רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 19 באפריל 2019

ההשפלה הגדולה של קמחא דפסחא

מאת הרב ישראל אהרן קלצקין

בס"ד, ערש"ק וחג הפסח תשע"ט
לידידי ומכרי קוראי ומתענגי 'מעדני הפרשה' הע"י
בליל הסדר מדריכים אותנו כיצד להיות בן חורין, ולזה אומר לנו בעל ההגדה: 'חייב אדם לראות את עצמו' היינו, שכדי להיות בן חורין אמיתי, חייב אתה להסתכל על עצמך ולא על אחרים, כי אם אתה מסתכל על אחרים ומנסה כל חייך למצא חן בעיניהם ולהתייפף בפניהם, לעולם לא תהיה בן חורין, רק תישאר עבד נרצע לְרַצּוֹת את האחרים.
וכבר אירע מקרה, שהיו שני שכנות שכ"א החזיקה את מפתח דירת שכנתה לעת הצורך, פעם אחת חזרה אחת מהן אל ביתה ורואה את שכנתה עומדת במרכז הסלון ומזיזה שולחנות, כורסאות וארונות מצד לצד וכו', שואלת בעלת הבית את השכנה: מה את עושה אצלי בבית? עונה השכנה: תמיד את עסוקה בלסדר את הבית שימצא חן בעיניי, אז אחת ולתמיד אסדר את זה כפי שאני באמת אוהבת.
ובכן, נאה דורש צריך להיות גם נאה מקיים, ולכן מוטל עלי להתמקד בעצמי ולא באחרים, אבל מה אעשה ואינני מושלם ועדיין רואה אני דברים שצריכים תיקון ואני סבור, כי כל דבר שהופך להיות נושא שיח ציבורי מחלחל איפשהו ובסוף משפיע איכשהו.
ראיתי השבוע תמונות רבות של בני ירושלים סוחבים שקים של תפו"א ומעמיסים עגלות של 'קמחא דפסחא' ברחובה של עיר ומסייעים למארגנים הדגולים לקיים המצוה המיוחדת הזאת המפורשת בשו"ע.
מצד אחד יש להעריך את מי שמקים מפעל חיים ומקדיש חלק גדול מן השנה להשיג את המימון למפעלים נפלאים כאלו, אך מצד שני צריך לשאוף לעשות את המעש"ט באופן הנכון מבלי לאבד את העיקר ולהפסיד את המצוה והשכר.
שלמה המלך מסיים את ספר קהלת במילים אלו: 'כִּי אֶת כָּל מַעֲשֶׂה, האלֹקים יָבִא בְמִשְׁפָּט, עַל כָּל נֶעְלָם, אִם טוֹב וְאִם רָע', ופירש"י 'אפילו נכשל במצוה כגון נותן צדקה לעני בפרהסיא' ובגמ' חגיגה דף ה.: כשהיה ר' יוחנן מגיע לפסוק זה היה בוכה: מאי אם טוב ואם רע? (דמשמע אף על הטובה מביאו במשפט, רש"י) אמרי דבי ר' ינאי זה הנותן צדקה לעני בפרהסיא, כי כי הא דרבי ינאי חזייה לההוא גברא דקא יהיב זוזא לעני בפרהסיא אמר ליה מוטב דלא יהבת ליה, מהשתא דיהבת ליה וכספתיה' (תרגום: ר' ינאי ראה אדם נותן כסף לעני בפרהסיה, אמר לו: עדיף היה אם לא היית נותן לו, מאשר שנתת לו וביישת אותו).
כאשר התגוררתי בירושלים, הייתי רגיל לצערי למחזות האלו וכפי שהמגיד ר' מרדכי דרוק היה מצטט מפי הסבתא שהיתה אומרת: 'גאט זאל אפ היטן פון וואס מען קען זיך צו געוויינען' (השם ישמור ממה שאפשר להתרגל), אך כאשר היגרתי לארה"ב, ראיתי שאפשר אחרת, ולסבר את האוזן איך זה עובד כאן, אסביר: מפעל 'תומכי שבת' הוא מפעל חסד שמחלק מזון בערך של מליוני דולרים. בלייקווד לדוגמא, מקבלים 1200 משפחות מדי חודש מס' קרטונים שיש בהם סל מזון בסיסי לכל החודש, קרטון עוף, מיץ ענבים, ארגז סודה, תפוחים, תפוזים, שמן, סוכר ועוד ועוד ואפי' ממתקים לילדים.
הערכה מגיעה לפתח הבית ארוז בקרטונים של סופרמרקט כמו משלוח מהמכולת, ומניחים את זה בשעת לילה סמוך לדלת ומסתלקים.
כחודש לפני פסח מקבלים מכתב הביתה כאשר גם על המעטפה וגם בתוך הדף לא כתוב סמל של ארגון ולא מילה על צדקה וחסד. רק: פרטי ההזמנה מס' ****. ובהמשך כתוב: האם הנך מעוניין להזמין השנה כמו בשנה שעברה, או שהצרכים שלכם השתנו. ואז יש רשימה ארוכה של מוצרים ועליך לציין רק את הכמות: מצות, בשר, עופות, יין, ביצים, חד פעמי צלחות, כוסות וכו', ובסוף יש טלפון שאפשר לאשר או להזמין דרך הטלפון מבלי להזדהות, רק לציין את מס' ההזמנה שמופיע בראש הדף.
אם עובר כמה ימים ולא החזרת את ההזמנה בדואר או בטלפון, מצלצלים אליך: שלום, זה בענין ההזמנה של המוצרים לחג וכו'. אשרי עין ראתה ואשר אוזן ששמעה ואשרי המארגן (ישראלי, דרך אגב) שודאי חפץ בעילום שמו.כמובן שהמשלוח מגיע בקרטונים עם חותמת כשר לפסח כמו משלוח מהסופרמרקט, פורקים, נקישה בדלת (שנדע להכניס הביתה) ובורחים.וכסף מנלן? לא אלמן ישראל, פעם בשנה יש דינער גדול ויש מערכת התרמה ככל מוסד, אשריכם ישראל.
מסופר כי ה'קמחא דפסחא' בויליאמסבורג מסתובב עם משאית המשלוחים ובדרך עוברים מבתי הנגידים והגבירים ומראים להם מהחלון את המשאית עם כל הסחורה המשונעת למשפחות, ומתרימים אותם. והיה והגביר מסרב לתרום, מוציא הגבאי צדקה את מכשיר הקשר שלו ומעביר פקודה לצוות המתנדבים שבמשאית: 'שמע, לצערי יש פה נזקק חדש, תעלה ערכה לקומה ג' משפחת איקס', הגביר מזדעזע ואומר: 'לא, ממש לא, חס ושלום, לא עד כדי כך', עונה הגבאי: אצלנו אין מצב ביניים, אדער מ'געט, אדער מ'נעמט' (או שנותנים או שמקבלים).
לצערנו, מי שיודע ומכיר את מסכת ההשפלות שהנמענים צריכים בא"י לעבור (בארגון מסויים) עד שהם כבר 'זוכים' ל'השפלה הגדולה' של לאסוף את מוצרי המזון ברבים ברחובה של עיר, שיעיין שוב במה שכתבתי לעיל, בדברי קוהלת והגמ' דלעיל ואיך זה עובד בלייקווד.
ומכיון שזה לא קונץ גדול לדבר ולא לעשות, הריני מודיע בזה כי כבר שוחחתי עם כמה נדיבי לב בנידון וכל מפעל של 'קמחא דפסחא' בא"י שמחלק באופן של בזיון ורוצה בשנה הבאה לחלק בדרך של כבוד, שיפנה לאימייל שלנו ואנו נשיג את המימון בעזהי"ת בלי לבקש קרדיט.
חג פסח כשר ושמח
ישראל אהרן קלצקין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.