רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 1 בדצמבר 2020

"היום בתניא" יום ג' טו כסלו

 

"היום בתניא" יום ג' טו כסלו

קונטרס אחרון המשך פרק ו' (דבור המתחיל "דוד זמירות קרית להו") עמ' 320 


למה נענש דוד?:

כמובא בגמרא ובמדרש, טעה דוד בהתיחסותו אל התורה כאל  "זמירות", באומרו "זמירות היו לי חוקיך" - ועל כן נענש בשכחת הלכה הקשורה בנשיאת הארון (דבר שהביא להשלכות לא טובות) - הלכה שאפילו תינוקות של בית רבן יודעים אותה.

והנה, כאמור לעיל, בעת צרתו, היה דוד משתעשע בלימוד התורה, ובתשבחותיו לתורה הוא הבין שכל חיות העולם תלויה בדקדוקי ההלכה, ואין זה מתאים שהצרות הגשמיות יתפסו אצלו מקום.

וצריך איפוא להבין, למה נענש דוד על  אמירתו זו? איזה חיסרון יש בה? מה עוד, ששבח התורה הזה שהוא הביע, לכשעצמו, נכון הוא?!

...

שתי הבחינות שבתורה:

בהרחבה מדבר רבינו אודות שתי הבחינות שבתורה, "פנים" ו"אחוריים": בחינת ה"פנים", פנימיות התורה, שהיא "שעשועים לפניו יתברך". ובחינת ה"אחוריים" והחיצוניות שבתורה, שהיא בגדר "ושעשועי את בני אדם".

והנה החסרון של דוד היה, שבהבעת שבח התורה שלו, הוא התיחס רק למעלת ה"אחוריים" של התורה ולא לפנימיותה - ועל כן הוא נענש.

...

שבח שמשולב בו גנאי:

ונראה, כי אף ששיבח דוד את התורה בענין ביטול העולמות,  שאינם תופסים כנגדה מקום. הרי, התורה היא גם  "שעשועי המלך בעצמותו" (שאינו בגדר עלמין כלל) שהיא בחינה גבוהה יותר בתורה (ולמה הוא התיחס בשבחו לענין הנמוך יותר שבתורה) הבא לידי ביטוי רק בביטול העולמות לתורה - וכמשל המובא בגמרא, אודות מי שיש אלף דינרי זהב ומשבחים אותו על דינרי הכסף שברשותו (שגנאי הוא לו).

...

חבר נכבד:

*קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך.

*השתדל, שבבית הכנסת שבו אתה מתפלל, ימצאו כל הספרים שחיברתי. "באור התניא משכיל לאיתן" וכל ספרי "חסידות לעם" - המביאים את תורת חב"ד גם לציבור הרחב.

*המעונינים לקבל את "היום בתניא" יתקשרו אלי בווטסאפ 0544960839

בברכה!

הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד

*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. ולעילוי נשמת אמה,  חמותי מרת פרידה לוין ע"ה נפטרה ג' שבט תש"פ. יהי זכרן ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.