רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 5 בספטמבר 2024

"תועבה"? מיהו מתועב באמת?


"תועבה"? מיהו מתועב באמת? 
מאת: עולמי בחרדתו

שמתי לב, לצערי, שלא פעם, באתרא קדישא הדין, מקפיד בעל הבית לכנות את יו"ר הכנסת הנוכחי במלה "תועבה", בשל נטייתו הידועה, והאופן שבו הוא חי, שבוודאי מנוגד לתורתנו הקדושה. 

פעם צויין הרב עמאר לשבח על שנמנע מללחוץ את ידו בטקס כלשהו, והיום צויין העסקן הגוראי באבצ'יק לגנאי, על שהשיק עמו כוסית לחיים, בעת החתונה שערך, כידוע לפי כל כללי ודקדוקי ה"תקנות" של גור (שכידוע חלות אך ורק על פשוטי העם, ולא על מי שכבר זכה למעלת קדושים וטהורים כאותו באבצ'יק, אבל הצביעות בגור, שגם עליה הצביע מרא דאתרא הדין, היא כבר נושא משעשע הראוי לדיון בפני עצמו ואכמ"ל).

ואני תוהה: כלום רק משכב זכר נתכנה בשם "תועבה" בתורתנו? 

והרי כל יהודי אמור לזכור, שלא רק עבודה זרה, עריות ומאכלות אסורות נתכנו בשם "תועבה", אלא גם מעשים אחרים, שמשום מה התרגלנו (ושמא: הורגלנו ) לדוש בעקבינו, מעשים ותחומים שאצלנו, בעוה"ר, כבר בכלל לא קשורים בעינינו לפרומקייט או ליידישקייט, אלא לכל היותר לפיינשמעקעראיי, שלכל היותר מיועד ליחידי סגולה ממש.

 האמנם כך רואה זו תורתנו הקדושה? 

"לֹא יִהְיֶה לְךָ בְּבֵיתְךָ אֵיפָה וְאֵיפָה גְּדוֹלָה וּקְטַנָּה. אֶבֶן שְׁלֵמָה וָצֶדֶק יִהְיֶה לָּךְ אֵיפָה שְׁלֵמָה וָצֶדֶק יִהְיֶה לָּךְ לְמַעַן יַאֲרִיכוּ יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱלֹקיךָ נֹתֵן לָךְ. כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹקיךָ כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה כֹּל עֹשֵׂה עָוֶל" (דברים כה, יד-טז).


 תועבת ה' אלקיך כל עושה עוול ! חשבתם על זה? 

נסו להיזכר: מתי לאחרונה הוחרם, הוכפש, או סתם צויין לגנאי איזה "עושה עוול" מקצועי מקרב מחננו?  

 מתי שמעתם את המלה "תועבה" בהקשר של עשיית עוול : למשל, לעניין הלנת שכר גננות, או גניבת "מעשר" מתקציבי חינוך, או קריעת ילדים מהוריהם רק כי הוריהם נוטים אחר רב'ה אחר, או זיופים, גניבות, מעילות וסתם שקרים יומיומיים במסחר, קל וחומר רמאות וגניבה מהמדינה (מדינת ישראל, מדינת ניו יורק או ניו ג'רזי וכו' וכו'), מכירת בשר פיגולים כגלאט-כשר לחומרא, פלישה לשטחי ציבור, בניה בלתי חוקית על חשבון השכנים וכו'??

בלי להזכיר שמות, הרי לא קשה במיוחד להיזכר בתועבות הכלכליות שעוללו וממשיכים לעולל כמה וכמה מראשי הציבור, חברי כנסת, עסקנים, משב"קים וגם לא מעט אדמו"רים ומכהנים בקודש. 

נו, האם אי פעם שמעתם מישהו מאנ"ש שכינה אותם כאן בשם הראוי להם, כפי שהתורה מכנה אותם ?!

אולי, בפרוס אלול, בשלהי שנה איומה זו, שבה קא חזינן איך התמוטטות "בין אדם לחבירו" הביאה אותנו לפיקוח נפש ממש, אולי תשאלו את עצמכם סוף סוף ביושר: 

מה יותר "תועבה" בעינינו : מי שעושה מה שעושה וחי איך שהוא חי בתוך דל"ת אמותיו, או מי שנראה כמונו, מדבר כמונו, מתלבש כמונו, אבל הוא עושה עוול יום יום, ממש  "מהמקפצה" על ראשינו, על חשבוננו?

ואז תשאלו את עצמכם, אבל ביושר: האם גם התורה רואה זאת ככה? 

אז לא נרחיב כאן הפעם בעניינה של "תועבה" נוספת, כדי שלא להעליב חלילה את אלו שהפכוה לעיקר יהדותם רח"ל, ואוטוטו ימסרו נפשם כדי להגיע לערבות אוקראינה הטמאה, אבל גם ב"תועבה" זו ראוי להיזכר מדי פעם:

"לֹא תִלְמַד לַעֲשׂוֹת כְּתוֹעֲבֹת הַגּוֹיִם הָהֵם. לֹא יִמָּצֵא בְךָ מַעֲבִיר בְּנוֹ וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ קֹסֵם קְסָמִים מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף. וְחֹבֵר חָבֶר וְשֹׁאֵל אוֹב וְיִדְּעֹנִי וְדֹרֵשׁ אֶל הַמֵּתִים. כִּי תוֹעֲבַת ה' כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה וּבִגְלַל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה ה' אֱלֹקיךָ מוֹרִישׁ אוֹתָם מִפָּנֶיךָ (דברים יח, ט-יב).

מה דעתכם: אולי, כדאי שנציץ, ככה רק מידי פעם, בתורה עצמה, כדי להיזכר מה תועבה בעיני ה' ?!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.