בפרשתנו נאמר "העידותי בכם היום את השמים ואת הארץ". מפרש רש"י: "אמר להם הקב"ה לישראל, 'הסתכלו בשמים שבראתי לשמש אתכם, שמא שינו את מידתם, שמא לא עלה גלגל חמה מן המזרח והאיר לכל העולם וכו'".
היינו, שהקב"ה אומר לעם ישראל, למדו מהשמים והארץ, כמו שהם עושים רצוני באופן מוחלט בלי שינויים, כך אני דורש מכם שתהיו נאמנים לי ולמצוותי.
מקשה על כך בעל ספר 'הלקח והלבוב' (אלול), מה הראיה משמים וארץ שאדם צריך לעבוד את קונו, הרי הם נוצרו בלי בחירה וזו היא המציאות שלהם. מה שאין כן האדם, שיש בידו בחירה בין יצר טוב ליצר הרע שמסיתו לעשות הפך רצון הבורא.
ועונה על פי דברי ה'שפת אמת' זיע"א (נצבים, תרל"א), שמשמים וארץ אנו למדים שדרך טבע כל דבר בעולם במהותו להיות נמשך רק אחר ה' יתברך. אם כך, ודאי לא נגרע האדם מטבע זה.
יסוד הטבע של האדם במקורו הוא כמו השמים והארץ, שטבוע בו בשורשו הרצון והמשיכה לעשות רק ציווי הבורא יתברך. רק שההבדל הוא, שאצל האדם יש בחירה האם להיות נאמן לעצמו ולמי שהוא באמת, או ללכת אחר עצת היצר ולהתנתק ממקורו הטהור.
אם לא יעשה האדם פעולות להיות נמשך אחר יצרו הרע, ולא יטה לבבו אחר רצונות זרים לעשות נגד רצון בורא עולם, ממילא, מצד עצמו יהיה נמשך אחר הטוב שטבוע בו ככל הנבראים, מפני שביסודו הוא טוב גמור ונמשך מעצמו לרצון ה' בלבד.
וזו היתה טענת הקב"ה לישראל, שילמדו משמים וארץ ולא יימשכו אחר היצר הרע, אלא ישארו כפי שנטבע בהם מטבעם הטוב, וממילא יעשו רק רצונו יתברך.
היינו, שהקב"ה אומר לעם ישראל, למדו מהשמים והארץ, כמו שהם עושים רצוני באופן מוחלט בלי שינויים, כך אני דורש מכם שתהיו נאמנים לי ולמצוותי.
מקשה על כך בעל ספר 'הלקח והלבוב' (אלול), מה הראיה משמים וארץ שאדם צריך לעבוד את קונו, הרי הם נוצרו בלי בחירה וזו היא המציאות שלהם. מה שאין כן האדם, שיש בידו בחירה בין יצר טוב ליצר הרע שמסיתו לעשות הפך רצון הבורא.
ועונה על פי דברי ה'שפת אמת' זיע"א (נצבים, תרל"א), שמשמים וארץ אנו למדים שדרך טבע כל דבר בעולם במהותו להיות נמשך רק אחר ה' יתברך. אם כך, ודאי לא נגרע האדם מטבע זה.
יסוד הטבע של האדם במקורו הוא כמו השמים והארץ, שטבוע בו בשורשו הרצון והמשיכה לעשות רק ציווי הבורא יתברך. רק שההבדל הוא, שאצל האדם יש בחירה האם להיות נאמן לעצמו ולמי שהוא באמת, או ללכת אחר עצת היצר ולהתנתק ממקורו הטהור.
אם לא יעשה האדם פעולות להיות נמשך אחר יצרו הרע, ולא יטה לבבו אחר רצונות זרים לעשות נגד רצון בורא עולם, ממילא, מצד עצמו יהיה נמשך אחר הטוב שטבוע בו ככל הנבראים, מפני שביסודו הוא טוב גמור ונמשך מעצמו לרצון ה' בלבד.
וזו היתה טענת הקב"ה לישראל, שילמדו משמים וארץ ולא יימשכו אחר היצר הרע, אלא ישארו כפי שנטבע בהם מטבעם הטוב, וממילא יעשו רק רצונו יתברך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.