הרב רייכמן חושף דיון כשרותי מרתק ומעניין שנדון על שולחן מלכים מלכי רבנן - האם אפשר לקיים המנהג להניח פתיתים בבית בליל בדיקת חמץ ב…..פיתות.
וייתכן גם שאסור לאכול פתות בערב פסח.
וגם משרש טעות נפוצה המושרש בציבור, שכל מוצר ללא גלוטן אינו חמץ.
לא נכון! קובע מומחה הכשרות חד משמעית.
ומפתיע בידיעה מרעישה, מי סודה חייב כשרות מהודרת לפסח,
ומסיים בפטנט כיצד לגלות האם מוצרי נייר מכילים עמילן.
שמענו בשם הג״ר הלל זקס זצ''ל (פסקים ותשובות חודש ניסן סימן נב עמוד קצג), והג״ר מנשה קליין זצ״ל (בנתיבות ההלכה כרך כב פסח עמוד 40 אות יב), שאין לאכול פיתה בערב פסח, כי אינו מגיע לידי חימוץ ואולי דינו כמצה. ויש שטענו לפי זה, שאין להכין חתיכות פיתה לעשרה פתיתים שמחביאים לפני בדיקת חמץ.
אך הגאון הרב מרדכי גרוס שליט״א (פסקים ותשובות חודש ניסן סימן נב), טוען כנגדם שההיפך הוא הנכון, וכותב-פוק חזי מאי עמא דבר, שמנהג העולם כן לאכול פיתות בערב פסח, במיוחד בערב פסח שחל בשבת, וזה רעיון טוב ויעיל עבור לחם משנה כי אינו גורם לפיזור פירורים בבית המוכן ומנוקה לפסח.
והמציאות גם שמניחים את הפיתות לתפיחה ולכאורה כן מגיע לידי חמץ באמצעות השמרים, וגם הטעם של הפיתה שונה, והג״ר זלמן נחמיה גולדברג זצ״ל, היה מחמיר לעצמו לא לאכול פיתות בסעודת הבוקר של ערב פסח שחל בשבת קודם שהיה ברור לו שמתפיחים את הבצק של הפיתות.
(ואולי כדאי להניח בייגאלך)
וממשיך הרב רייכמן להחכים את הציבור,
האם מוצרים ללא גלוטן צריכים הכשר לפסח ? הרי מוצר ללא גלוטן בוודאי שאין באפשרותו להחמיץ.
בהחלט לא נכון! זהו מיתוס שצריך לשבור. שיבולת שועל היא נטולת גלוטן והיא חמץ גמור. יש כיום גם קמח חיטה נטול גלוטן, יש סיבים תזונתיים שיכולים להיות ממקור חיטה ומוגדרים ללא גלוטן.
כמו כן תחליפי סוכר (מלטיטול, סורביטול וכדומה) המופקים מעמילן חיטה שהוצא ממנו הגלוטן גם יקבלו הצהרה כי המוצר מכיל פחות מ20 PPB (Parts per billion) גלוטן שמבחינת התקן הוא ללא גלוטן. אבל המוצר חמץ כי הוא מחיטה מוחמצת.
אגב, גלוטן עצמו יכול להיות כשר לפסח. כל מצה מכילה גלוטן. מוסיף הרב רייכמן,
לגבי ברכת המוציא וברכת המזון לרגישים לגלוטן נראה שניתן לברך ברכת המזון והמוציא, אך לאנשים בריאים נחלקו הפוסקים האם יברך המוציא וברכת המזון או בורא מיני מזונות ועל המחיה.
ומכיון שהדבר שנוי במחלוקת ראשונים, יש להפריש מעיסה זו חלה, אך בלא ברכה, שספק ברכות להקל. וכן לענין מצה הורה הגר"ש וואזנר זצ"ל (קובץ מבית לוי כרך יח עמ' קיז) להחמיר שלא להשתמש לשם מצוה במצה שהוציאו ממנה את הגלוטן, כיון שהדבר שנוי במחלוקת ראשונים.
ברם מי שאין באפשרותו כלל לאכול מצות רגילות, יאכל מצה כזו, שיש הסוברים שיוצאים בה ידי חובה, אך לא יברך על אכילת מצה, שהרי ספק ברכות להקל, אלא ישמע את הברכה מאחר שמברך על מצות רגילות.
בדיקת עמילן במוצרי נייר.
מומחה הכשרות הנודע הרב יוחנן רייכמן מסביר גם כיצד אפשר לגלות אם המוצר מכיל עמילן,
אז ככה טפטפו יוד או פולידין על המוצר, אם הוא שומר על צבעו המקורי ואינו משתנה סימן שאינו מכיל עמילן, אם הוא משחיר סימן הוא שיש עמילן במוצר,
ויתכן שמדובר בעמילן מדגנים.
בכל אופן יש לרכוש מוצרי נייר הבאים במגע עם מוצרי מזון בכשרות מהודרת לפסח.
ומומחה הכשרות מפתיע בידיעה חשובה נוספת לידיעת הציבור.
ישנם המפיצים מידע מסולף המזלזלת בחובת ההקפדה על כשרות מי הסודה לפסח, טעות היא בידם.
ומסביר כך, חמץ אסור במשהו ועונשו כרת, והיות ומפיקים דו תחמוצת החמצן co2 (הגיזוז) גם בתהליך של תסיסת חמץ (מבירה למשל) דינו כזיעת חמץ,
(נכון שכשמכניסים זאת למים זה נהפך לבועות אך בייצור הוא נוזלי).
לכן חובה לרכוש מי סודה לפסח בכשרות מהודרת,
ידע הציבור ויזהר,
ולמזהיר ולנזהר שלומים תן כמי נהר.
למידע ולהתייעצות:
טלפון: 052-7112543
וואטסאפ: 054-7694615
דוא״ל: yr383464@gmail.com

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.