רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 14 בינואר 2022

עוקץ


מאת הרב ישראל אהרן קלצקין

ערש"ק פר' בשלח תשפ"ב.

לידידיי ומכריי קוראי ומתענגי הגליון 'מעדני הפרשה'.

השבוע קיבלנו הודעה מידידנו וידיד כל בית ישראל, איש יודע נגן הרה"ח ר' מאיר אדלר שליט"א ובו הוא מסיח את צערו על עוקץ שעשו לו והוא קיבל ההפסד באהבה ובאמונה, אבל דאג ליידע את הציבור שלא ינזקו עוד.

ובהודעה סיפר את גוף המעשה, שהתקשר אליו מישהו שהציג את עצמו נציג חברת 'בזק' והאיש ידע את כל פרטי החשבון טלפון שלו ואמר לו כי בזק מתחילה לגבות עמלה של 16 ₪ עבור כל תשלום בהוראת קבע, ושאלו אותו האם למשוך את החיוב החודשי בהוראת קבע או שרוצה לעבור לתשלום בכרטיס אשראי שזה ללא שום עמלה.

הוא מסר לנציג את פרטי האשראי שלו ותוך דקות ספורות הוא הבחין שהם רוקנו לו את כל חשבון האשראי כמצולה שאין בה דגן.

הוא הוסיף: כי הוא התקשר מיד לחברת האשראי ואמרו לו כי אין ביטול עיסקה על מי שסיפק את פרטי הכרטיס במו פיו ולכן הוא פירסם את הסיפור כדי להזהיר את הציבור שלא ליפול בעוקץ הזה (בארה"ב זה שונה, יותר קל לבטל).

בצעירותי, חשבתי להוציא ספר שיספר כמה וכמה סיפורי נוכלות כדי להזהיר את הציבור וחשבתי אפילו על שם 'יש נוכלין' על משקל פרק 'יש נוחלין' וכשסיפרתי על כך לאמי ע"ה, אמרה לי כי לא ברור כמה אנשים אכן יזהרו בזכות הספר מלהיעקץ, אבל מה שבטוח שהספר גם יגיע לנוכלים פוטנציאלים והם יעקצו בהמוניהם עם קורס הנוכלות שאעניק להם על מגש של כסף.

אז הספר לא יצא, וכיום אותם סיפורים הם נוסטלגיה כי היום השיטות השתכללו ועוקצים מומחים יושבים במדינות עולם השלישי ושולחים גרורותיהם דרך הטלפון והאתרים ועוקצים ביד רמה.

אתן דוגמא לעוקץ של פעם שרציתי להתחיל בו את הספר וכיום זה כבר לא רלוונטי ולכן אין חשש שיגרום נזקים.

יום אחד נקשו 2 סבלים על דלת משפ' כהן נקישות רמות וחזקות ואין קול ואין עונה, השכנה בדלת הסמוכה ששמעה את הנקישות פתחה את דלתה וראתה 2 פועלים מחזיקים מיטה/ספה נשלפת ומחכים שיפתחו את הדלת שיכניסו הספה לבית.

השכנה הוציאה להם מפתח שהשכנה השאירה אצלם באופן קבוע לצורך משלוחים וכדו' והם הכניסו את הספה הביתה.

לא עברה מחצית השעה ואותם סבלים נקשו אצל השכנה והסבירו לה כי חלה כאן טעות מצערת, השם כהן הוא שם נפוץ וההזמנה היתה מיועדת למשפחת כהן שבבנין הסמוך.

השכנה לא חשבה פעמיים, פתחה להם שוב את הדלת והם הוציאו את המיטה/ספה החוצה למשאית שחיכתה למטה.

מה שהיא לא ידעה, זה שבמגירה שמתחת המיטה הושחל איש רזה שבחצי שעה הזאת רוקן את כל החפצים יקרי הערך מהבית את תוך שק שנטל עימו לתוך אותה מגירה נשלפת, וכך חמקו להם עם השלל בצורה נקיה בלי לפרוץ ובלי להשאיר עקבות.

מצלמות בטיחות עוד לא היו נפוצים אז.

כיום זה כמעט ולא יכול לקרא, כי לכל אחד יש טלפון נייד ובמקרה כזה כל אדם נורמלי מיד מתקשר לשכן להודיע שהגיע משלוח והאם לאפשר להכניס וכו'.

אני מכיר מישהו שעשה לפני מס' שנים עוקץ ענק, הוא שיתף פעולה עם עובד משרדי באחד מהרשתות הכי גדולות בארה"ב, והצליח להעלות על קובץ את פרטי כרטיסי אשראי של 3 מליון לקוחות, הוא פתח חברה וקרא לה: 'שרותי אשראי' - באנגלית

Credit Card Service

הוא עשה גביה של 1 דולר לכל אותם 3 מליון לקוחות למשך 3 חודשים.

לקוח רגיל (ומסתמא אני גם הייתי נוהג כך) אם רואה חיוב של דולר בודד בחשבון החודשי ורשום לצידו שירותי אשראי, הוא ישער מיד שזה עמלת הכרטיס או החשבונית וכדו' ובודאי שלא יטריח את עצמו להתקשר ולברר, כי ההמתנה על הקו שווה יותר מדולר.

הבעיה שע"פ החוק, בהיעדר תלונות של לקוחות אי אפשר להפליל אותו.

האיש הצליח להבריח 6 מתוך ה-9 מליון $ לבנק באחת ממדינות העולם השלישי, שזה יהיה חד סטרי ומאובטח.

כאשר האיש נלכד הוא נשפט בעיקר על חדירה למקור זר וגניבת המידע של אותה רשת ועל כך קיבל שנתיים בכלא.

הוא כבר יצא מהכלא והוא התפאר לפני כי ירושלמי משולח מבלה בחו"ל עשר שנים מחייו לגייס מליון דולר לחתן את עשרת ילדיו והוא עשה 6 מליון וזה עלה לו 'רק' שנתיים. ועוד התפאר שהוא לא גרם לאף אחד צער, כי מי יצטער על 3 דולר ש'תרם' לי?, אמר.

לא מקנא בו, אין ברכה בכסף כזה בעולם הזה, ובודאי שזהו גזל הרבים שאין לו השבה כלפי העוה"ב.

בכל אופן, עלינו ללמוד להיות זהירים, שיחת טלפון מסוג כזה יש לענות: אני אתקשר לבזק ואסדר את זה בעצמי. אף פעם לא לספק פרטי אשראי למי שפנה אליך.

אגב, גם כאשר אני מקבל טלפון מארגוני צדקה על הגרלות וכדו' אני מבקש מהם לשלוח לי אימייל שאוכל להיכנס לאתר הרשמי ולתרום, כדי לוודא שזה לא עוקץ.

נ.ב. ידידנו ר' מאיר פרסם למחרת שברוך ה' הוא הצליח לבטל את החיוב והנוכלים אכלו 'בעבלאך', שמחים בשמחתך, כה לחי.

בברכת שבת שלום ומבורך:

ישראל אהרן קלצקין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.