רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 8 באוקטובר 2021

הוי השקר העריץ


 מאת יהודי פשוט

מר לי מר על דורות של צעירים שחייבים לחיות את חייהם על הבדיה המרושעת שכל מתבגר נורמטיבי חייב להתאים לאווירת ישיבה ולהתרכז כל היום בלימוד התלמוד. עובדתית זה פשוט לא נכון ומעולם לא היה נכון וכבר הרמב״ם כתב בהקדמה לספרו שזה בכלל לא נכון. 
 
טובי אבותנו היו ברובם בעלי בתים ומהם אנשים שועים ונשואי פנים הנשואים לנשים צדקניות ואוהבות תורה שנמסרו בבחרותם ללמוד מקצוע שיפרנס את משפחותיהם ורק מיעוט שבמיעוטם חשקה נפשו בתורה באמת והצליחו בתלמודם תחת הרב שנמצא להם.

ואני עני אין לי שמץ של מושג האיך נשתרש שקר עריץ זה הרודה בבנינו וממרר את חיינו בתפישת היסוד של חינוך הבנים וגידולם. ואפשר למלא דפים על גבי דפים בתיאור הסבל האישי והאסונות המשפחתיים שהשקר המורעל הזה גורם.

השקר המכוער הזה בוהה לנו כולנו בפרצוף ואנחנו בוחרים להסב את עינינו, כי איזה בן אדם עם מעט שכל בראשו יקבל שכל בנינו מתאימים לאותן מסגרות של לימוד עיוני במסכתות התלמוד ולחיות את שנות התבגרותם בדיסציפלינות הנזיריות הנוקשות שקובעים ראשי ישיבה ומשגיחים שבחלקם הגדול עיקר ערכם הוא שנולדו במיטות הנכונות, ואם תשקול את העובדה עד כמה שהם מחפשים כבוד אצל בחורים צעירים תמצא שהם עצמם סובלים מתת התפתחות רגשית ושכלית. רובם אפילו לא חוששים מלומר גלויות שבשבילם הבחורים הם רק החומר הגלם והמוצר המיועד הוא ״שמה הטוב של הישיבה שהם עומדים בראשה״ . ואם הבחור לא מתאים? אז זורקים אותו לכל הרוחות ורע מכך שגם במשפחתו הוא מסמנים אותו הוריו ככישלון ומתייחסים אליו כאל נפל וכתם משפחתי.  

נהיה גמישים לשם השיח ונאמר שהם צודקים בתפישתם לגבי תשעים אחוז מהצעירים, שהם אכן בנויים ללימוד התלמוד במסגרת הלומדעס שפולטים ראשי הישיבה.. אז כלום חשב מישהו ברצינות מה תהא על עשרת האחוזים שהישיבות ׳הקדושות׳ הללו לא מתאימות להם שהוא דבר שמיתרגם ביום יום לאלפי נפשות?!  מה גם שהאמת המרה היא שמיטת סדום זו מתאימה במקרה הטוב למיעוט וכל יתר העלובים תפוסים באימה וחרדה נוראה מעריצות המערכת ועושים את השנים שלהם כמין עונש על שנולדו זכרים בריאים המבקשים להיחשב לסחורה סבירה בשוק השידוכים, ומשחקים את משחק ההישרדות כמיטב יכלתם בבחינת כיצד מרקדים ״לפני הכלה״ .

ומניסיוני אני מסוגל להעיד שממוצע התוצר הסופי בכלל לא מעודד, כי החיים בשקר אחד מחייבים ״להתאזן״ בעוד ועוד הזיות ובדיות והלב יוצא על אלה שגם בהגיעם לאמצע חייהם עדיין אינם מסוגלים להיות ישרים עם עצמם כפי שהם ונאלצים לחיות חיים של התכחשות ורמיה עצמית דבר שלא תורם לאושרה של משפחתם והתפתחותם הבריאה של ילדיהם.

והנה לכם מה שפסיכיאטר ירושלמי כתב ונתפרסם בפובליקציה מקצועית, ואני מניח לכל או״א שיסיק את מסקנותיו:

בעבודתי כפסיכיאטר בירושלים קבלתי מספר הפניות מישיבת …  לא התרשמתי ממטופלים עם פסיכופתולוגיה חמורה או מסוכנות גבוהה. התרשמתי מרמה מקצועית שאינה מתקרבת למסגרות חינוך לא חרדיות. מספר מטופלים היו בעלי רקע "קשה" של adhd, עם קשיי הסתגלות והתמודדות גיל ההתבגרות, חשיפה לאלכוהול וחומרים פסיכואקטיביים -  שכמעט כל מסגרת חינוכית ליברלית יודעת להתמודד ולסייע בלי יותר מדי דרמה. 
בעיקר נחשפתי לקושי בהכלה ע"י משפחתם בשל נוקשות תרבותית, עומס כלכלי וגודל המשפחה. 
במקום התערבות נכונה עם אלמנטים של התערבות משפחתית ובניית מסלולי ביטוי יצירתיים ובריאים כגון ספורט ואמנות הופכים אותם ל"נוער בסיכון", חושפים אותם לאלימות ובכלל התנהלות לא מקצועית עם מאמץ עילאי להשאיר מידה כזו או אחרת של לימודים עיוניים המקודשים בעיני ראשי הישיבה. 
לעניות דעתי טוב יעשה הציבור החרדי אם יתחיל לראות את העגלה המלאה של החינוך הכללי, חשיבות היצירה והפעילות הגופנית ויפחית את מידת הכפיה והנוקשות

לי הקטן נדמה שהבעיה עם הנוער בכללותו נגזרת בשרשה מהזיה קמאית יותר, שהיא בעצם משאלת הלב הילדותית כאילו אנחנו קומץ החרדים מסוגלים לנהל היטב ועוד טוב יותר את כל ההיבטים של עולמנו בעצמנו בלי הזדקקות לתובנותיהם של העומדים מחוצה לנו. אנו יכולים להסתדר לגמרי לבד כי אנחנו יודעי התורה או המפזזים סביב האדמו''רים יודעים הכל ומבינים הכל ועוד טוב יותר.. ולנו כבר שינן המשגיח הפוליטרוק בישיבה קטנה כי מי שמבין בתוספעס טוב יותר מבין בהכל טוב יותר..  נו האמנם?!  אבל הצעירים הפתאים קונים את השקר המאמלל הזה ובונים סביבו את חייהם.

ואם אומר חלילה שבטוח יותר שיתנו לגדולי תורה להרביץ תורה ולאדמו''רים שיקבלו פדיונות, ונחיה את חיינו עם עיניים פקוחות ונקבל האמת ממי שיאמרה.. יסמנו אותי כמבזה תלמידי חכמים ושונא הדת כי אני מקצץ בנטיעות בלב ליבה של ההשקפה התורנית (והאתוס החברתי והפוליטי שלנו) שאינם אלא פרי בטנם של איזה טשייניקהאקערס ופוליטיקאים לא ישרים.
 
כהיום עדיין מנהלים חלק מהחרדים והרבנים קרב מאסף נגד החיסון למגפה הקטלנית מתוך האימפולס המותנה בלהוכיח לעצמנו שאין להם לחילונים מה ללמד או להכתיב לנו..  וכי גם בנושא החיסונים אנחנו אלה היודעים טוב יותר.. הם החליטו שחייבים להתחסן ואנחנו אומרים שאסור להתחסן!  והתוצאה?  (המוכחת מעל לכל ספק) היא שרק לפני כשנה הקרבנו למגפה יותר פי ארבע מתים ממספרנו היחסי בקרב האוכלוסיה הכללית בשל החשיבה ״העצמאית״ שאימצנו בנושא שמנהיגנו הרוחניים לא הבינו ולא ניסו להבין בהם דבר, והדבר מיתרגם למעשה באלף חללים שהיו אמורים להתהלך היום בינינו ולהיות בעלים לאלמנותיהם ואבות מועילים ליו״ח!!   כך אנחנו הולכים ומתרגלים לשמוע ביום יום על יהודים חרדים לא מחוסנים שמתים במיטב שנותיהם חללים לתבונת ההבטן המשוגעת בנושא החיסונים.   אבל ... 

אין ספק שבסוף היום יצוף משפט השכל הפשוט והישר בכל הנושאים כשמן על פני המים,  אבל המחיר הוי רבונו דכולי עלמא המחיר.
יהודי פשוט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.