מאת הרב ישראל אהרן קלצקין
בס"ד, יום רביעי לפרשת ויקהל פקודי פרה, י"ט אדר תשפ"ה.
לידידיי ומכריי קוראי ומתענגי הגליון 'מעדני הפרשה'.
בימי בחרותי הייתי קורא בתורה מדי שבת בכמה בתי כנסת והיה לי מסלול קבוע, בנוסף, הייתי משמש כבעל קורא ספער לבעלי קריאה שמכל סיבה שהיא לא יכלו לעשות זאת בשבת מסויימת וכמעט מדי שבת הייתי קם מוקדם ומארגן מסלול ומנווט את מהירות הקריאה, על פי הלו"ז הצפוי.
לאחר נישואיי ירד הלחץ, הייתי קורא פעם או פעמיים ופה ושם ממלא מקום למי שנתקע, כך כבר מתנהל המסלול מעל 30 שנה.
שום דבר לא הכין אותי למה שהיה בשבת שעברה, שהגיעה אחרי יום פורים שהתרוצצתי ללא הפסקה, מקריאה לקריאה, כאן יולדת וכאן חולה או קריאה לנשים או למסיבות ליל פורים שרוצים לפנק את הידידים בקריאה מהירה ורהוטה.
כיום אני קורא קבוע בשני בתי כנסת, מנין מוקדם בברסלב, שמתחילים ברכות בשעה 8.15 ולאחמ"כ בביכנ"ס המרכזי של שכונתנו 'שבילי דוד', שם מתחילים ברכות בשעה 9.15, המרחק בין בתי הכנסת הוא מאות מטרים בודדים ועקב הפער של שעה, אני מספיק בדרך כלל גם להתפלל מוסף אחר הקריאה הראשונה, אחת לכמה שבתות קורה ומבקשים ממני למלאות מקום בבוסטון, שם מתחילים ברכות בשעה 10, וזה מרחק דקה הליכה משבילי דוד.
השבת שעברה, עקב פורים, הרבה אברכים נסעו לשהות אצל ההורים בניו יורק, ואך טבעי היה שקיבלתי טלפון מרב ביהכנ"ס פודהייץ האם יש מצב שאבוא לקרא אצלו?
התפילה אצלו בשעה 9.45, שזה פער די מצומצם, בפרט לפרשת כי תשא, שיש בה קל"ט פסוקים, אחת הארוכות בתורה.
אמרתי לרב שאשמח לעשות זאת, אבל שיכין לעצמו דרשה קצרה, שבאם יגיעו לקרה"ת וטרם הגעתי, שידבר קצת מעניינא דיומא (פורים המשולש) וכשאגיע ישלים את ה'ונזכה בקרוב לגאולה השלימה' וכו'. אציין, כי זה מרחק הליכה של 2-3 דקות ביניהם.
בליל שבת, הגעתי להתפלל לבית החסידים שמתפללים שם לפני השקיעה, היה שם מנין בדיוק, כי רוב האברכים נסעו להורים, ניגש אלי אברך צעיר ומספר לי כי הוא בבעיה וישמח אם אוכל לעזור לו.
נולדה לי בת ואני נותן מחר שם בעזהי"ת וכמובן נותן כאן קידוש והבעל קורא לא כאן ולא נראה שיהיה מישהו שיוכל לקרא כאן.
הם מתחילים שחרית בשעה 9 אך מנהגם לעשות הפסקה של חצי שעה בין שחרית לקריה"ת, שזה מתחיל בשעה 10 עד 10.30, אמרתי לו שאוכל לקרא אצלם, בתנאי שמתי שאגיע, מיד יתחילו 'אתה הראת', רק כך אוכל להשחיל עוד קריאה בין ברסלב לשבילי דוד.
הוא הסכים והבטחתי בעזהי"ת לקיים, (זאת אומרת, שלא אוכל להתפלל מוסף בברסלב), וזה אומר 4 פעמים לקרא כמעט ברצף. רק אציין כי השטיבל שלהם ממוקם בדיוק בין ברסלב לשבילי דוד, ממש על הדרך, כך שאין כאן אירוך.
בליל שבת מגיע שכני איש המעש, שליח חב"ד בעירנו ה"ה הרב אברהם ליבוביץ ומספר לי שהבעל קורא הודיע לו ממש לפני כניסת השבת כי לא יוכל לבוא השבת, ואצלם מתחילים שחרית בשעה 10.30 כמנהג חב"ד ושאל האם אוכל לקרא אצלם?
סיפרתי לו את כל המסע שלי, ושהשי"ת יתן לי כח, מיד כשאסיים בפדהייץ אקפוץ אליהם, המרחק כ-3 דקות הליכה.
לא דאגתי מההליכה והמאמץ וההזדרזות, רק על מיתרי הקול, בליל ויום הפורים קראתי את המגילה יותר מ-10 פעמים וב"ה כבר חציתי את גיל 18, וכעת 5 פעמים 142 פסוקים (רמז לגילי: בשבוע הבא נכדי הבכור חוגג בר מצוה בשעטו"מ).
שבת בבוקר, אני יוצא מהמקוה ואני רואה את הגבאי של שטיבל סלונים מסתובב בבנין חסר מנוח וכשראה אותי שאל אם יש לי רעיון מי יכול לקרא אצלם היום, כי הבעל קורא לא הספיק לחזור מניו יורק (כנראה שתה כהלכה).
סיפרתי גם לו את סדר היום ואמרתי לו שיש לי רעיון: עיקר הקושי זה עד שלישי, זה מכיל 90 פסוקים, ומשם ואילך זה קריאה קלה, כי קוראים את זה שלש פעמים בשנה, שבת חוה"מ פסח וסוכות.
תוודא שיהיה בעל תפילה שלא יסחוב, תעשו 'נשמת' ברבע שעה במקום חצי שעה, אחרי 'בית החסידים' אקפוץ אליכם ואשתדל להספיק עד שלישי לפחות.
סופו של דבר, התוכנית הצליחה בס"ד וקראתי 6 פעמים וכדי שאספיק הכל, גם ניגשתי לשחרית לפני העמוד, ע"מ לוודא שלא יהיה סחבת שתשבש את התוכנית, בשעה 10 בדיוק עלה לכהן אבי הבת הנ"ל וב-10.15 כבר רצתי לכיון סלאנים, הגעתי בחזרת הש"ץ ושלחתי ילד לשבילי דוד, שכשיסיימו קדושה יבוא מיד לעדכן, ב"ה שהיה חזן שכיבד ה' מגרונו, וכשהילד הגיע כבר כמעט סיימתי.
משם הכל זרם למישרים, בזה אחר זה כפאזל, רק הייתם צריכים לשמוע את גניחת הרווחה מפי כאשר התיישבתי על הכסא הראשון שנקרה בדרכי כשסיימתי את הפעם השישית וכל עצמותי זעקו הצילו.
במאמר זה הייתי אמור להכליל סיפור או שנים על אבי מורי שהשבוע יחול היארצייט הכ"ג שלו ובאותו היום גם של אחי היקר הבלתי נשכח הבכור ר' אברהם ז"ל, אז לא איכזבתי, בסוף הגליון הבאתי סיפור נחמד על משלוח מנות מעניין שהביא אבי לראש ישיבת בריסק.
ואם ברצונכם להעלות חיוך על שפתותיכם, אציע לכם גם לקרא את הווארט הראשון שבגליון, שגם מצורף כטקסט לאחר המאמר הזה.
בברכת שבת שלום ומבורך: ישראל אהרן קלצקין
בימי בחרותי הייתי קורא בתורה מדי שבת בכמה בתי כנסת והיה לי מסלול קבוע, בנוסף, הייתי משמש כבעל קורא ספער לבעלי קריאה שמכל סיבה שהיא לא יכלו לעשות זאת בשבת מסויימת וכמעט מדי שבת הייתי קם מוקדם ומארגן מסלול ומנווט את מהירות הקריאה, על פי הלו"ז הצפוי.
לאחר נישואיי ירד הלחץ, הייתי קורא פעם או פעמיים ופה ושם ממלא מקום למי שנתקע, כך כבר מתנהל המסלול מעל 30 שנה.
שום דבר לא הכין אותי למה שהיה בשבת שעברה, שהגיעה אחרי יום פורים שהתרוצצתי ללא הפסקה, מקריאה לקריאה, כאן יולדת וכאן חולה או קריאה לנשים או למסיבות ליל פורים שרוצים לפנק את הידידים בקריאה מהירה ורהוטה.
כיום אני קורא קבוע בשני בתי כנסת, מנין מוקדם בברסלב, שמתחילים ברכות בשעה 8.15 ולאחמ"כ בביכנ"ס המרכזי של שכונתנו 'שבילי דוד', שם מתחילים ברכות בשעה 9.15, המרחק בין בתי הכנסת הוא מאות מטרים בודדים ועקב הפער של שעה, אני מספיק בדרך כלל גם להתפלל מוסף אחר הקריאה הראשונה, אחת לכמה שבתות קורה ומבקשים ממני למלאות מקום בבוסטון, שם מתחילים ברכות בשעה 10, וזה מרחק דקה הליכה משבילי דוד.
השבת שעברה, עקב פורים, הרבה אברכים נסעו לשהות אצל ההורים בניו יורק, ואך טבעי היה שקיבלתי טלפון מרב ביהכנ"ס פודהייץ האם יש מצב שאבוא לקרא אצלו?
התפילה אצלו בשעה 9.45, שזה פער די מצומצם, בפרט לפרשת כי תשא, שיש בה קל"ט פסוקים, אחת הארוכות בתורה.
אמרתי לרב שאשמח לעשות זאת, אבל שיכין לעצמו דרשה קצרה, שבאם יגיעו לקרה"ת וטרם הגעתי, שידבר קצת מעניינא דיומא (פורים המשולש) וכשאגיע ישלים את ה'ונזכה בקרוב לגאולה השלימה' וכו'. אציין, כי זה מרחק הליכה של 2-3 דקות ביניהם.
בליל שבת, הגעתי להתפלל לבית החסידים שמתפללים שם לפני השקיעה, היה שם מנין בדיוק, כי רוב האברכים נסעו להורים, ניגש אלי אברך צעיר ומספר לי כי הוא בבעיה וישמח אם אוכל לעזור לו.
נולדה לי בת ואני נותן מחר שם בעזהי"ת וכמובן נותן כאן קידוש והבעל קורא לא כאן ולא נראה שיהיה מישהו שיוכל לקרא כאן.
הם מתחילים שחרית בשעה 9 אך מנהגם לעשות הפסקה של חצי שעה בין שחרית לקריה"ת, שזה מתחיל בשעה 10 עד 10.30, אמרתי לו שאוכל לקרא אצלם, בתנאי שמתי שאגיע, מיד יתחילו 'אתה הראת', רק כך אוכל להשחיל עוד קריאה בין ברסלב לשבילי דוד.
הוא הסכים והבטחתי בעזהי"ת לקיים, (זאת אומרת, שלא אוכל להתפלל מוסף בברסלב), וזה אומר 4 פעמים לקרא כמעט ברצף. רק אציין כי השטיבל שלהם ממוקם בדיוק בין ברסלב לשבילי דוד, ממש על הדרך, כך שאין כאן אירוך.
בליל שבת מגיע שכני איש המעש, שליח חב"ד בעירנו ה"ה הרב אברהם ליבוביץ ומספר לי שהבעל קורא הודיע לו ממש לפני כניסת השבת כי לא יוכל לבוא השבת, ואצלם מתחילים שחרית בשעה 10.30 כמנהג חב"ד ושאל האם אוכל לקרא אצלם?
סיפרתי לו את כל המסע שלי, ושהשי"ת יתן לי כח, מיד כשאסיים בפדהייץ אקפוץ אליהם, המרחק כ-3 דקות הליכה.
לא דאגתי מההליכה והמאמץ וההזדרזות, רק על מיתרי הקול, בליל ויום הפורים קראתי את המגילה יותר מ-10 פעמים וב"ה כבר חציתי את גיל 18, וכעת 5 פעמים 142 פסוקים (רמז לגילי: בשבוע הבא נכדי הבכור חוגג בר מצוה בשעטו"מ).
שבת בבוקר, אני יוצא מהמקוה ואני רואה את הגבאי של שטיבל סלונים מסתובב בבנין חסר מנוח וכשראה אותי שאל אם יש לי רעיון מי יכול לקרא אצלם היום, כי הבעל קורא לא הספיק לחזור מניו יורק (כנראה שתה כהלכה).
סיפרתי גם לו את סדר היום ואמרתי לו שיש לי רעיון: עיקר הקושי זה עד שלישי, זה מכיל 90 פסוקים, ומשם ואילך זה קריאה קלה, כי קוראים את זה שלש פעמים בשנה, שבת חוה"מ פסח וסוכות.
תוודא שיהיה בעל תפילה שלא יסחוב, תעשו 'נשמת' ברבע שעה במקום חצי שעה, אחרי 'בית החסידים' אקפוץ אליכם ואשתדל להספיק עד שלישי לפחות.
סופו של דבר, התוכנית הצליחה בס"ד וקראתי 6 פעמים וכדי שאספיק הכל, גם ניגשתי לשחרית לפני העמוד, ע"מ לוודא שלא יהיה סחבת שתשבש את התוכנית, בשעה 10 בדיוק עלה לכהן אבי הבת הנ"ל וב-10.15 כבר רצתי לכיון סלאנים, הגעתי בחזרת הש"ץ ושלחתי ילד לשבילי דוד, שכשיסיימו קדושה יבוא מיד לעדכן, ב"ה שהיה חזן שכיבד ה' מגרונו, וכשהילד הגיע כבר כמעט סיימתי.
משם הכל זרם למישרים, בזה אחר זה כפאזל, רק הייתם צריכים לשמוע את גניחת הרווחה מפי כאשר התיישבתי על הכסא הראשון שנקרה בדרכי כשסיימתי את הפעם השישית וכל עצמותי זעקו הצילו.
במאמר זה הייתי אמור להכליל סיפור או שנים על אבי מורי שהשבוע יחול היארצייט הכ"ג שלו ובאותו היום גם של אחי היקר הבלתי נשכח הבכור ר' אברהם ז"ל, אז לא איכזבתי, בסוף הגליון הבאתי סיפור נחמד על משלוח מנות מעניין שהביא אבי לראש ישיבת בריסק.
ואם ברצונכם להעלות חיוך על שפתותיכם, אציע לכם גם לקרא את הווארט הראשון שבגליון, שגם מצורף כטקסט לאחר המאמר הזה.
בברכת שבת שלום ומבורך: ישראל אהרן קלצקין
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.