כמי שמכיר בין ארבעה לחמשה דורות של גדולים חסידים וליטאים, הייתה חלוקה פחות או יותר ברורה, ידעת מה כן ומה לא. אצל חסידים חיפשת בכל מקום את יחודו, ובעולם הליטאי לעגו למנהגי ודרכי החסידים, עד כדי שהרב שך בדרשתו הידועה זעק 'רעבעס שמעבעס' ובנאום אחר קרא שלא להתפעל מהבגדים הצבעוניים של הרבי'ס (הנאומים והקלטותיהם מתועדים בארכיון שלי, ובשעתו הבאתי מילה במילה ממה שאמר, ובימים אלה אני מסיים את ספרי שעוסק בנאומי הרב שך, שם אני מביא אותם מילה במילה כפי שנאמרו), העולם הליטאי לעג לצבעוניות ולמעשי הבאבות, ובשעתו היללו את ר' חיים קנייבסקי כמי שהולך בדרכי הליטאים, יושב ולומד מתמיד גדול, מקפיד על קלה כבחמורה על פי שיטת החזון איש, לוחם הגנרטורים, הליטאים שיחקו אותה כאילו שהוא אחד משלהם, עד לרגע שבני המשפחה גילו כי מדובר במוצר שאפשר לעשות עליו מיליונים, ועוד בחייו, עשו הון של כסף, כאשר בו זמנית הכינו את העתיד ומה שאפשר יהיה לעשות עליו הון
בעבר, בטרם ר' חיים התקדם קדימה לקראת הירושה ההנהגתית בעולם הליטאי כמעט ולא ידעו על השטריימל שלו, בני המשפחה ברגע שאלפים החלו לנהור לביתו הפיצו תמונות של השטריימל ומתי הוא לובש אותם, דאגו להוכיח כי הוא לבש אותם בהזדמנויות רבות, למרות שהחזון איש לא הלך שטריימל והציבור הליטאי לא חובש שטריימל פרט לירושלמים מן הסוג של חמיו רבי יוסף שלום אלישיב שהיה מזרחיסט שחבש שטריימל, בשעתו גם הרב קוק זצ"ל חבש שטריימל, לא היה לזה כל קשר לחסידים אלא למנהג ירושלים. חסידי חב"ד שלא חובשים שטריימלים בני ירושלים חסידי חב"ד חבשו שטריימל בירושלים ולא עשו מזה שום ענין
שימו לב, היו הרבה מגדולי הליטאים בירושלים שחבשו שטריימלים. רבי איסר זלמן מלצר, רבי אריה לוין ועוד רבים כמותם, וניקח לדוגמא את מי שדורנו הספיקו להכיר, רבי שלמה זלמן אויערבך זצ"ל, רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל ולא מצאנו מי שהסכים לתת מיליונים על השטריימל שלהם. יתכן גם שבני המשפחה של הרב אלישיב לא חשבו שאפשר לעשות מזה ביזנעס. והנה בני משפחת קנייבסקי, שגרפו מיליונים במשך השנים על חשבון האבא ידעו איך לבנות אותו במיוחד בשנים שכפי עדות בנו כבר לא היה בחייכון וביומייכון כך העיד במאבק הפנים משפחתי, עשו מן השטריימל הצגה, וידעו כי מדובר כאן בכסף גדול
והנה התבשרנו השבוע כי מצאו את הקונה 'המתאים' לשטריימל של ר' חיים קנייבסקי שחבש אותו כמה פעמים בשנה. יצויין כי הציעו את השטריימל למכירה כבר לפני זמן אבל לא נמצא מי שיתן את הסכום הגדול שיספיק לשלשת האחים בשביל שיוכלו להתכבד בה. עד שהגיע הסוחר הגדול וקנה את השטריימל במיליון ושמנה מאות אלף ככה ריצה בשש מאות אלף דולר כל בן ובא לציון גואל, הם הוכיחו כי הם מסוגלים לעשות הרבה יותר מהבאבות שגם הם מוכרים יין של קידוש והבדלה ועוד דברים כאלו שמשפחת קנייבסקי כבר עושה שנים
הגיע הזמן להחליט, האם ר' חיים קנייבסקי היה 'גדול' ליטאי מקורי, או שהוא היה באבא כזה שכל עניינו היה איך לעשות כסף. אני נוטה להאמין שר' חיים לא ידע ממה שעושים על חשבונו. אבל בני ביתו ידעו ועוד איך כי הם אלו שהכינו זאת במשך שנים
חבל שלקחו אדם כזה שכל כך העריכו בשל התמדתו ופחות בשל השקפתו שהייתה חצויה. עדיין לא שכחו את מה שעשה כאשר קבע כי החרם על החסידים קיים עד היום הזה כפי שמופיע בספר הליטאי-משכילי הידוע בשמו ובעדותו. לרבים ההצגה הגדולה הזו של מכירת חפציו והכסף הרב שעושים עליו מורידה מגדלותו וערכו, זה מריח מאוד לא טוב במיוחד בציבור הליטאי שסלד ממעשים כאלו אצל חסידים ובאבות עד כדי לגלוג וכתיבה קשה נגדם על הדברים האלו
מעניין שהגדולים הליטאים מתעלמים ולא מגיבים על מעשי בני הרב קנייבסקי ולא מעירים להם כי הם מבזים את האבא. אם כבודו חשוב להם, לא היו מוכרים את חפציו אלא מחלקים זאת בין בני המשפחה כפי שנהוג במקומות אחרים. תעשיית הכסף הזו מריחה מאוד לא טוב
חיים שאולזון

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.