מאת: חֲרֵדִי
בְּעוֹלָמוֹ
בעקבות כתיבתי כאן 'אתה מה שאתה מחביא' אודות הרב שהמשטרה חוקרת בגין ניצול לרעה של נשים חילוניות רבות (ואפילו כתבתי 'בעדו', שקיים עצת חז"ל), כתבו לי כמה יקרים ואשתדל לענות לכולם דרך כאן (מתנצל שלא מצאתי פנאי לענות אישית). לא אדון באיש, כי לא הוא ענייננו, אלא בעניין גופו.
אקדים ואומר שבסוגיה זו נאמרו דעות שונות וסותרות (כדרכה של תורה). בכתיבתי אלך בדרך סלולה מרבותינו, אבל פעמים היא תהיה שומה ממה שלמדו חלק מאיתנו. כמקובל במחוזותינו, מן הסתם כל אחד ישלים ויתקן בהתאמה לסביבתו הקרובה.
דעה נפוצה
היא שהבעיה המביאה לחטאים מיניים, קשורה לחוסר סיפוק מיני 'בתוך הבית'. יש למקובלה
זו פן מזעזע, משום שבכך מטילים אשמת מה על האשה, משל שותפה היא לפשע. הטלת אשמה זו
נובעת מבורות ואכזריות. אינך אשמה בשום כלום. חד משמעית!
דברי הבל ורשע מופלגים כאלה שמעתי גם מפוסקים גדולים, אבל כל אחד מאיתנו פגש מתישהו פרופסור מטומטם, או לפחות ד"ר טיפש ולמדנו שאין בהבנה והתמחות בתחום ספציפי בכדי להעיד על הבנה בתחומים אחרים, או שלאיש 'יש שכל' בכלל. לדאבון הלב, לממלכת הטיפשות אין גבול ואת שריה ושופטיה ניתן למצוא בכל מקום (גם בקרב שופטים ודיינים).
כשנבין יצר הרע מהו, וכיצד הוא פועל, נוכל לנהל טוב יותר את המערכה נגדו
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
כולנו גדלנו אצל גננות טובות. איך אני יודע? העובדה שרובנו ממשיכים לחשוב במושגים של הגננות בגן. כשהיינו ילדים קטנים ורצו למנוע בעדנו לחטוא, נתנו לנו להבין שיש מפלצת כזאת שנקראת יצר הרע (מכאן והלאה המפלצת תקרא יצה"ר) שהיא נכנסת לתוכנו כמו תולעת ומדביקה אותנו ברעלים מסוכנים שגורמים לנו לחטוא. היא זו שלוחשת לנו בבוקר 'אל תקום, קר בחוץ', היא זאת שמסיחה את דעתנו בתפילה והיא זאת שמסיתה את כל הגויים/החילוניים לעבור על כל העבירות החמורות.
אני פחות מתמצא בתולעים (גשמיות ורוחניות) ותפיסתי בעולמות מדומיינים קלושה למדי, ב"ה. אין הטענה כאן שאין דבר רוחני שנקרא יצה"ר או ס"מ או נחש או שמות אחרים, אלא רק אצביע על הרובד של היצר הרע המוכר לנו באופן אישי, זה הטבעי, הפשוט והגלוי יותר. הנושא חשוב, משום שכשנבין יצר הרע מהו וכיצד הוא פועל, נוכל לנהל טוב יותר את המערכה מולו.
בנאדם
הוא יצור מלא פחדים, דחפים, יצרים, רצונות, תשוקות וכו'. חלק מהדברים הללו משותפים
לנו ולבעלי חיים וחלק ייחודיים לנו, ב"ה. כשאתה רעב, זה לא יצה"ר. זה
רעב. הרעב כשלעצמו אינו 'טוב' או 'רע', הוא צורך. אם הצורך דוחף אותך לעשות דבר
טוב, כמו לאכול כזית מצה, אז זה 'טוב' ואם מטעמי בריאות אתה צריך להימנע ממאכלים משמינים, אז עוגת
הקצפת היא פיתוי לרע. בהיות שעל פי דין אסור לאכול דברים מסוכנים לבריאות ובהיות ושומנים
מזיקים לכולם, מתווספת לזה שכבה שנקראת יצה"ר. כי עכשיו מתווספים כוחות
רוחניים שליליים שמושכים אותך לעשות הרע בעיני ה'.
אגב, אם אתה סתם משביע את רעבונך, אז לכאורה זה לא טוב ולא רע. נייטראלי. רק שבכוח האדם להפוך גם את הנייטראלי הזה למצווה או עבירה. אם אתה אוכל כדי לספק כוח לגופך לעשות הטוב (= לעבוד את הבורא), אז האכילה עצמה הנה 'טוב' (ואיני נכנס כאן ל'תיקון המאכלים' וכו'), אבל אם אתה אוכל כדי לספק תאוותך, או כדי שיהיה לך כוח להכות באגרוף רשע, אז האכילה עצמה הופכת ל'רע' ואכמ"ל.
הצרכים הלא מסופקים אינם רק פיזיים. לבנאדם יש צרכים רבים ולכל צורך שאינו מסופק אנחנו קוראים 'רעב ל...'. צרכים נפשיים יוצרים 'רעב' בדיוק כמו רעב לאוכל. למשל, מי שסבל מחסך באהבה, נוצר אצלו צורך 'להשלים חוסרים' בכל דרך. מי שסבל מחוסר הערכה יהיה 'רעב' לקבל הערכה כזאת ויעשה הרבה כדי למלא את הצורך הזה. פעמים רבות, אנשים 'חולי כבוד'* מחפשים בעצם הערכה. לפעמים, הצורך החולני בקבלת אישור והכרה של החברה מסביב נובעת מחוסר קבלה פנימית של כבוד והערכה. כלומר, הבנאדם שמרגיש בתוכו פנימה חוסר כבוד והערכה לעצמו, יבקש פיצוי ומילוי החסר 'מבחוץ'. פעמים גם, שחסך רגשי יתבטא ברעב פיזי.
בל"נ אבהר קצת על היצרים הרעים שלנו (יצרים שגורמים לנו לעשות הרע), מעט על היצה"ר, וטיפל'ה על היצר להרע.
הנה עכשיו, למשל, היצר הרע שלי אומר שזו הרבה עבודה ואין לי כוח ופנאי לזה, היצה"ר אומר שאין לי זמן ושהבעיות שלך, הקורא, הן זבש"ך והיצר שלי להרע אומר שאולי כן אכתוב, כי ככה אולי אצליח להכעיס כמה 'צדיקים'...
ואשאיר
לך להשלים, מה אומר היצה"ט??...
חרדי בעולמו
- - -
- - - - - --
לא
מוגה
להערות
והארות ללא צרופות וללא לינקים:
haredibe@gmail.com
· 'רודפי כבוד' זה לאו דווקא רודפי שישי. יכול אדם להקים מפעל חסד עתיר זכויות, כשהמניע הפנימי שלו הוא קבלת אישור והסכמה חברתית שהוא מכובד ונעלה.. ואכמ"ל.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.