"היום בתניא" יום ב' כג טבת
(תחילת פרק טו)
הקדמה:
פרק טו, מוקדש לביאור הפסוק (מלאכי ג,יח) "ושבתם וראיתם בין צדיק לרשע, בין עובד אלקים לאשר לא עבדו".
בין מפרשי הגמרא והנ"ך, ישנם פירושים שונים לפסוק. ורבנו מתיחס אל האישים השונים שבפסוק, כהתיחסותו בתניא בהגדרת האנשים ב"אמיתת שם התואר" - כשבאופן כללי, לדבריו, "עובד אלקים" "ואשר לא עבדו" הן שתי מדרגות שונות של "בינוני".
...
בינוני המוגדר כ"עובד אלקים" לעומת הצדיק:
בתחילה, מסביר רבנו את ההבדל בין בינוני שהוא "עובד אלקים" לבין הצדיק.
"עובד אלוקים" - "עובד הוא לשון הוה" (לא זמן עבר ולא זמן עתיד, אלא הוה) - כהבעה לבינוני הנמצא כל הזמן במלחמה עם היצר בעבודת בוראו.
מה שאין כן הצדיק נקרא עבד ה' - הבעה שניתן להגדירה כשם התואר, המתאים ליחסו לאדם שאין לו כבר שום מלחמה עם היצר - שכן, כאמור לעיל או שהפך אותו לטוב או שהרג אותו, (וכמבואר בחסידות, עבודתו של הצדיק היא בעיקר, לא במלחמה עם הרע, אלא בתוספת אורות בעולמות).
...
"ואשר לא עבדו":
כן. יש "בינוני" שמוגדר כאחד שהוא "לא עובד אלקים" - ואף שהוא מקים את כל מצוות העשה, וכן אינו נכשל גם בעבירה הקלה ביותר. הנה, את הכל הוא עושה ללא כל מלחמה עם היצר הרע.
למזלו, הוא מתמיד בלימודים בטבעו, ומטבעו הוא קר מזג שתאוות נשים לא מלהיבות אותו. כך שלהתנהג כשורה, אינו זקוק לשום מלחמה עם הרע. ועל כן מתיחס אליו הנביא, כאחד "אשר לא עבדו".
בינוני זה, להצלחתו בעבודת הבורא, אינו צריך לרכוש דוקא אהבה ויראה שכליים שהם פרי עמלו. אלא הוא יכול להסתפק באהבה מסותרת שהיא אהבה טבעית הנטועה בלב כל ישראל, אהבה שהיא ירושה לנו מאבותינו, אהבה שאינו משיגה על ידי עבודתו העצמית.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה, למכריך ולחבריך.
*לקבלת "היום בתניא" ישירות אליך, התקשר אלי בוואטסאפ 0548094265
*בברכה!
הרב יקותיאל גרין, מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם
(תחילת פרק טו)
הקדמה:
פרק טו, מוקדש לביאור הפסוק (מלאכי ג,יח) "ושבתם וראיתם בין צדיק לרשע, בין עובד אלקים לאשר לא עבדו".
בין מפרשי הגמרא והנ"ך, ישנם פירושים שונים לפסוק. ורבנו מתיחס אל האישים השונים שבפסוק, כהתיחסותו בתניא בהגדרת האנשים ב"אמיתת שם התואר" - כשבאופן כללי, לדבריו, "עובד אלקים" "ואשר לא עבדו" הן שתי מדרגות שונות של "בינוני".
...
בינוני המוגדר כ"עובד אלקים" לעומת הצדיק:
בתחילה, מסביר רבנו את ההבדל בין בינוני שהוא "עובד אלקים" לבין הצדיק.
"עובד אלוקים" - "עובד הוא לשון הוה" (לא זמן עבר ולא זמן עתיד, אלא הוה) - כהבעה לבינוני הנמצא כל הזמן במלחמה עם היצר בעבודת בוראו.
מה שאין כן הצדיק נקרא עבד ה' - הבעה שניתן להגדירה כשם התואר, המתאים ליחסו לאדם שאין לו כבר שום מלחמה עם היצר - שכן, כאמור לעיל או שהפך אותו לטוב או שהרג אותו, (וכמבואר בחסידות, עבודתו של הצדיק היא בעיקר, לא במלחמה עם הרע, אלא בתוספת אורות בעולמות).
...
"ואשר לא עבדו":
כן. יש "בינוני" שמוגדר כאחד שהוא "לא עובד אלקים" - ואף שהוא מקים את כל מצוות העשה, וכן אינו נכשל גם בעבירה הקלה ביותר. הנה, את הכל הוא עושה ללא כל מלחמה עם היצר הרע.
למזלו, הוא מתמיד בלימודים בטבעו, ומטבעו הוא קר מזג שתאוות נשים לא מלהיבות אותו. כך שלהתנהג כשורה, אינו זקוק לשום מלחמה עם הרע. ועל כן מתיחס אליו הנביא, כאחד "אשר לא עבדו".
בינוני זה, להצלחתו בעבודת הבורא, אינו צריך לרכוש דוקא אהבה ויראה שכליים שהם פרי עמלו. אלא הוא יכול להסתפק באהבה מסותרת שהיא אהבה טבעית הנטועה בלב כל ישראל, אהבה שהיא ירושה לנו מאבותינו, אהבה שאינו משיגה על ידי עבודתו העצמית.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה, למכריך ולחבריך.
*לקבלת "היום בתניא" ישירות אליך, התקשר אלי בוואטסאפ 0548094265
*בברכה!
הרב יקותיאל גרין, מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.