רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 5 בפברואר 2021

"היום בתניא" יום ו' כג שבט


"היום בתניא" יום ו' כג שבט
תניא "לקוטי אמרים",
תחילת פרק כז
שנה פשוטה

התגובה הנכונה כאשר מחשבות רעות נופלות באדם בשעת עסקיו:
כשמופיעים באדם, במחשבתו, הרהורים רעים ומחשבות רעות, שלא  ביוזמתו ושלא ברצונו, אלא מעצמם הם "נופלים" בו.
ראשית כל, אל לו להתעצב מעצם בואם של האורחים הבלתי רצויים שנחתו עליו.
ואדרבה, עליו להיות שמח בחלקו. שהקב"ה זימן לו את האפשרות לקים את הנאמר "ולא תתורו אחרי לבבכם (=  התאוות הרעות) ואחרי עיניכם (= ההרהורים הרעים) אשר אתם זונים אחריהם"  - שזהו מצבו של הבינוני. שגם כאשר הוא "עובד אלקים" עדין מופיעים אצלו הרהורים רעים ותאוות רעות (כ"זונים אחריהם"). וכאשר הוא מתגבר עליהם ומסיח דעתו מהם, הוא מקים את הלאו של "לא תתורו".
וכידוע גם מה שאמרו רז"ל "ישב ולא עבר לעבירה,  נותנים לו שכר כאילו עשה מצוה - וכדברי הגמרא, שכר זה ניתן למי שבא דבר עבירה לידו וניצל ממנה. "ועל כן, צריך האדם לשמוח בקיום הלאו (של "ולא תתורו"), כמו בקיום מצות עשה ממש".
...
עצבות הנובעת מגסות הרוח:
העצבות (באדם רגיל שאינו צדיק), כשהיא מעצם נפילת ההרהרים הרעים בקרבו בשעת עסקיו. אינה נובעת מהקדושה אלא מהקליפה, מגסות הרוח.
אדם זה "אינו מכיר את מקומו, ועל כן ירע לבבו על שאינו במדרגת צדיק, שלהם, לצדיקים בודאי לא נופלים הרהורי שטות כאלו".
מאדם רגיל נדרש לשאוף לא להיכשל בעבירות כלל, אפילו
לא לשעה קלה. ולמעשה להשתדל  להיות כ"בינוני". "ומדת הבינונים ועבודתם היא, רק לכבוש את היצר וההרהור העולה מהלב למוח, ולהסיח דעתו לגמרי ממנו ולדחותו בשתי ידים" (ולא למנוע את הופעתו).
והנה, כמבואר בחסידות, כל אדם חיב להכיר את מקומו. ובהתאם, דרכי עבודתו של כל אחד יהיו כמהותו וככשרונותיו. והמעונין לתקן את עצמו בדברים הנמנעים ממנו, עלול בסופו של דבר להגיע לרפיון, גם בדברים הראויים לו.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך.
*בברכה ובתודה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ,  יהי זכרה ברוך.
*ולזכרון סבי הרה"ח ר' חיים משה ע"ה אלפרוביץ' (שעל מצבתו כתוב "שהיה זהיר במחשבה דיבור ומעשה כל ימיו") שהיום חל יום פטירתו - יהי זכרו ברוך.
**לזכות ניני יחיאל יוסף שי' (בן נכדתי חיה מושקא ומנדי רובין נכד לבנימין וויטא גרין), שנכנס זה עתה בבריתו של אברהם אבינו, לאורך ימים ושנים טובות. ויגדל לתורה לחופה ולמעשים טובים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.