רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 11 באוגוסט 2021

המאבק על הכשרות בלייקוואוד


תקני ה-KCL של ישיבת לייקווד BMG לקייטרינג מוטלים בספק?

שתי מומחי כשרות, לא מלייקווד מוזמנו לעסק בפיקוח ה“השגחהשהוקמה על ידי ישיבת לייקווד, מועצת הכשרות של לייקווד, המכונה "KCL", אך אשר הוחזק במתקן לא כשר, נכנסנו למטבח להסתכל מסביב ולהשוות פתקים עם משגיח. לא היינו מוכנים למה שמצאנו.

מאכזב יותר היה ללמוד כי ה"
רבנים” אשר אישרו את KCL  מעולם לא ביקרו בכלל באף אחד מהמפעלים המוסמכים שלהם. העסק בהסמכתם נוהל במתקן לא כשר.

מומחי כשרות  גילו לאחרונה מספר ארגונים כאלה שבהם "רבנים עצמם מעולם לא ראו את העסק שהם מאשרים, אך במקום זאת מסתמכים לחלוטין על ה"משגיח הראשי או על מנהל הכשרות שלהם כדי לקבל את כל ההחלטות "ההלכתיות".

מכתב זה, ללא שינוי, נשלח בדואר אל כל ה"רבנים"בארגון הכשרות של ישיבת BMG לייקווד KCL. עד היום, "לא קיבלנו תשובה".

רבנים יקרים ........... בס"ד

נהיה רשלניים אם לא נדווח לך ישירות על מה שראינו מהנהלים הנהוגים בעסק בפיקוח ארגון ההשגחה שלך שהתקיים בממסד לא כשר. בעסק שלאחרונה היינו אורחים בו, נכנסנו למטבח עם רב אחר. לאחר שהוצג לנו מסביב על ידי משגיח בתורנות, היו לנו החששות הבאים שאנו מקווים שתטפל בהם.

1. המתקן ה
לא כשר הורשה להשאיר את הכלים הלא כשרים שלהם בחוץ בנוף פתוח של המלצרים וצוות המטבח. בכלים, אנחנו מתכוונים למצקות המשמשות להגשת מרק וכו' וכלי אוכל. מיותר לציין כי עם קצת הכנה אפשר להרחיק אותם מעיני הצוות ה לא יהודי כדי לא לפתות אותם להשתמש בהם.

המשגיח אמר לנו, "אני אתן לך 100 $ אם תמצא כלים לא כשרים כאלה על הרצפה (באולם האירועים). " המשגיח עצמו עולה מדי פעם על רצפת אולם האירועים כדי לבדוק אם משתמשים בטעות בכלים. המשמעות היא שהאפשרות אכן קיימת. זה גם אומר שהוא לא כל הזמן במטבח. אז למה בכלל להשאיר את הכלים בחוץ?!

אנחנו מבינים מהמשגיח הראשי שלך שהוא ייעץ ל משגיח בתפקיד לאפשר לכלי האוכל להישאר בהישג יד אך מכוסים. במקום זאת, המשגיח שם אותם במרחק של 8 רגל, לגמרי ללא כיסוי. מדוע צריך לאפשר זאת? זה מזמין צרות.

צפינו גם בכ-6-8 מצקות (לא כשרות) תלויות לראווה. לוקח לעובד שניות לתפוס אחד ולהכניס אותו למרק. (ראה גם מס' 5 שאף מצקת לא סומנה בשום צורה, כשרה, חלבית, בשרית או פרווה.) זו אחת הסיבות מדוע לפעמים כלים לא כשרים בטעות (לעתים קרובות מדי) נלקחים בחזרה בטעות מעסק שנערך במִתקָן  לא כשר. (נפוץ מדי.)

2. מכיוון א) שהעסק היה גדול למדי (500 פלוס אורחים),

ב) ה משגיח אכן יוצא מהמטבח כדי לבדוק את הרצפה (אולם אירועים) כמו גם לצרכים אישיים, וכן

ג) ציוד לא כשר נמצא בהישג יד של הצוות, אני מרגיש שעסק כזה דורש שני (2) משגיחים, לא רק אחד. (ראה מס' 6.)

3. המשגיח מאפשר למלצרים להשתמש ב מגשים הלא כשרים (החָשׂוּפים) להגשת מזון חם.אין זה הליך מקובל בשום מקום, ככל הידוע לנו. אם חתיכת עוף חמה תיפול על המגש (המלצר היה מחזיר אותה לצלחת), האם זה לא יהווה בעיה רצינית של הכשרות?

4. רק חלק מהמטבח היה
כשר. די מובן. עם זאת, נראה שלא ראוי שיהיו אזורי כשרות שונים הפרוסים בכל אזור המטבח. עדיף יהיה לכסות בנייר את כל האזור מצד אולם האירועים ועד למקום הכנת האוכל הכשר, ולא להשאיר שטחים פתוחים שהם לא כשרים בין המקום בו האוכל מבושל, מוכן ומוגש. לעובד כל כך קל לשים סיר חם, כלי וכו 'על המקום הקרוב ביותר.

5. היו מקומות שהמשגיח לא הכשיר מה שאנו מרגישים שצריך הכשר. כמה חללי מדפים היו עם מתלים מעליהם. החלק התחתון של המתלים המורמים לא היה מוכשר ולא מכוסה. זה מציג בעיית "זיעה (אדים), בעיה שסוכנויות הכשרות אכן יודעות לטפל בה. זה יכול להיות גם בעיה של שאריות מזון בפועל כי אף אחד אפילו לא טרח לבדוק את החלק התחתון של המדפים. ראה גם את הפסקה הבאה.

המשגיח בפרשה אמר לי שאכן זו בעיה והוא ינסה לכסות את תחתיות המתלים בעתיד.

הבחנו גם במוט באמצע אזור הייצור שלדעתנו היה צריך להכשיר אותו, לא רק לשטוף אותו, ו/או שהיה צריך להיות עטוף בחומר כלשהו. הסירים וכריכות הסירים אכן נוגעים במוט הזה כשהם חמים. למרות שהמשגיח שטף אותו, הוא גם לא הכשיר וגם לא כיסה את זה.

6. אף אחת מהמצקות של הקייטרינג לא סומנה לבשר. הקייטרינג הזה עושה גם בשר וגם חלב במזנון שלו. אמר לנו המשגיח הראשי שלך שמכיוון שיש כל כך מעט חלביים, רק כלי החלב מסומנים. למרות ש שולחן ערוך מייעץ לסמן סוג אחד של כלים, ההליך הנפוץ כיום, בכל מקום בו צפיתי, הוא לסמן כלי חלב ובשר ג"כ כאחד, במיוחד אם הקייטרינג במתקנים  לא כשרים גם, והצבע אכן נשחק. עלינו להיות מסוגלים להבחין בין כלי הכשרות של הקייטרינג לבין כלים לא כשרים של המתקנים.


7
. בזמן שחיכינו, ראינו כמה מהצוות הולכים לחדר אחר, אוכלים פיצה לא כשרה, הכניסו את הקופסאות למטבח ולאחר מכן המשיכו להגשה, ללא שטיפת ידיים בין אכילת פיצה לא כשרה והגשת ארוחת ערב בשרית גלאט כשר. ה משגיח לא (הבין) הגיב עד שהובאה בפניו הבעיה. אחר כך ביקש רק מעובד אחד או שניים לשטוף. זוהי סיבה נוספת לכך שאנו מרגישים שעסק זקוק למשגיח אחר.

אנו מקווים כי נושאים אלה כבר הועלו בפני רבנים של הארגון שלך וכי הרבנים ראו את השיטות הנוכחיות כמקובלות. ברצוני להבין היכן ההנמקה שלי לקויה. מסיבה זו אני שולח את המכתב הזה אל הרבנים המאשרים את אִרגוּן הכשרות שלך.

אשמח לתגובה בכתב או בעל פה. עדכון: מעולם לא קיבלנו כל תגובה או אישור מהרבנים או מהארגון.
הערה: בעיני מומחי הכשרות, ארגון הכשרות המבוסס בלייקווד KCL של BMG הוקם כארגון פוליטיקלי קורקט, שיהיה לו שליטה וכוח על מפעלי המזון בלייקווד, לא כארגון הכשרות שעליו הציבור יכול לסמוך, וזה נשאר לצערי עד היום.

במילים אחרות, כל סוכנות, ארגון וכל אדם בחוץ שנותן השגחה צריך לעשות עבודה ראויה. למרבה הצער, רבים אינם, אפילו עד כדי כך שאי אפשר לאכול במפעלים שהם מאשרים או אוכלים את המוצרים שהם מאשרים, אלא אם מערכת הכשרות מאומתת באופן עצמאי.

תת-ביצועים בכל מקום, אפילו במעוני קדושה, לא הופכים את זה למקובל יותר לבצע עבודה תת-סטנדרטית, אך היא מאפשרת לנו להיות אדיבים יותר בהתחשב בכך שסוכנות, ארגון או אדם לקוי אינם בולטים, אלא אחד מיני רבים.

הסיבות שונות: חוסר מומחיות במערכות הכשרות, חוסר כישורי ניהול, חוסר תקציב, חוסר נכונות של הקהילה לממן כראוי תכנית כשרות מהשורה הראשונה, או אפילו מקובלת מבחינה הלכתית, חמלה לא במקום כלפי צוות לא מוסמך, מלחמות דשא, רשלנות, ולפעמים אפילו קמצנות וחוסר יראת שמיים.

אבל ההשלכות זהות: קהילה אוכלת בלא ידיעה את מה שאסור מבחינה הלכתית, והידיעה שהקהילה לא נשארת עם אופציות טובות ומזעיפת פנים אל מול הלא ידוע.

הערה: התקרית לעיל לא הייתה באירוע שהוענק על ידי קייטרינג גרינוולד, הממוקם בלייקווד, ניו ג'רזי.
 שהשם יגן על כל ילדיו ויתן לכולנו לאכול אוכל כשר.

פורסם על ידי יודל שיין- kashrusy@aol.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.