רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 2 בדצמבר 2022

"היום בתניא" שבת קודש ט' כסלו

 
"היום בתניא" שבת קודש ט' כסלו
"קונטרס אחרון" 
המשך פרק ד' (עמוד קנ"ח)
שנה מעוברת
לימוד ההלכה, לעומת המידות השכליות של המלאכים:
"אך עוד זאת" - לפנינו מעלה נוספת בלימוד ההלכה, חכמה שכל כולה אלוקות.
להבליט מעלה זו, מבהיר אדמו"ר הזקן: שלעומת "כל דחילו ורחימו (יראה ואהבה) שכליים" של המלאכים הנמשכים והמתגלים להם מלמעלה, הן בגדר של "נבראים". הרי "פרטי ההלכות" כפי שהיהודי לומד אותם למטה, הם בגדר של "אלוקות".
...
מסלול שונה של ההמשכה מלמעלה:
נכון, שגם האהבה והיראה השכליים של המלאכים וגם הגילויים האלוקיים שבהלכה, נמשכים מהחכמה העילאה. בכל זאת, יש הבדל באופן שבו החכמה העליונה מתלבשת למטה בכל אחד מהם.
שכן, את התלבשות החכמה העליונה באהבה וביראה השכליים שבמלאכים.  יש לראות, כהתלבשות החכמה העליונה בארץ החומרית (במסגרת הנאמר "כולם בחכמה עשית") - שההתלבשות היא ב"לבושים" המעלימים על האור האלוקי שבתוכם (כך שיש לראות את "האהבה והיראה השכליים" המתקבלים במלאכים, כנבראים).
ואילו ההלכות, שבכל מסלול ירידתם למטה אינם עוברים דרך לבושים המעלימים, יש לראותן (גם לאחר התלבשותם בדברים הגשמיים שלפנינו) כאלוקות ממש.
אדמו"ר האמצעי ואירועי ט-י כסלו:
ביום ראשון י' כסלו שנת תקפז, יצא אדמו"ר האמצעי ממאסרו בעיר וויטעבסק (עקב הלשנה).
וביום ט' כסלו, חל יום הולדתו (בשנת תקל"ד) ויום הסתלקותו (בשנת תקפ"ח) של אדמו"ר האמצעי (האדמו"ר השני לבית חב"ד).
בט' בכסלו שנת תקנ"ד ( כשמלאו לאדמו"ר האמצעי עשרים שנה), אמר אדמו"ר הזקן "מאמר", ובו חלק מפרק נ"ג של
"ספר של בינונים" (חלקו הראשון של התניא) המדבר אודות בית המקדש הראשון. ולמחרת, אמר אדמו"ר הזקן עוד הפעם מאמר חסידות, ובו, סיום פרק נ"ג עד הסוף (כפי שמצוינים פרטים אלו ב"היום יום").
בהתאם, מובן, שיש לראות את ט' כסלו, כתאריך היסטורי, שבו סיים אדמו"ר להביע ולסדר את חלקו הראשון של התניא - ואנחנו, חובבי התניא  ולומדי "היום בתניא", נציין אירוע חשוב זה בשבת קודש, בקידושים, בהתועדויות ובאמירת "לחיים".
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

======================
פנינה חסידית לשבת
⛳️⛳️⛳️⛳️⛳️
פרשת ויצא פרק כח פסוק יג;
"וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ".

סולם התפילה
בזוהר מובא "סולם דא צלותא", שה"סולם" הוא סולם התפילה.
ו"מלאכי אלקים" הם המלאכים הנבראים מאותיות התפילה.
מלאכים אלו, תחילה הם "עולים", ואחר כך הם "יורדים" ומביאים את שפע הברכה הנמשך על ידי התפילה.

               **
ארץ ושמים, רומזים על גשמיות ורוחניות.

האות ה מהמלה " ארצה " מורה על המדרגות התחתוניות ביותר, שבגשמיות.

האות ה' מהמלה " השמימה " מורה על המדרגות הנעלות ביותר, שברוחניות.

הסולם מחברם כאחד.

התחברות זו הנעשית על ידי ה "סולם" שלפנינו, אינו רק כמו עמוד המחבר את הגג עם הרצפה, עליון ותחתון בלבד.
אלא כסולם אשר בו ועל ידו, עולים מתכלית "עומק המטה" אל תכלית " עומק הרום". ובו ועל ידו ממשיכים אור,  מתכלית "עומק הרום" להאיר בו את "עומק המטה", שזהו ענין התפילה, העלאת הברורים והמשכת השפע מלמעלה

סולם התפילה הוצב, באופן כזה, שיהיה ביכלת כולם לעלות בו.
גם הנמצא ב"ארצה", במצב הגרוע והשפל ביותר, עד כדי כך שאין לו את הכח להשתחרר ממצבו, 
הנה על ידי התפילה הוא יוכל לצאת משפלותו ולעלות מדרגה לדרגה, עד למדרגה הגבוהה והנעלית הנקראת "שמימה" -
המדרגה, בה בחינת המקיפים שבנפש מאירים בפנימיות.

מלוקט מהספר אורה לתורה, של הרה"ג יקותיאל גרין, ובו ריכוז ביאוריו של הרבי הריי"צ נ"ע על פסוקי התורה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.