה (הגבוה יותר) מאירות חכמתו ובינתו ודעתו של ה"אין סוף".
ובהתאם מובן, מה שמדורם של המלאכים שהם עובדי ה' באהבה ויראה הטבעיים, הוא בעולם היצירה. ולעומת זה, מדורם של הצדיקים עובדי ה' באהבה ויראה השכליים, הוא בעולם הבריאה.
...
בהגהה - לעיון ולהעמקה:
בהגהה מצין רבנו, כי אף שבדרך כלל מדורם של המלאכים הוא בעולם היצירה, הנה "יש גם מלאכים עליונים בעולם הבריאה, שעבודתם בדחילו ורחימו (ביראה ואהבה) שכליים".
ונצין, כי בעוד שנשמות הצדיקים שעבודתם ב"אהבה ויראה שכליים", עבודתם מתמקדת בעיקר בענין ההשגה, וגם המידות השכליות שלהם, הן מידות שעל פי טעם ודעת.
הנה, אצל המלאכים העליונים שעבודתם היא ב"דחילו ורחימו שכליים", אין זה באופן, שהעיקר בו הוא ההתבוננות וההשגה השכלית שנעשית מקור למידות, אלא, שהשכל רק מעורר ומגלה את המידות הטבעיות שבהם.
וכן נבהיר, שהחילוק, שבין מלאכים דבריאה למלאכים דיצירה, הוא: שהמלאכים שביצירה, שעבודתם היא ב"יראה ואהבה טבעיים" בלבד, אין אצלהם את ההתבוננות השכלית כלל (גם לא את זו המעוררת את המידות). ואילו המלאכים שבעולם הבריאה שעבודתם היא ב"יראה ואהבה שכליים", הנה כאמור, אצלהם השכל מהוה סיבה המעוררת את המידות (וכאמור לעיל, המידות עצמם אינן "מידות שכליים" אלא מידות טבעיים בלבד).
(להרחבת הבאור, ראה בבאורי "משכיל לאיתן" על קונטרס אחרון פרק ד-140).
...
חבר נכבד:
*מומלץ לשלב את התניא היומי בדברי התורה הנאמרים בשלחן השבת.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם, הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ, יהי זכרה ברוך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.