מאת הרב ישראל אהרן קלצקין
לידידי ומכרי קוראי 'מעדני הפרשה'
הע"י
עומדים אנו בשבת שלפני פורים הוא שבת זכור
בצעירותי, ביקשוני לומר דברי תורה בפורים,
אמרתי למבקשים, כי כיון שאחרי שתיה כדת יש לחשוש כי יקשו על פלפוליי ולא אוכל
להשיב על הקושיות, על כן אמציא תורה בדרך דרוש שעל זה נאמר 'אין שואלין על הדרוש',
וכה שניתי להם בלשון הגמ'.
ת"ר המן בן המדתא האגגי צורר היהודים,
לא הוי ליה לא בטן ולא ידים ולא רגלים, ולא כל שאר אברים שבגוף, כי אם ראש בלבד,
שנא' 'כל המיצר לישראל נעשה ראש'.
אחיכו עליה רבנן דבי מדרשא: וכי ראש בלבד
אפשר ליה למחיי? אמר להו ר' נעילאי: אין, שנאמר: 'אתה הבדלת אנוש מראש' (ולא מוזכר
שמת, משמע שנשאר בחיים)
תנא: כל הרואהו מצווח ואומר: ברוך משנה
הבריות, והיינו דכתיב 'כשבת', שלא ישב ממש, כי לא היה לו ירכיים, אלא עשה עצמו
כיושב.
מיתבי: והא כתיב 'ויבא המן' מאי לאו, דקאתי
ברגליו? לא, דמתגלגל ואתי ככדור, ואע"פ שאין ראיה לדבר, זכר לדבר שנאמר 'והמן
נדחף אל ביתו אבל וחפוי ראש' ואמר רב כדוראי מלמד שהיה כל אחד דוחפו ברגליו ככדור
המתגלגל וצועק 'חה-פוי', חה ממראהו ופוי מפני ריחו.
(ובתוס' הקשו: וראיה לדבר אין? והלא כתיב: 'והמן
נבעט' מלמד שכל אחד היה מבעט בו ככדור?, ותירצו, שבאמת זהו ראיה גמורה, רק כיון
שיש מצות 'זכר' במחיית עמלק, נקטה הגמ' בלשון 'זכר לדבר')
מיתבי: והא כתיב 'ויעש העץ', מאי לאו דעשה
בידיו? לא דעשה ע"י שליח! והא אין שליח לדבר עבירה? כיון דבאמת לעצמו הכין
שנא' אשר הכין לו' ודרשו רבותינו 'לו הכין', ותלוהו להמן בעצמו על אותו העץ ונתקיים
מצוות מחיית עמלק, שליח לדבר מצוה הוי.
מיתבי: והא כתיב 'ויסר המלך את טבעתו מעל
ידו ויתנה להמן' מאי לאו דהניח לו באצבעו?, לא, דתלה לו על חוטמו.
שאל רב חוטמאי: וכי אף וחוטם היו לו להמן?
והא כתיב 'אף לא הביאה אסתר אל המשתה כי אם אותי' משמע דלא היה לו אף. וכי
תימא דשאיל חוטם מחבריה, והא אין אדם חוטם ולא לו?
אלא אמר רב פילאי: חוטם גדול היה לו להמן,
אמתיים וחצי רחבו ואמה וחצי קומתו, ופושט טלפיים לכל צד ובו היה עושה כל צרכיו
והיה כמעין המתגבר, וחוטם זה היה מתברג, ברצותו מלבישו וברצותו פושטו, ובו עשה העץ,
ועליו הניח הטבעת.
ובדבר שחטא בו לקה, ותלוהו על העץ בקצה
אפו, שנאמר 'כי רגע ברצונו חיים באפו' ואומר 'אם באפו יבוא באפו יצא'.
ועל זה נאמר: כל ליצנותא אסירי חוץ
מליצנותא דע"ז שהרי המן עשה עצמו עבודה זרה
כן יאבדו כל אויביך ה'.
שבת שלום ומבורך
וחג פורים כשר ושמח
ישראל אהרן קלצקין

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.