רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 29 בספטמבר 2024

"היום בתניא" יום א' כ"ו אלול

 

"היום בתניא"  יום א'  כ"ו אלול
"אגרת הקדש" 
המשך פרק י"ט (עמוד 254)
שנה מעוברת

"יש להפליא" (להתפלא)!:
משה רבנו שהיה גדול הנביאים, שעליו נאמר "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה", היתה השגת נבואתו רק מבחינת ה"אחורים שבחכמה".  
ולעומתו,  מצינו שחכמי האמת כרשב"י והאריז"ל , השיגו מדרגות גבוהות יותר, שהרי דברו על "ספירות ומדרגות רבות שלמעלה מהחכמה וכתר דאצילות" - איך איפוא ניתן להסביר תופעה זו?
...
שני אופני השגה:
מסביר רבנו, שישנם שני אופני השגה:
האחת, השגה שהיא במסגרת הנבואה - השגה שהיא בגדר של "ראיה ממש", שעל פי המבואר בחסידות ניתן לראותה כ"ראית המהות".
והשניה, "שהיא השגת חכמה ודעת", השגה שכלית, שעל פי המבואר בחסידות ניתן להגיע על ידה ל"ידיעת המציאות" בלבד (ידיעה הנקלטת באדם כשמיעה ולא כראיה).
והנה, אף שבאופן כללי, הרמה של "ידיעת המציאות" נמוכה מזו של "ראית המהות", הרי שבה דוקא ניתן להשיג בחינות גבוהות יותר מאלו שניתן להשיגם ב"ראית המהות" שבנבואה - וכפי שביטאו זאת חז"ל באומרם ש"חכם עדיף מנביא" ( שמבחינה מסוימת יש מעלה ועדיפות לחכמה על הנבואה).
...
שתי בחינות בנבואה:
למעשה, בנבואה משולבים שתי בחינות:
א. מה שהיא יורדת מבחינת ה"אחורים שבחכמה" דרך ה"בינה" והספירות "נצח הוד יסוד ומלכות", ובזה היא מגיעה להשגת והבנת הנבואה בשכל הנביא.
ב. מה שעצם החכמה (המשולבת גם היא בהמשכת  הנבואה) היא בעצם למעלה מהשכל וההבנה - כך שיש לראות בנבואה, גם גילוי אלוקי  "על שכלי" שלמעלה מטעם ודעת (וכפי שהדבר מתבטא בפשטות, בעתידות שהוא מגלה, הכוללים דברים שאף אחד לא היה מעלה אותם בשכלו).
......
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.