מאת א.
כץ
מאת א.
כץ
לפני
כשבוע התפרסם בתקשורת דבריו של הרב צבי פרידמן נגד מפלגת דגל התורה, ובין דבריו
אמר שהבעיה של הרב שך עם חב"ד היתה הקריבה של חב"ד לציבור החילוני
ולמדינת ישראל, ואמר שחבל שבחב"ד לא מקשבים לאדמו"ר הזקן שנלחם נגד
הממסד ברוסיה בגלל תורה ומצות. כמובן שבדבריו הוא הציג לבחורים הצעירים את הרב שך
כאנטי ציוני, הלוחם במוסדות המדינה.
וששמעתי
את דבריו לא הבנתי על איזה הרב שך הוא מדבר, וגם על איזה חב"ד הוא מדבר,
לטובת הקוראים נעשה קצת סדר בדברים.
א.
ההתנגדות
לחב"ד לא היתה על רקע הקירבה של חב"ד לחילונים ולמדינה, אלא על דברים
אחרים לחלוטין, הקירבה שהרב פרידמן מדבר עליה בין חב"ד לציבור הישראלי כולל
מוסדות המדינה היה אך ורק למטרת קירוב יהודים לאבינו שבשמים, כמו שכולם רואים
שחב"ד נכנסים באזורים חילונים לחלוטין שאף חרדי לא דורך שם, ומקרבים יהודים רבים
לתורה ומצות.
ב.
בתחילה
באמת התנגדו לצורת עבודה של חב"ד כל הציבור החרדי, היתה התנגדות לפעול בתוך
אזורים חילונים, היתה התנגדות לישיבות לבעלי תשובה וכיו"ב, וכעבור שנים שראו
שחב"ד גדלה מאוד. 'וירא כי טוב' ואז כולם (כולל הליטאים בהנהגת הרב שך) פתחו
מוסדות לבעלי תשובה, הליטאים הקימו את ארגון 'ערכים', 'תודעה' 'לב לאחים' ישיבת
'אור שמח', 'נתיבות עולם' ועוד והתחילו לפועל דרך סמינרים וכיו"ב בתוך המגזר
החילוני. וכל זה היה באישור של הרב שך.
ג.
לגבי ההסתכלות
על המדינה ומוסדותיה, כידוע לכל מי שקצת מכיר את הנושא, הראשון שלחם בציונות לפני
כל גדולי ישראל היה האדמו"ר הרש"ב (האדמו"ר החמישי של חב"ד)
בתקופת האדמו"ר הזקן לא היתה בכלל ציונות וכדו', לאדמו"ר הרש"ב
הצטרפו הרב מבריסק, ה'מנחת אלעזר',(סאטמאר לא היתה אז) וכל שאר גדולי ישראל הלכו
עם אגודת ישראל, כולל גדולי הליטאים. האדמו"ר הרש"ב נפטר לפני הקמת
המדינה, וממשכי דרכו האדמו"ר הריי"צ, והרבי האחרון) הלכו באותה השקפה
קיצונית ורק שינו צורת עבודה, מול מציאות שקמה פה מדינה, בשונה מאגודת ישראל (כולל
הליטאים) שהיו שותפים בכל מהלך המדינה, כידוע שאחד החותמים על מגילת העצמאות היה
חבר מאגודת ישראל.
ד.
הרב שך
המשיך באותה צורה ואמר שמצוה להצביע בבחירות, הוא עצמו הקים מפלגה בכנסת בשונה
מחב"ד, הוא עצמו אמר שמי שלא לומד בישיבה ילך לצבא בשונה מחב"ד, הוא
עצמו לא הסכים למלחמה של הרבי מחב"ד בנוגע לכל נושא הגיורים (מיהו יהודי),
ולא הצטרף למלחמה של הרבי נגד המדינה. (מטעמים הידועים שאכ"מ) והיום אנחנו
משלמים ע"כ מחיר יקר. על ישיבת פונבי'ז יש דגל ישראל כל השנה עד היום, וזה
היה גם בתקופת הרב שך ובאישורו, אני זוכר שלמדתי בפונבי'ז הגיע לבקר הרב יצחק פרץ
מרעננה, שהיה אז שר בממשלה, ובגלל זה היה צריך לתלות דגל על הבית, הילדים שלו
התביישו בכך משום שלמדו בחיידרים ובבית יעקב, ורצו שאבא לא יתלה דגל. הוא נכנס לרב
שך ביחד עם בנו דוד פרץ, ושאל מה לעשות? הרב שך חייך ואמר לבן של הרב פרץ "
גם בישיבה שלי תלוי דגל ביום
העצמאות. הפאנביז'ר רב (מייסד ישיבת פוניבז' הרב שלמה כהנמן) חשב שצריך לתלות. ואני
לא מתבייש שתלוי שם דגל. אז גם אתה אל תתבייש. תגיד לחברים שלך שאני אמרתי לאבא לתלות
דגל".
לבא פתאום ולהפוך את הרב שך לקנאי ממאה שערים זה מצחיק כל אדם שלמד בפונבי'ז ויודע בדיוק מה היתה ההשקפה שלו. לעומת זאת בחב"ד היה מוסד ששם דגל ישראל והרבי נתן הוראה להוריד את הנשיאות שלו מאותו מוסד, ובכלל במלחמה נגד הציונות חב"ד בהשקפה יותר קרובה לסאטמאר מאשר לליטאים.
ה.
אני לא
לטאי למרות שלמדתי בפונבי'ז, (אני חסיד מודז'יץ) אבל גם לגבי ההתקפה על דגל התורה, אני חייב
לעמיד דברים על דיוקם, הרב שך הקים את דגל התורה לא מתוך אידאולגיה קנאית נגד
אגודת ישראל (אלא בגלל סיבות אחרות לחלוטין) עובדה שדגל התורה פרצה דרך עוד בתקופת
הרב שך, והכניסה סגן שר דבר שלא היה מקובל באגודת ישראל. את משה גפני ור' אברהם
רביץ ע"ה הכניס הרב שך עצמו כנציגים שלו בכנסת, והם אף פעם לא היו כאלו פרומערים
(רביץ הכניס את כלתו לעבוד כרלש"ית של רובי רבלין, לא פלא שאח"כ מחליטה
גב' עומר ינקלביץ שגם היא יכולה להיות בכנסת) אבל מה לעשות, זה ה'שלוחי דרבנן'
שהרב שך שם בכנסת. כנ"ל לגבי הכשר 'שארית ישראל' ולגבי עיתון 'יתד נאמן' שם
יושבים אנשים שהביא הרב שך, ונתן להם הדרכה איך לפועל. ואם עובדות אין מה לעשות.
זכותך הרב פרידמן להיות קנאי ולעבור לשיטת סאטמאר והעדה החרדית, אבל אל תסלף את ההיסטוריה כי זה רק מזיק לך ולא מועיל לקבוצה שכבודו מייצג.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.