רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 26 בנובמבר 2020

"היום בתניא" יום ה' י כסלו

 

"היום בתניא" יום ה' י כסלו

קונטרס אחרון המשך פרק ד' (דבור המתחיל "להבין מה שכתוב בפרי עץ חיים") עמ'  קנח


לימוד ההלכה, לעומת המידות השכליות של המלאכים:

"אך עוד זאת" - לפנינו מעלה נוספת בלימוד ההלכה, חכמה שכל כולה אלוקות.

להבליט מעלה זו, מבהיר אדמו"ר הזקן: שלעומת "כל דחילו ורחימו (יראה ואהבה) שכליים" של המלאכים הנמשכים והמתגלים להם מלמעלה, הן בגדר של "נבראים". הרי "פרטי ההלכות" כפי שהיהודי לומד אותם למטה, הם בגדר של "אלוקות".

...

מסלול שונה של ההמשכה מלמעלה:

נכון, שגם האהבה והיראה השכליים של המלאכים וגם הגילויים האלוקיים שבהלכה, נמשכים מהחכמה העילאה. בכל זאת, יש הבדל באופן שבו החכמה העליונה מתלבשת למטה בכל אחד מהם.

שכן, את התלבשות החכמה העליונה באהבה וביראה השכליים שבמלאכים.  יש לראות, כהתלבשות החכמה העליונה בארץ החומרית (במסגרת הנאמר "כולם בחכמה עשית") - שההתלבשות היא ב"לבושים" המעלימים על האור האלוקי שבתוכם (כך שיש לראות את "האהבה והיראה השכליים" המתקבלים במלאכים, כנבראים).

ואילו ההלכות, שבכל מסלול ירידתם למטה אינם עוברים דרך לבושים המעלימים, יש לראותן (גם לאחר התלבשותם בדברים הגשמיים שלפנינו) כאלוקות ממש.

...

הנר"נ שבספירות:

נזכיר, שהמושגים של "נפש רוח ונשמה", כשם שהם ישנן בנשמת האדם, כך הן ישנן גם באור הספירות היורדות לעולמות "בריאה יצירה ועשיה" - כשה"נשמה" היא אלוקות, ואילו בחינות הרוח והנפש הללו הן בגדר "נבראים".

...

החכמה העילאה ברדתה בהלכות שבעשיה:

החכמה העילאה, ברדתה למטה בהלכות שבעשיה, אין היא מתלבשת בבחינות ה"נפש ורוח" שבעולמות "בריאה יצירה ועשיה" (שהם לבושים המסתירים ומעלימים על האלוקות הנמצאת בהם) - כך שהארת החכמה שבהלכות, גם למטה היא מאירה בהם בגילוי.

רבנו, מוסיף ומדגיש, שגם עצם ההימצאות של החכמה העילאה שבהלכות למטה בעולם העשיה, היא אינה באופן של "התלבשות" גמורה בעולם זה - ויש לראות, את "לבוש העשיה" לחכמה העילאה שבהלכה, כלבוש שהוא "דרך מעבר" בלבד (שאינו משפיע על טיב האור העובר בתוכו).

...

ההלכה בעניני מסחר:

בהלכות שאינן קשורות בקיום המצוות המעשיות, כדוגמת הבעיה של המחליף פרה בחמור וילדה, שהמחליפים חלוקים ביניהם למי שיך הולד? האם הוא נולד, לפני ביצוע ההחלפה או אחריו?

הנה, בהלכות שבתחום זה, מבהיר רבנו שיש לחלק: בין גוף הדברים הגשמיים שאודותם מדובר (כגון החמור שהוא משלש הקליפות הטמאות והפרה שהיא מקליפת נוגה), שככל הדברים הגשמיים שבעולם, הם מסתירים על החיות האלוקית שבהם. ובין עצם ההלכה (עם נימוקיה), שגם היא אלוקות ממש (שנמשכה מהחכמה העילאה למטה, במסלול שאין בו את הבחינות המעלימות על האור האלוקי).

...

חבר נכבד:

*קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך.

*בתודה ובברכה!

הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד

*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. ולעילוי נשמת אמה,  חמותי מרת פרידה לוין ע"ה נפטרה ג' שבט תש"פ. יהי זכרן ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.