רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 6 ביולי 2020

"היום בתניא" יום ב' יד תמוז

"היום בתניא" יום ב'  יד תמוז
("אגרת התשובה"  המשך פרק ד)
נשמת היהודי:
כדי להבין את גודל הפגם שהחטא פועל בנשמה, מחובתינו להכיר מעט את מהותה - את הנשמה כפי שנמשכה מלמעלה, ואת הנשמה כפי שהיא מלובשת בגוף. מה מאפין את נשמתו של היהודי, ומה ההבדל בינה לבין שאר הנבראים.
בשני פסוקים מתאר רבנו את מהות הנשמה: "כי חלק הוי' עמו", ו"ויפח באפיו נשמת חיים".
...
"כי חלק הוי' עמו":
נשמתו של היהודי, לא רק כפי שהיא למעלה,  אלא גם כמו שהיא מלובשת בגוף, היא "חלק משם הוי' ברוך הוא" - וכאשר האדם חוטא, הוא פוגם חס ושלום בארבעת האותיות של שם הוי' (י-ה-ו-ה).
...
"ויפח באפיו נשמת חיים":
בבריאת אדם הראשון (שנשמתו היתה נשמה כללית, שכללה את כל נשמות ישראל), נאמר "וייצר ה' אלוקים את האדם עפר מן האדמה, ויפח באפיו נשמת חיים".
ומסביר אדמו"ר הזקן, שכדוגמת האדם: שהחיות אותה הוא משקיע בדיבורו היא חיות חיצונית בלבד וההבעה היא ללא כל מאמץ מיוחד. ולעומת זה, בהבל אותו הוא מוציא בנפיחה בפיו (כתוקע בשופר למשל), הנפיחה היא בכח ובמאמץ שבו הוא ממשיך הבל וחיות מפנימיותו.   הנה, כך הוא גם לגבי הקב"ה: הביטוי "ויפח באפיו נשמת חיים" בא להורות, שהחיות אותה השקיע הקב"ה בנשמתו של היהודי אינה חיות חיצונית, אלא חיות פנימית "מתוכיותו ומפנימיותו".
...
המלאכים לעומת נשמות ישראל:
כמבואר לעיל ב"שער היחוד והאמונה", לעולם כולו חיות אלוקית.
ובתניא שלפנינו מודגש, שבעוד שבכל הנבראים (כולל צבא השמים והמלאכים) שנבראו בדיבור ("בעשרה מאמרות"), החיות הנמשכת בהם מהבורא היא חיות חיצונית בלבד (כדוגמת החיות אותה משקיע האדם בדיבורו). הרי שבנשמת האדם שעליה נאמר "ויפח באפיו", נמשכה חיות פנימית מהבורא "מתוכיותו ופנימיותו" - כך שנשמת היהודי שונה במהותה משאר הנבראים.
...
המאמר "נעשה אדם":
רבנו מבהיר, שגם המאמר "נעשה אדם", שונה משאר העשרה מאמרות שבהם נברא העולם.
שכן אם למשל, במאמר "ויאמר אלקים תוצא הארץ נפש חיה", נבראו במאמר זה מ"אין ליש" כל הבעלי חיים בגופם ובנפשם (הגוף והנפש כאחד) - הרי שבאדם שונה הדבר.
עצם התהוותה של הנשמה הוא על ידי "ויפח וגו'". ואחר כך, על ידי האותיות שבמאמר "נעשה אדם", היא יורדת למטה להתלבש בגוף הנמצא בעולם הזה התחתון - כך שגם בהיותה בגוף, הנשמה היא "חלק שם הוי' ברוך הוא".
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה למכריך ולחבריך.
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. ולעילוי נשמת אמה,  חמותי מרת פרידה לוין ע"ה נפטרה ג' שבט תש"פ. יהי זכרן ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.