רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 22 באפריל 2019

היום בתניא יום ב' יז ניסן:

היום בתניא יום ב' יז ניסן:
ברכת אלוקי נשמה":
ברכה זו הנאמרת מידי בקר, מביעה בתוכנה את רצון היהודי למסירת נפשו לאלוקות, כפי שצריכה לבא לידי ביטוי במשך כל היום כולו.
בתחילת הברכה, מתוארת הנשמה בירידתה למטה: החל, מ"נשמה שנתת בי טהורה היא" (כמצבה בעולם האצילות), "אתה בראתה" (בירידתה לעולם הבריאה), "אתה יצרתה"  (ברידתה לעולם היצירה), "ואתה נפחתה בקרבי" (כאן בעולם העשיה) - ירידה שהיא כמובן לצורך עליה.
ובהמשך הברכה נאמר "ואתה עתיד ליטלה ממני ולהחזירה בי לעתיד לבוא" - ולפנינו תוספת  התבוננות המביאה למסקנה, שכבר עכשיו "כל זמן שהנשמה בקרבי מודה אני לפניך ה' אלוקי..". כבר היום "אליך ה' נפשי אשא" -  אליך כל הזמן אני מגביה את נפשי (מעניני העולם) ומוסר אותה אליך בלי הפסק. וזאת על ידי "התקשרות  מחשבתי במחשבתך ודיבורי בדבורך  באותיות התורה והתפילה". "ובפרט, באמירה לה' לנוכח, כמו ברוך אתה ה'" - כשהוא חש שהקב"ה נמצא לידו ובקרבתו.
...
הכנה של מסירות נפש:
מסירות הנפש המובעת בברכת "אלוקי נשמה", צריך לעוררה במשך היום מספר פעמים, כהכנה לעניני עבודת ה' הבאים:
א. לפני שיתחיל לומר את ברכות השחר (את חמש עשרה הברכות הפותחות בברוך אתה).
ב. לפני ש"יתחיל ללמוד שיעור קבוע מיד אחר התפילה" (בקיימו את מאמר חז"ל "היוצא מבית הכנסת ונכנס  לבית המדרש ועוסק בתורה, זוכה ומקבל פני השכינה וכו').
ג. כשיוצא לעסקיו וחוזר ללמוד באמצע היום. לפני שיתחיל את לימודו, ישחזר לעצמו את ענינה של מסירות הנפש הזו, כהכנה ללימודי העכשוי.
ד. כאשר הוא לומד כל היום ברציפות. יש לו להתבונן  במהותה של הכנה זו, בכל שעה ושעה (שכן, "כל שעה ושעה, היא המשכה אחרת מעולמות העליונים להחיות התחתונים").
...
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה למכריך ולחבריך.
חג שמח!
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם, הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.