רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 5 ביוני 2025

"היום בתניא" ט' סיון

 

"היום בתניא"  ט' סיון
"שער היחוד והאמונה"
פרק ב'
שנה פשוטה

תשובה למינים:
לאור פירוש הבעש"ט לפסוק "לעולם ה' דברך נצב בשמים": שדבר ה' מהעשרה מאמרות, חייב להיות מלובש תמיד בכל אחד מהנבראים שבעולם, מציג רבנו את תשובתו למינים ומגלה את שורש טעותם.
המינים הללו שרבנו מתייחס אליהם, מודים שהקב"ה ברא את העולם, אולם הם כופרים "בהשגחה פרטית ובאותות ובמופתים שבתורה". ולדעתם, אף שהקב"ה ברא את העולם, הנה, לאחר בריאתו "עזב ה' את הארץ", והוא השאירו לתפקד בכחות עצמו.
...
טעות המינים:
טעותם הבסיסית של המינים, נובעת מהשוואה לא נכונה, של "מעשה שמים וארץ" לעשיית כלי על ידי אומן.
לדעתם, כשם שהאומן לאחר עשית כלי, אינו צריך יותר לטפל בו, והכלי יכול להמשיך ולהתקיים גם בלעדיו. הנה, כך גם לאחר הבריאה, יכול היה  הקב"ה לסלק את ידיו מהעולם, היכול להמשיך ולהתקיים גם מבלי שהקב"ה ימשיך להחיותו או להשגיח עליו.
אולם "טח מראות עיניהם" את ההבדל הגדול שבין השנים.
שכן, כאשר אומן עושה כלי, למשל: הצורף שלוקח חומר גלם ומעצב אותו בצורה מסוימת, הוא לא מיצר דבר חדש "יש מאין", אלא רק משנה את הדבר מ"יש ליש", מצורה אחת לצורה אחרת. ולכן, עם גמר יצירת הכלי, יכול הצורף לסלק את ידיו מהכלי (הממשיך להתקיים בעצמו).
מה שאין כן, בריאת  העולם היא יצירה של "יש מאין", ולכן כדי שהעולם ימשיך להתקיים גם לאחר בריאתו, צריך להיות "לעולם ה' דברך נצב בשמים".

ההוכחה מקריעת ים סוף - לעיון ולהעמקה:
הוכחה לדבריו, שבהתהוות מ"אין ליש", זקוק הנפעל שהכח המהווה אותו, יפעל בו ללא הפסק. מביא רבנו מנס קריעת ים סוף - מה שהמים נבקעו ונצבו כנד וכחומה, על ידי "שהוליך ה' את הים ברוח קדים עזה כל הלילה".
שכן, לכאורה צריך להבין: מדוע הכח האלוקי שפעל את קריעת ים סוף, היה צריך להיות כל הלילה? מדוע לא היה מספיק שהוא יפעל את קריעת הים רק ברגע הראשון לקריעתו (ואחר כך הוא ימשיך להיות במצב זה גם ללא "רוח הקדים")?
אלא, משום שהמים מטבעם הם ניגרים במורד. ובהעמדתם כנד וכחומה, החדירה בהם רוח הקדים טבע חדש - כך שמבחינה מסוימת  נפעל במים התהוות חדשה של "יש מאין".  ובהתהוות של "יש מאין", אין להסתפק  ביצירת הדבר באופן חד פעמי בתחילה,  אלא יש צורך שהכח הפועל יהיה בנפעל כל הזמן, ללא הפסק.
והנה, אם בקריעת ים סוף, שבריאת ה"יש מאין" שבו, לא היתה בכל מהותם של המים אלא רק בשינוי טבע אחד שבהם, חייב היה להיות כח הפועל בנפעל במשך כל הזמן שהיה הנס. הרי שכל שכן וקל וחומר, שבבריאת העולם, שבה ההתהוות של "יש מאין" היא בכל מהותו של הנברא, שבודאי, כח הפועל שבנפעל צריך להיות בו תמיד, וכנאמר לעיל "לעולם דברך ה' נצב בשמים".
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.