"היום בתניא" יום ב' ו' טבת
תניא לקוטי אמרים
המשך פרק ו' עמ' 20
שנה מעוברת
⛳
הבריאה מתחלקת לשנים:
הבריאה כולה מתחלקת לשני צדדים, "צד הקדושה" וה"סטרא אחרא" (צד אחר, שאינו צד הקדושה).
ב"סטרא אחרא" כלולים, כל המעשים הנעשים תחת השמש שהם הבל ורעות רוח, וכל הדיבורים והמחשבות אשר לא לה' המה.
ואילו צד הקדושה, מתיחס אל המקום שבו ישנה השראה והמשכה מקדושתו של הקב"ה.
ונצין, שאין מצב בינים - או שהדבר נמצא בקדושה, או שהוא ב"סטרא אחרא".
...
הביטול לה' ככלי להשראת השכינה:
אין הקב"ה שורה אלא על דבר שבטל אליו. בין אם יש בו ביטול בפועל, כביטולם של המלאכים העליונים. ובין אם המדובר ביהודי כזה, שהביטול הטבעי שלו לה' נמצא בו רק ב"כח" ובהעלם.
ולכן אמרו רז"ל:
א. "שאפילו אחד שיושב ועוסק בתורה שכינה עימו" (שהרי גילה את ביטולו לה' בפועל).
ב. שעל כל עשרה מישראל שורה השכינה לעולם (גם כאשר אינם עוסקים בתורה או בדבר אחר שבקדושה) - שכן, אצל ישראל, גם במצב כזה, הביטול לה' נמצא בהם "בכח" (המהוה גם הוא "כלי" להשראת השכינה).
ראה המבואר בהרחבה, בבאור התניא שלי "משכיל לאיתן על פרק ו' 225-230 ובספר "תניא לעיון" 211-217.
...
חיות הנבראים שאינם בטלים לה':
הנבראים שיש בהם הרגשה מוטעית שהם "דבר בפני עצמו", נבראים שאינם רואים את העולם כאמצעי לעבודת הבורא.
הנה, הנבראים הללו, לא רק שאינם כלים ל"השראה והמשכה מקדושתו של הקב"ה". אלא גם את החיות הבסיסית לקיום גופם, אינם מקבלים כנבראים הנכללים בצד הקדושה - וכפי שהדבר מתבטא:
א. את חיותם הם מקבלים מבחינת "אחוריים" - כאדם שנאלץ לתת מתנה לשונאו, ללא כל חשק.
ב. החיות שנמשכת בהם להחיותם, ירדה ב"השתלשלות העולמות" בדרך "עילה ועלול" ובשילוב "צמצומים רבים" (שבעקבותיהם לא ניתן להשוות את החיות המלובשת בהם למדרגתה שלפני הצמצום).
ג. החיות האלוקית שמתלבשת בהם ומחיה אותם "מאין ליש", נמצאת בהם כאדם הנמצא ב"גלות" (כך שאינה מורגשת בהם כלל).
....
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.