רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 13 במרץ 2018

מרן הגאון רבי אברהם יהושע סולווייצ'יק יוצא בהתקפה חסדר תקדים נגד הקנאים הדואגים לארץ ישראל כשאצלהם באמריקה המצב גרוע פי כמה - העידית של אמריקה היא הזיבורית של ארץ ישראל

"אתם מבינים מה שקורה? היכן הם כל היהודים הללו? היכן הם? הם מנהיגים ישיבות, יש בחורים, לומדים מוסר, עושים כל מה שיש בעולם. מורידים מישהו מ"הררי קדם", לישיבה שם, שימסור דרשה ביארצייט. נו, אתה נעמד לפני ציבור כזה גדול של בני תורה, תאמר להם, תגיד להם משהו, תן להם מוסר, שייצאו ויחשבו מה לא בסדר אצלם. אתם יודעים מה הוא נעמד לדבר? הוא נעמד לדבר, שבארץ ישראל מה קורה, המצב הוא בארץ ישראל שנבנה איזה מזרחי חדש בארץ ישראל, את זה צריכים הבחורים האמריקאים לדעת? זה מה שמדברים להם? תדבר, תדבר להם מוסר, שהם ייצאו ויכו על חטא, לא שכל אחד ייצא משם ויכה "על חטא" של ארץ ישראל... תדבר להם מה שצריך. הם לא מתביישים? על ארץ ישראל הם מדברים? בארץ ישראל הולכים לעשות ליב"ה, הולכים לעשות ליב"ה. הם יודעים כולם מה זה "ליבה". ה"ליבה" הכי גדול שיעשו כאן, לא מגיע למה שעושים בבית ספר הכי טוב באמריקה".

"על ליבה אתם מדברים? אתם הרי יש לכם תיכונים (היי סקול) עם כל לימודי החול, יש כאלה ישיבות שם שאפשר ללכת לקולג' בלילה. הם מדברים על ארץ ישראל? צועקים: ארץ ישראל! ליבה! אקדמיה! אקדמיה! את כל השמות הנרדפים הם יודעים. על מה אתם מדברים שם? אם יהיה שם יהודי שיחפש שידוך לבן שלו כאן, הוא יצטרך לקחת בחורה שאין לה בגרות, ישחירו אותו שם, דבר ראשון הוא לא יקבל כזו, ואם הוא כן אחד כזה שיחפש אחת כזו, הוא כזה נידח שאף אחד לא ירצה להסתכל עליו".

"איך הם נראים שם? איך נראות הבנות שם? איך נראות הנשים? אין על מה לדבר? מעמידים לדבר הוא נעמד לדבר הוא מדבר על ארץ ישראל? שידבר אליהם, שיתבע מהם, שיסביר להם מושג מה זה צניעות, איך צריך להיראות. במקום זה הוא צועק מה קורה בארץ ישראל... הולכים לסחוב את כל ציבור הבני תורה, הולכים לסחוב אותם לעבודה, ולערב אותם עם הרחוב. מה קורה אצלכם שם? רבונו של עולם, אומר לכם מה שאמר לי היום אחד משם, שהיה אצלי, כולם אחרי 3 שנים הרי הולכים לעבוד. ואיך הם נראים אז? אי אפשר להכיר עליהם שהם היו פעם בני ישיבה, הם לובשים את החולצה הכחולה הוא נראה כמו חצי גוי הוא נראה. הוא עושה לי טובה, אני שואל אותו אתה לומד משהו? כן כן, הוא עונה לי, יש לי חברותא לפנות בוקר, בשעה שאינו לא יום ולא לילה... אז הוא לומד גמרא".

"הם אומרים, כשם שמצוה לומר דבר הנשמע כך מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע, בפשטות למה זה אינו נשמע? אתם הרי גם אשמים, אם הראשי ישיבות היו מחנכים את הבחורים זה היה הרי נשמע. התירוץ הוא, שלא מחנכים! הם לא מאפשרים ללכת כל אחד בתאוות לבו?".

"כתוב בפסוק ביחזקאל, הנביא אומר, ויהי דבר ה' אלי לאמור, בן אדם דבר אל בני עמך ואמרת אליהם, ארץ כי אביא עליה חרב, ולקחו עם הארץ איש אחד מקציהם, ונתנו אותו להם לצופה, וראה את החרב באה על הארץ ותקע בשופר והזהיר את העם, ושמע השומע את קול השופר ולא נזהר ותבוא חרב ותקחהו דמו בראשו יהיה, את קול השופר שמע ולא נזהר דמו יהיה, והוא נזהר נפשו מלט, והצופה כי יראה את החרב באה ולא תקע בשופר והעם לא נזהר ותבוא חרב ותקח מהם נפש, הוא בעונו נלקח ודמו מיד הצופה אדרוש, ואתה בן אדם צופה נתתיך לבית ישראל וגו' ולא דברת להזהיר רשע מדרכו וגו' ודמו מידך אבקש, ואתה כי הזהרת רשע מדרכו לשוב ממנה ולא שב מדרכו וגו', ואתה את נפשך הצלת".

"העמידו אותם, ראשי ישיבות, הם דואגים לדור, לכל העולם הם צועקים, פלטרין שלך לא כבשת ואתה הולך וכובש ארצות אחרות. תגיד, תגיד, צופה נתתיך, מי יחנך אותם? מי יחנך? מביאים בן אדם משם מהררי קדם שיגיד להם דרשה, תגיד להם, תכניס להם ותעורר אותם, תגיד להם מה שצריך לומר, שהעולם לא הפקר, תאמר להם מה חובתו בעולמו, לא רק תאווה ותאווה ותאווה, חצי רחוב יהיה מלא במוצאי פסח, הם צריכים לתפוס את הפיצה הראשונה מיד עם מוצאי פסח... רחוב שלם יהיה מלא. ביזי ביזיונות. ואת כל זה צריך להביא לכאן"...

"ודאי, באים אחרים שם ואומרים, שצריך ללכת כמו שצריך, איך לבושים, צריך ללכת בצניעות. הם אומרים שגם כאן לא יותר טוב, גם כאן יש. נכון, בוודאי. אבל כאן שיש כאלה, זה השוליים, יש כאלו, יש מודרניים שהולכים כך. אבל שם, זה העידית. עידית דידהו כזיבורית דידן".

"אלו שבאים לכאן, אברכים, שיתנהגו כמו בני אדם. מי שמקום האכילה שלו הוא במסעדה, הוא איש שדה, לשם הוא שייך, אין לו שייכות ליושב אהלים".

לסיום אמר: "אני חושב רק דבר אחד, אני לא מבין שם, מה הם באים לדבר עם בחורי הישיבה האמריקאים? על המצב בארץ ישראל. אני לא מבין רק דבר אחד, בסדר, אבל מה זה נוגע להם? שהם לא יבואו לכאן לארץ ישראל? שיחזיק אותם באמת שם, אזי באמת יהיה כאן יותר טוב".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.