כיצד יוצאים לחופש? - עצות חינוכיות לימי הקיץ
עשר נקודות למחשבה - להורים, מחנכים ונערים המבקשים קיץ של איזון, מנוחה וצמיחה
החופש הגדול.
שני מילים שיכולות להביא שמחה או דאגה, רגיעה או בלבול - תלוי איך ניגשים
אליהן. עבור המחנך, עבור ההורה, ועבור הנער - אלו ימים מכריעים שיכולים
להיות קרש קפיצה או מדרון חלקלק.
האם נוכל להחזיק בחבל משני קצותיו - גם חופש וגם משמעות, גם הפוגה וגם
מסגרת? התשובה היא: בהחלט. הנה עשר עצות חינוכיות פשוטות, שמסייעות ליצוק
תוכן, איזון ושמירה בתוך ימי הרפיון.
1. סדר יום - גם כשאין מערכת
אחד הסימנים הבריאים ביותר לנפש מאוזנת הוא סדר.
ילד שקם בצהריים ומעביר את לילו במסכים - עלול לאבד תחושת זמן, מקום וערך עצמי.
הצעה חינוכית: לבנות יחד עם הנער סדר יום - גמיש אך ברור: שעת קימה סבירה, תפילה, לימוד יומי קצר, פעילות או עבודה, זמן אישי וזמן משפחתי.
2. לימוד יומי – עוגן רוחני בקיץ
הפסקה מהשגרה איננה הפסקה מהרוח. להפך - קיץ בלי לימוד הוא קיץ חלול.
הצעה חינוכית: דף יומי בגמרא/משנה, חברותא עם חבר, לימוד מתוך חוברת קיץ או שיעור קצר - יוצרים חיבור ושייכות גם כשאין כיתה.
3. קשר מתמשך עם דמות חינוכית
המחנך איננו שייך רק ל"זמן הלימודים". גם בחופשה יש ערך עצום לקשר.
הצעה חינוכית: שיחת טלפון, פגישה אקראית, או סתם "מה שלומך" - מספיקים כדי להזכיר לנער: "אני זוכר אותך, אתה חשוב לי".
4. להציב מטרות אישיות לחופש
כשאין יעד - אין כיוון. וכשאין כיוון - קל מאוד להיסחף.
הצעה חינוכית: לעודד כל נער לנסח לעצמו 3 מטרות אישיות:
רוחנית (כמו פרקי תהילים), גופנית (כמו הליכה יומית), וחברתית (כמו לעזור
בבית או לבקר שכן מבוגר).
5. עבודה או התנדבות - לחוש ערך
הקיץ מזמן גם אפשרות להתבגר.
הצעה חינוכית: עבודה מבוקרת או התנדבות (בבית כנסת, בארגון חסד, או אצל שכן) מעניקות אחריות, משמעת וחיזוק הדימוי העצמי בתנאי שמלווים זאת כראוי.
6. אתגר אישי לפיתוח עצמי
החופש הוא גם הזדמנות - לפתח תחום שלא זוכים לו ביומיום.
הצעה חינוכית: ניגון, קריאת ביוגרפיות של גדולי ישראל, צילום, בישול, תכנות או שיפור באנגלית - לא כחובה, אלא כי הילד סקרן ומסוגל.
7. זמן איכות עם המשפחה
לפעמים החופש הוא דווקא מבחן האהבה בבית.
הצעה חינוכית: לקבוע ערב משפחתי, טיול יומי, סעודת שבת מושקעת, או אפילו זמן של משחק עם האח הקטן - בונים שורשים עמוקים לזיכרונות טובים.
8. להציב גבולות – באהבה
ילד זקוק לגבולות - גם כשנראה שהוא בועט בהם.
הצעה חינוכית: להגדיר יחד גבולות בזמן מסך, בשעות שינה, ובמקומות בילוי - לא באיומים, אלא בהסברה, שיח ואמון.
9. טכנולוגיה – לא מתעלמים, אלא מכוונים
הטלפון לא יוצא לחופש. הוא רק מקבל זמן מסך בלתי מוגבל...
הצעה חינוכית: להציב כללים, להתקין סינון מתאים, ולהשתמש
בו גם ללימוד, להשראה וליצירה לא רק לבהייה. - כמובן שאם שייך לא לתת
לילדים בכלל זמן מסך
10. יותר מכל - אהבה, אמון, ראיית הטוב
החופש הוא הזדמנות אמיתית להתחבר מחדש אל הילד לא דרך מבחנים, ציונים ו"מה עשית היום", אלא דרך מבט אוהב, הקשבה אמיתית, והכרה במי שהוא.
לסיום:
אומר לנו הרב בנימין דרשן מחנך בתלמוד תורה חניכי הישיבות אשקלון
בנשיאותו של מרן ראש ישיבת יצחק ירנן הרב יצחק ברדא שליט"א , החופש הגדול -
כמו כל תקופה בחיים - הוא חומר גלם. אפשר להניח לו להתייבש ולהיסדק, ואפשר
לעצב ממנו כלי חינוכי מופלא.
אם נלווה, נכוון, נאמין ונהיה שם - נזכה לראות את ילדינו חוזרים מהחופש לא רק נחים - אלא בנויים.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.