"היום בתניא" יום א יד שבט
תניא לקוטי אמרים
תחילת פרק כא
שנה מעוברת
⛳
הדבור כמשל, לחיות האלוקית המהוה את העולמות:
הבה ונקדים, כי כלל גדול הוא בתורת החסידות. שמשל גשמי הבא ללמדנו ענינים אלוקיים, לא ניתן ללמוד מהם ככל העולה בדמיוננו, אלא רק את אותם הפרטים שקבלנו מרבותינו - כך זה באופן כללי, וכך הוא גם במשל הדיבור שלפנינו.
...
מה לומדים מהדבור שבאדם:
כדיבור באדם, שבאמצעותו "הוא מגלה לשומעים את מה שהיה צפון ונעלם במחשבתו". כך גם למעלה, אצל הקב"ה, נקראים בשם דיבור:
א. "יציאת האור והחיות ממנו יתברך, מההעלם אל הגילוי, לברוא עולמות ולהחיותם" - וכפי שהדבר בא לידי ביטוי "בעשרה מאמרות שבהם נברא העולם".
ב. הגילויים האלוקיים לנביאים, שהשיגו במראה נבואתם - וכלשון הנביא "ויהי דבר ה' אלי לאמור".
(וכמבואר בחסידות: כשם שהאדם בדיבורו, פעמים ידבר דברי חולין ופעמים דברי תורה וחכמה. כן גם אצל הקב"ה מצינו שני תחומים של דיבור. הדיבור שבו ברא את העולם, כמאמר "בעשרה מאמרות נברא העולם", הנחשב למילין דהדיוטא. ודבור של קדש, כדבריו אל הנביאים).
...
ומה לא לומדים מדיבור האדם:
בשעה שהאדם מעביר את רעיונותיו לחברו. הבל הדיבור שבפיו נשמע ומורגש, ונראה כדבר בפני עצמו המובדל משרשו (מהשכל ומהמידות שמהן הוא נמשך).
אבל דיבורו של הקב"ה שונה. החיות הנמשכת מה"אור אין סוף" להחיות את העולמות (הנחשבת לדיבורו יתברך). גם לאחר שהיא מהוה את העולמות, אינה נפרדת ממנו יתברך.
דיבורו של הקב"ה, גם לאחר שבא בפועל בבריאת העולמות, הוא ממשיך להיות מיוחד עימו יתברך בתכלית היחוד. (כפי שמצוי הדבר באדם, לפני הבעת הדיבור בפועל, כשהאותיות עדין כלולים בשכלו או בחמדת לבו). ומבחינה זו "אין דיבורו יתברך כדיבורינו חס ושלום".
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.
*לזכות נכדי מנדי שי" מרקוביץ ליום הולדתו - שנת ברכה והצלחה!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.