"היום בתניא" יום ה' ב אב
("אגרת התשובה" פרק יב, סיום האגרת)
השמחה ביסורי הגוף:
בתחילת פרק יב, מוסיף רבנו ומבהיר, ש"טובה גדולה (בכמות) ועצומה (באיכות) לנפש החוטאת", נעשית על ידי השמחה שהוא מגלה בקבלו את יסורי הגוף שבעולם הזה - שהשמחה (שבקבלת היסורים) היא הפועלת, הן את נקיון הנפש, והן את החזרת הנשמה לשרשה ולדבקה בה' כפי שהיה מצבה לפני החטא.
עם השמחה ביסורי הגוף: הוא זוכה למרק את נפשו כבר בעולם הזה, מירוק, שבעקבותיו הוא יכול להתעלות בעבודת ה' ולקבל את קרבתו יתברך בלימוד התורה בקיום המצוות ובתפילה. וכן, הוא מציל את נפשו מהמירוק שבגהינום (הקשה יותר באין ערוך).
...
מעט למטה כהרבה למעלה:
רבנו מוסיף, כי מעט היסורים למטה, ממרקים ומזככים את הנפש כהרבה יסורי הגיהנום שלמעלה.
להבנת ענין זה, מובאים כאן מספר דוגמאות, שבהם משתקף הקשר ההדדי שבין המטה למעלה: כיצד מהרבה למעלה נמשך מעט למטה (כדוגמת הילוך השמש למעלה והצל הנפעל למטה). וכיצד המעט למטה מעורר הרבה למעלה (כדוגמת הקרבנות ומעשה המצוות למטה והנפעל על ידם למעלה). וכן כידוע מה שאמרו רז"ל, ש"המקדש עצמו מעט מלמטה, מקדשים אותו הרבה מלמעלה".
"וככה הוא גם בענין שכר ועונש": האדם במעשיו הרעים, יוצר לעצמו את יסורי הגיהנום למעלה. והקב"ה בחסדו, מחליף עם היסורים הקלים למטה, את היסורים הרבים של מעלה.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. ולעילוי נשמת אמה, חמותי מרת פרידה לוין ע"ה נפטרה ג' שבט תש"פ. יהי זכרן ברוך.
אגרת התשובה
החלק השלישי שבתניא
שהוא כנגד חומש ויקרא
-דברי סיכום-
כפי שאנחנו רואים, באגרת התשובה לא בא בעל התניא לעורר את האדם לתשובה. אלא הוא מציג לפני מי שכשל בעוונו לאחר שעלה בדעתו לחזור למוטב, את מסלול התשובה הבסיסי.
החל ממצות התשובה מהתורה, שבה הוא מקבל על עצמו לבל ישוב עוד לכסלה, והוא מתקן את פריקת העול שפעמה בו. המשך, ב"וידוי ובקשת מחילה". והמשך, בבחינות השונות שב"תשובה תתאה", שבהם הוא מעביר ומנקה מנפשו את רוח הטומאה שדבקה בו.
ולאחר מכן, התעסקותו באופנים השונים של "תשובה עילאה". שבה, בתחילה, הוא מחזיר את נפשו האלוקית (המלובשת בגוף) ומחברה לשורשה שממנו נותקה. ובשלבים מתקדמים יותר, זוכה בעל התשובה למירוק הנפש, הן בעולם הזה (שיהיה מרוצה וחביב לפניו כקודם החטא), והן למירוק הנפש מיסורי הגיהנום (שכל בואם לא נועד אלא לאפשר לנפשו לקלוט את הגילויים הנעלים שבגן עדן).
סוכם על ידי הרב יקותיאל גרין
מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם, שנכתבו בהוראת הרבי וברכתו.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.