בעת הלימוד בשיעור הקבוע
בביתי בחודש אלול תשע"ב, נסבה השיחה אודות חילוקי המנהגים בין האשכנזים
והספרדים באמירת הסליחות והתקיעות בשופר בחודש אלול, ועד מהרה נתבררו שלושה
הבדלים בולטים במנהגי העדות:
[א] תחילת זמן אמירת הסליחות -
מנהג הספרדים
להתחיל לומר סליחות כבר בראש חודש אלול, כמבואר בדברי מרן המחבר (או"ח סי'
תקפא סע' א) "נוהגים לקום באשמורת לומר סליחות ותחנונים מראש חדש אלול
ואילך עד יום הכפורים". אולם האשכנזים נוהגים
לומר סליחות רק בימים הסמוכים לראש השנה, כדברי הרמ"א (שם) "ועומדים
באשמורת לומר סליחות ביום ראשון שלפני ראש השנה, ואם חל ראש השנה ביום שני
או שלישי, אז מתחילים מיום ראשון שבוע שלפניו".
[ב] תקיעה בשופר בחודש אלול -
האשכנזים נהגו
לתקוע בשופר מראש חודש אלול בסיומה של תפילת שחרית, כמובא ברמ"א (בהמשך
דבריו שם) "מראש חדש ואילך מתחילים לתקוע אחר התפילה שחרית, ויש מקומות
שתוקעים גם כן ערבית". ואילו מרן המחבר לא
הזכיר כלל את המנהג לתקוע בשופר בחודש אלול, ואכן ברוב קהילות הספרדים לא
נהגו לתקוע בחודש אלול לאחר תפילת שחרית.
[ג] תקיעה בשופר בעת אמירת י"ג מידות בסליחות -
למרות שברוב
הקהילות הספרדיות לא תוקעים בשופר בחודש אלול לאחר תפילת שחרית, אולם בחלק
מקהילות הספרדים נוהגים לתקוע בשופר בימי חודש אלול בשעת אמירת י"ג המידות
בסליחות, כפי שהביא הגר"ע יוסף בספרו
אוצרות יוסף (הלכות חודש אלול פרק א אות א).
לאור זאת, נתתי אל לבי
לחתור לעומק שורשי ההבדלים בין המנהגים, ולברר את גדרי חיוב אמירת הסליחות
והתקיעה בשופר בחודש אלול, ובתוך כך נתעוררתי לברר נושאים נוספים העומדים
ביסודות מנהגים אלו:
[א] האם אמירת הסליחות והתקיעה בשופר הם חובת הציבור או היחיד.
[ב] חיוב נשים באמירת סליחות ותקיעה בשופר בחודש אלול.
[ג] האם יש חיוב לעמוד בשעת אמירת הסליחות והתקיעה בשופר.
[ד] אמירת
תחנון בסליחות כאשר חתן או בעל ברית נמצאים בבית הכנסת.
****************
לצפיה בשיעורים שנאמרו בביתי, בנושאים שונים:
https://www.youtube.com/channel/UC-X3pS1zAqrbfFf4FVo5QcA
https://www.youtube.com/channel/UC-X3pS1zAqrbfFf4FVo5QcA
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.