רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 12 במרץ 2021

תחקיר 'הארץ' על מעשיו של יהודה משי זהב


עדויות חושפות: יהודה משי זהב תקף וניצל מינית ילדים, נערים, נערות ונשים
לצ' הוא הציע סיוע כלכלי ואז הפשיט אותה בכוח וכפה את עצמו עליה. נ' רצה להצטרף לזק"א ונוצל מינית על בסיס שבועי במשך שנים. ע' היה רק בן 5 כשהוא נגע באיבר מינו. אלה הם רק שלושה מבין שישה שסיפוריהם נחשפים כאן עתה ומגוללים את קורותיו הלא ידועים של מנכ"ל זק"א זוכה פרס ישראל. הוא מצדו: "אין שחר לדברים". תחקיר "הארץ"
אהרן רבינוביץ, שירה אלק 11.03.2021 21:06
ירושלים, 2011. צ', צעירה מבית חרדי, נתונה למצוקה כלכלית, מקבלת חבל הצלה. יהודה משי זהב, מייסד ארגון זק"א, איש מוכר ובעל כוח, מתגייס לסייע לה. השניים מתכתבים לאורך כמה ימים, הוא מבטיח לה סיוע כלכלי, והם קובעים להיפגש. הוא ניצל זאת כדי להתקרב אליה, הרבה יותר משרצתה. "הוא הפשיט את הבגדים שלי בכוח", היא תספר אחר כך לשניים מחבריה ולחוקרי המשטרה. וזה לא נגמר שם. היא הפצירה בו להפסיק, אך הוא לא חדל. היא ניסתה לחמוק מגופו, אך לא הצליחה. הוא הצמיד אותה בכוח לספה וכפה את עצמו עליה. "אם תדברי", הזהיר אותה לאחר מכן, "ג'יפ של זק"א ידרוס אותך".
למחרת בבוקר סיפרה לחברה הקרוב על אירועי הלילה, ימים אחר כך שיתפה חבר נוסף. כעבור כשנתיים פנתה אליה המשטרה, והיא הסכימה לספר את גרסתה. עם זאת, הפחד מפני האיום שהשמיע באוזניה בלילה ההוא עדיין הרתיע אותה. להגיש תלונה היא סירבה. האירוע הזה מעולם לא פורסם, וחקירה שנפתחה בעשור הקודם נסגרה מחוסר ראיות. שמו של משי זהב נותר נקי בעין הציבור.
נקי זה לשון המעטה. שמו של משי זהב מתקשר היום עם חיבור בין חרדים לחילונים, סמל ומופת לרוח ההתנדבות והצלת החיים, הדלקת משואה ביום העצמאות, ועכשיו גם זוכה בפרס ישראל, על מפעל חיים ותרומה לחברה.
אלא שתחקיר "הארץ" חושף כעת כי לאורך כל השנים שבהן עמל על מפעל חייו לאור הזרקורים, הוא גם עשה דברים במחשכים. שם היה משי זהב אחר; אדם תאב מין שלא בחל בגיל ובמגדר, בהסכמה או בהתנגדות, ברווקות או בנשואות. בשכונות מאה שערים, שמואל הנביא וסנהדריה המורחבת, רבים ידעו על מעשיו. גם מבין אנשי משמרות הצניעות היו שידעו, אך לא דיווחו לרשויות אכיפת החוק. על פי עדויותיהם של מי שהיו קרובים אליו, קורבנותיו, הוא גם נהג להתרברב בכיבושיו המיניים.
ועדיין, הוא הצליח לפעול מתחת לרדאר במשך עשרות שנים, החל משנות ה–80. מנצל את מעמדו, כוחו, כספו ואפילו את הארגון שבראשו הוא עומד כדי לתקוף ילדים ונערים, נערות ונשים. ההיקפים כמעט בלתי נתפסים. סיפוריהם של שישה מקורבנותיו שהגיעו לידי "הארץ" נחשפים כאן לראשונה. משי זהב אמר הערב )חמישי( ל"הארץ" כי "אין שחר לדברים... איני יודע איך אוכל לשקם את שמי הטוב לאור הנזק הבלתי הפיך שנגרם לי".

היו אלה הימים הקשים של אמצע שנות ה–90. מחבלים מתאבדים התפוצצו בחוצות ירושלים, באוטובוסים ובבתי קפה. ארגון חדש הופיע אז: "חסד של אמת — זק"א" )זיהוי קורבנות אסון(, שסייע לכוחות ההצלה בזירות עם נפגעים. האיש מאחורי הארגון היה יהודה משי זהב. המיזם החדש עורר הד: הפעילות הזו משכה אליה צעירים חרדים רבים, כאלה שרדפו אחרי ריגושים ואקשן לצד תחושת שליחות ונתינה. אחד מהם היה נ', נער בן 16 לקראת סוף לימודיו בישיבה קטנה. הוא רצה אקשן וידע למי עליו לפנות.
החיבור בין נ', למשי זהב, בן 36 באותה עת, היה מהיר. הראשון החל להתנדב, השני התקרב אליו. רק שנים רבות אחר כך יבין נ' שבקרבה הזו היו גם צדדים אפלים; שהוא נוצל מינית והפך ל"זונה במלוא מובן המילה", כלשונו. זה נמשך ארבע שנים. "גדלתי במאה שערים בקהילה קיצונית", הוא מספר. "בגיל 16 היה לי ידע של בן 10 מבחינה מינית".
ואז הוא הכיר את משי זהב. "היה מחסן בבית ספר בשכונת רמת אשכול, קיבלתי מיהודה מפתח והייתי צופה שם בטלוויזיה", נזכר. "יהודה היה מגיע ועושה בי כרצונו".
לדברי נ', משי זהב רצה לקיים עמו יחסי מין מלאים, פעם אחר פעם ניסה לשכנעו. אלא שהנער הצליח להציב שם את הגבול. "עשינו הכל, אבל לא היתה חדירה. הוא ניסה כמה פעמים ואני סירבתי".
נ' כלל לא נמשך לגברים. זה לא שינה יותר מדי. "מדי פעם הוא היה זורק לי דמי כיס, קונה לי אוכל, לוקח אותי לטיולים וחיפושים של זק"א". משאלתו הגדולה של נ' התגשמה כאשר יום אחד העניק לו משי זהב זימונית )ביפר( של הארגון ואף ארגן לו תעודת מתנדב יוקרתית.
עבור המין הוא קיבל "תמורות" נוספות, הוא לא היה היחיד. כפי שעולה מעדויות נפגעים ונפגעות שהגיעו לידי "הארץ", היתה זו פרקטיקה קבועה מצד משי זהב. הוא נהג להעביר כספים ומתנות לגברים ולנשים שעמן עמד בקשר מיני. לחלקם הוא "שילם" גם בדרכים אחרות. נ' למשל קיבל חלק מ"התשלום" בצורה של נסיעה מפעם לפעם לתל אביב למטרת פגישות עם עובדות בזנות. פעמים אחרות נשלח למפגשים מיניים עם נשים אחרות שאיתן היה משי זהב בקשר. "מדי פעם הוא היה לוקח אותי לדירות בתל אביב שם היינו נפגשים עם זונות", הוא מספר. "אני הייתי עם אחת בזמן שהוא היה עם אחרת".
והיו גם פעמים שבהן השתמש משי זהב בקרובת משפחתו — שאותה צירף למפגשים המיניים עם נ'. "הוא קרא לה 'המוצצת' כי לא הסכימה לקיים יחסים מלאים אלא רק מין אוראלי", משחזר נ'. "היא היתה מורידה רק את הבגדים בחלק העליון". לפי עדותו, משי זהב דרש מקרובת משפחתו לבצע מין אוראלי בשניהם במקביל. לעתים הסתפק משי זהב בצפייה בשניים.
היו עוד מקרים מסוג זה, מספר נ'. למשל הפעם ההיא שבה מייסד זק"א ניסה לשכנע אותו לקיים יחסי מין עם נער נוסף, מולו. במקרה אחר "שידך" לו אישה גרושה, לה סייע ברכישת מצרכי מזון. נ' מתאר כי במפגש כפה משי זהב את עצמו עליה מול עיניו, ולא נענה לתחינותיה לעצור. "הלכנו אליה הביתה ויהודה ביצע בה מין אנאלי למרות שהיא לא רצתה", תיאר. "היא התחננה, אמרה לו שיפסיק, שזה כואב לה, אבל הוא חדר אליה וגמר. לאחר מכן הוא ביקש ממנה שתקיים גם איתי יחסים אבל זה היה מביך מאוד והיא לא היתה בעניין".

המפגשים בין נ' למשי זהב התקיימו בממוצע של אחת לשבוע לאורך ארבע שנים. "לפעמים יותר", אומר נ', "והיו גם תקופות שהוא קצת נעלם ואז אני הייתי אובססיבי אליו. זה היה חולני לגמרי", הוא מודה במרחק השנים. היו תקופות, הוא מוסיף היום, שהוא חשב שהבעיה היתה אצלו.
כמו נפגעים אחרים שעמם שוחח "הארץ", גם נ' מספר כי סביבתו של משי זהב ידעה על המתרחש. "כל האנשים הקרובים למשי זהב ידעו שאני נער ליווי שלו, כמו כל נער שהסתובב לידו באותן שנים", הוא אומר. בכלל, הוא מוסיף, משי זהב לא ממש הסתיר את עיסוקיו המיניים. "פעם אחת הוא התרברב שחיזר אחרי אישה שעבדה בחנות ברחוב גאולה )בירושלים( במשך זמן רב עד שפעם אחת הוא הגיע לחנות עם חליפה, שלף את איבר המין שלו והניח על הדלפק".
נ' מצדו לא סיפר לאיש, אף אחד מבני משפחתו לא ידע. "זה היה סוד כזה שאם הוא יוצא החוצה אני קופץ מהגג ומתאבד". בדיעבד, הוא אומר, הדרך לצאת ממערכת היחסים הבעייתית הזו היתה חתונה, ובגיל 20 נכנס מתחת לחופה. לאחר נישואיו הצליח נ' לנתק את קשריו עם משי זהב ומאז השניים לא עמדו בקשר. "בשנים הראשונות אשתי לא ידעה, אבל לאחר מכן סיפרתי לה הכל".
לפני כמה שנים גם שיתף ידידה קרובה במה שקרה, אך חלף עוד זמן רב עד שהחליט להתעמת עם משי זהב. זה היה לפני כתשעה חודשים, אז שלח לו הודעה בפייסבוק ובה האשימו בניצול מיני. "אפילו שלום לא בא לי להגיד לך", כתב, "רק להזכיר לך שניצלת את תמימותי, זיהמת לי את הנשמה. לקחת נער תמים והשתמשת בו לספק את יצריך האפלים. גם היום, מעל 20 שנה, אני מלקק את פצעיי. השארת אותי פצוע ומדמם ואתה ממשיך בחייך כאילו כלום לא קרה. רק היום, כשאני אבא לילדים בגיל שפגעת בי, אני מבין את המשמעות". משי זהב ראה את ההודעה, אך מעולם לא השיב לה.
עד היום נאלץ נ' לחיות עם הניצול הקשה שעבר. לדבריו, לעתים הוא כבר לא מזהה את עצמו בגרסה הצעירה. "הרבה מאוד שנים התביישתי איך אני בתור גבר, בוודאי שלא נמשך בכלל לגברים, נוצלתי ונפגעתי ככה. אני היום לא מחובר לאותו נער, אני לא מרגיש שזה אני. אני צובט את עצמי להבין שזה הסיפור שלי".
בשנים האחרונות הוא מטופל אצל פסיכולוגית. "היא הצילה את חיי", הוא אומר. "העובדה שהיום אני מדבר בפתיחות על הסיפור, זה רק בזכות העיבוד של התהליך הארוך שעברתי. רק שם הבנתי שעברתי משהו שהשפיע על כל התפקוד שלי בחיים".
היום, כשהוא רואה את משי זהב מקבל הכרה לאומית וזוכה בפרס ישראל, הוא זועם. "זה מרתיח אותי בעיקר בגלל שהוא מתיימר לעשות גשר בין חרדים לחילונים ולהיות המאמי הלאומי. אני לא מזלזל במעשי החסד הגדולים שהוא עשה אבל בחסות הדברים האלה הוא עושה מעשים איומים
ונוראיים כי הוא יודע שזה מגן עליו".
באחד הבקרים של דצמבר 2013 נכנס יהודה משי זהב למשרדי להב 433. החוקר בחדר ידע שהם הולכים לשבת שם כמה שעות, קצר זה לא יהיה. במקור לחקירה הזו לא היה קשר למין, ודאי לא לחשדות מסוג זה. קצת פחות משנה קודם חקרה היחידה חשד לעבירות כלכליות וכספים שנעלמו בעמותות הקשורות לזק"א. אלא שבמהלך העבודה על אותו התיק הגיע מידע מודיעיני ממשטרת מחוז ירושלים בנוגע למעורבים בפרשה — יהודה משי זהב ושני אחיו — משה ורמי. השלושה נחשדו בעבירות מין.

דובר במקרים שונים. רמי הואשם והורשע באונס בת משפחתו ונשלח לשבע שנות מאסר. משה שכבר נעצר בעבר בחשד למעשים מגונים בקטינות( ויהודה נחשדו במעשים מגונים בכמה נערות בנות 16, מרקע קשה, שלמדו בפנימייה קטנה בשכונת שמואל הנביא בירושלים. נגד יהודה עלה גם חשד לאונס. הוא עצמו הכחיש את החשדות.
בעוד החקירה נמשכת, משה נמלט מישראל ושב לארץ רק לפני כשנה, לפני כמה חודשים מת. אך מה באשר ליהודה? הנערות סיפרו לחוקרים כי אכן קיימו עמו קשר רציף והכירו אותו מקרוב. חלקן סיפרו כי נהג לקחת אותן לצימר בשכונת גילה שם היה מענג את עצמו בנוכחותן. לעתים, סיפרו, היה גם "שולח ידיים" ללא הסכמה. לפחות אחת מהן סיפרה כי קיימה יחסי מין מלאים עם משי זהב. אחרות אמרו כי לא ניהלו קשר מיני עמו, אך כולן אישרו שהוא העניק כספים למי שהיו עמו בקשר.
בשיחות עם "הארץ" הצהירו חלק מהצעירות כי "יהודה אדם צדיק" שאף תמך בהן כלכלית. אלא שנחשפו גם היבטים נוספים לקשר עמו. למשל שמשי זהב היה נוהג להטיל את מימיו על אחת הנערות בזמן קיום היחסים. "אחרי שהיא חזרה ממנו היא סיפרה שהוא השתין עליה", סופר בעדויות שהגיעו ל"הארץ". "היא היתה שותה אלכוהול ולוקחת כדורים לפני שהיתה נפגשת איתו".
ככל שחלפו הימים החוקרים הגיעו לממצאים נוספים. אחד מהם היה דרמטי. על פי המידע שהתקבל, משי זהב כפה את עצמו על צעירה בתחילת שנות ה–20 לחייה. לאחר מאמצים רבים אותרה הצעירה באמצעות שניים ממכריה והיא סיפקה לחוקרים עדות מפורטת על שאירע. גרסתה נתמכה בעדויות שני מכריה להם סיפרה את שאירע סמוך לשעת המעשה. הצעירה הזו היא צ'. עוד לפני שהמשטרה הגיעה אליה, אחד ממכריה מסר שם עדות מלאה. לדבריו, החוקרת בתחנה זלזלה במידע ואמרה לו כי מחצית מהמתלוננות משקרות.
לבסוף צ', כמו גם הנערות, סירבה להגיש תלונה ובפברואר 2014 נסגר התיק מחוסר ראיות, דבר החקירה לא פורסם.
אלא שסיפורה המורחב של צ' חושף עוד פן או שניים בהתנהלותו של משי זהב. על פי המידע שהגיע ל"הארץ", הוא היה זה שיזם את ההיכרות בין השניים. הוא פנה אליה בפייסבוק ואז באו ההבטחות לעזרה. "היא סיפרה שיהודה אדם טוב וצדיק והוא הולך לעזור לה", סיפר אחד ממכריה.
התיאורים על מה שהתרחש באותו חדר בצימר בשכונת גילה, לפי שורת מקורות ששוחחו עם "הארץ" בשבועות האחרונים, היו קשים. "היא סיפרה שבשלב מסוים בשיחה יהודה התחיל לגעת בה ואז כפה את עצמו עליה בכוח, תוך שהיא מתנגדת", מספר אחד המכרים. "הוא הפשיט אותה בכוח, הצמיד אותה לספה או למיטה בחדר, וקיים איתה יחסים ללא אמצעי מניעה".
מכר אחר סיפר כי כשהפציר בה להתלונן, "היא אמרה שהיא מפחדת למות".
כשהיה בן 10 החל ע' לתקוף מינית ילדים בני גילו. "כשהייתי פוגש ילד בבית כנסת לא הייתי שואל אותו לשמו אלא מורה לו להוריד את המכנסיים", הוא מספר בשיחה עם "הארץ". כשיודעים מה עבר עליו בשנים שקדמו לגיל הזה — הניצול המיני והתקיפות, גם על ידי אחרים, התמונה נראית מעט שונה. אחד מאותם תוקפים היה משי זהב.

"גדלתי בשכונת סנהדריה המורחבת. הייתי ילד של בית, שקט ועדין", הוא מספר. "יהודה גר ברחוב הסמוך והיינו מתפללים באותו בית הכנסת בבית באייר. יהודה היה דמות מוכרת וחשובה, אפילו לומר שאני מתגורר בשכונה שלו היה גאווה. כשהייתי בן חמש יהודה התייחס אלי יפה, ולמד איתי בבית הכנסת. הוא היה מושיב אותי על ברכיו והיה נוגע באיבר המין שלי, מעל לבגדים". האירועים הללו חזרו על עצמם שוב ושוב במשך כשנתיים. "לא הבנתי שמדובר במשהו אסור ולא ניסיתי להתנגד או להזיז אותו ממני. במשך שנים כלל לא ייחסתי לזה חשיבות".
לאחר מכן עברה משפחתו לשכונה אחרת בבירה, שם החל ע' לפגוע בילדים בני גילו. "גדלתי בסביבה שאין בה חינוך מיני והבנה של סיטואציות ונורמות מיניות", הוא אומר. "ההתנהגות הזו היתה קריאת מצוקה, אך היא נענתה בטיפולי המרה שרק פגעו בי יותר".
לפני כשלוש שנים החל ע' טיפול פסיכולוגי, רק שם הבין כי מה שעבר בגיל חמש היה למעשה תקיפה מינית. "סיפרתי לפסיכולוגית בפירוט על מה שקרה בבית הכנסת. היה קשה לי להבין שנפגעתי לאחר שהתרגלתי להאשמה שלי כפוגע", הוא אומר. "היום אני לוקח אחריות על המעשים שלי, נכנסתי לטיפול עמוק. יש לי תחושת אשמה נוראית ואני מנסה להשתקם. אני רוצה לחיות חיים חדשים. אני מאמין שיהודה יקבל את העונש שלו".
א' התגורר בילדותו בשכונת מאה שערים בירושלים. במקווה השכונתי הוא בלט בסקרנות המינית שגילה לעומת יתר בני גילו. הדברים הביאו את אנשי הקהילה הקיצונית לאסור עליו ללכת למקווה השכונתי והוא "הוגלה" למקווה בשכונה הסמוכה. שם, כשהוא בן 14 בלבד, הכיר מקרוב את יהודה משי זהב.
"לא ידעתי אז כלום מהחיים. לא ידעתי איך מביאים ילדים לעולם", סיפר בשיחה עם "הארץ". "יהודה היה מגיע בשעות שאני הייתי במקווה והוא התביית עלי". אז, בתחילת שנות ה–90, משי זהב היה מהאנשים החזקים ב"עדה החרדית" וכולם הכירו אותו. א' מתאר כי באחד המפגשים, כשהוא טובל במקווה, משי זהב נכנס אחריו לתוך הבריכה ונצמד אליו כששניהם עירומים. "הרגשתי את איבר המין שלו מתקשה והוא ניסה לחדור לגוף שלי, אבל לא נתתי לו".
במשך כמה שבועות לאחר אותו אירוע הפציר משי זהב בא' לבוא אתו למקומות דיסקרטיים, עד שהתרצה. "בתור ילד צעיר עם סקרנות מינית לא הבנתי שאני מנוצל ובאתי אחריו", הוא סיפר. "הוא בן אדם דומיננטי אז אתה לא חושב שזה בעייתי. הייתי ילד וסקרן מבחינה מינית". א' מתאר בפרטי פרטים סדרת מפגשים באחד על אחד עם משי זהב בשורת מקומות. לפעמים היו אלה בתים שונים, לפעמים במכוניתו של משי זהב. אך שם זיכרונו נעצר. הוא מתמודד עם הדחקה, חלקים מחייו נמחקו, אך לא התחושות שליוו אותו. "אני לא זוכר מה היה בכל פעם שנפגשתי איתו, אבל מה שקרה במקווה זכור לי היטב", הוא אומר. "אני לא זוכר לאן הוא לקח אותי ומה הוא עשה איתי. בפעם אחרת היינו ברכב ליד הבית שלו בסנהדריה ואני לא זוכר מה הוא עשה לי ומה אני עשיתי לו, אני כן זוכר שראיתי את הבניין של הבית שלו עם האורות דולקים ואמרתי לו משהו על אשתו, אם הוא לא חושש שהיא תגלה".
א' עצמו חשש מאוד שהדברים יתגלו. "זה משהו שלא מדברים עליו עם אף אחד", הוא אומר. "לא סיפרתי להורים או לחברים או למישהו בישיבה. לא מדברים על זה". לאשתו, כיום גרושתו, הוא כן סיפר. זה היה כמה חודשים לאחר שהתחתנו. הוא מצא לנכון להתוודות בפניה על המגעים המיניים שקיים עם משי זהב. בשיחה עם "הארץ" אישרה הגרושה את הדברים. "הוא לא נכנס לפרטים אבל

הוא סיפר לי מה שהיה", אמרה. במהלך השנים התעמת א' עם משי זהב על המעשים שביצע בו. "יהודה התחמק ופטר אותי באיזה תירוץ", הוא מספר.
באמצע שנות ה–80 היה יהודה משי זהב בתקופת טרום זק"א, אז התואר שלו היה קצין המבצעים של העדה החרדית. ב' היה אז בן 17 וכמו נערים צעירים אחרים שחיפשו אקשן וריגושים, הוא חיפש את קרבתו של הקמב"ץ. "יהודה ואני התחברנו, בילינו יחד והוא שלח אותי למשימות שונות", הוא מספר
ל"הארץ". בהמשך משי זהב החל לפנק אותו בכסף ובמתנות. "הוא הביא לי מכשיר ביפר, באותם ימים זה היה דבר נחשב", הוא מתאר. "הקשר איתו היה מפתה ואני זוכר ששאלתי את עצמי 'מה הולך פה, למה הבן אדם מפזר עליי כסף, מה הוא רוצה, מה הוא מצא בי'".
בשלב מסוים החל משי זהב לשדל אותו לבוא למשרדו באמתלות שונות. לבסוף זה הצליח. "משום מקום הוא הביא מזרון ובאופן מסוים הוא הביא אותי למצב שהוא מצמיד אותי לרצפה בכוח והוא עליי. הוא לא דיבר, רק הפעיל כוח. בשלב מסוים הרגשתי את איבר המין שלו קשה וצמוד אליי. הוא התחכך בי. ברגע הזה הבנתי מה קורה. הרגשתי פחד מוות. אני בחור חזק והצלחתי להשתחרר ממנו".
למרות המקרה, המשיך ב' לעמוד בקשר עם משי זהב, מסיבותיו. "רציתי להוציא ממנו משהו והייתי עקשן. כל פעם שהוא ניסה להביא אותי למצב מיני אצלו במשרד והעניינים התחממו אני התחמקתי. אמרתי לו 'אני צריך רגע לשירותים, תכף חוזר' והייתי הולך".
חלק מאנשי משמרות הצניעות ידעו על הקשר בין ב' למשי זהב, ובשלב מסוים דרשו מהנער לנתק אותו. "הגיעו אלי ממשמרת הצניעות. הם ידעו שיהודה מתעסק עם ילדים", הוא משחזר. "הם צעקו עליי ואיימו שאפסיק להסתובב אתו".
הם לא הפסיקו להתראות, למעשה בשבועות שלאחר מכן משי זהב לא הרפה ממנו. "בכמה הזדמנויות שונות במשרד הוא ניסה להפשיט אותי ולבצע בי מעשים מגונים בכוח. הייתי מבולבל, נער צעיר. הוא פיתה אותי בכסף, לקח אותי עם הרכב שלו לאן שרציתי".
בהמשך אף הביא אותו לביתו. "הוא הכיר לי את אשתו ועשה לי סיבוב בבית", הוא משחזר. "כשהגענו לחדר השינה הוא הציע לי לשכב לנוח אבל אני סירבתי. הדבר חזר על עצמו כמה פעמים — בפעם הראשונה אשתו היתה בבית, בפעמים האחרות היא לא נכחה. בכל פעם הוא ניסה לשדל אותי לשכב 'לנוח' בחדר השינה. ידעתי מה הוא רוצה והתחמקתי. הוא לא הצליח להכניס אותי למיטה, רק נתן לי מעין חיבוק.
"בשלב הזה התחלתי להתרחק ממנו. במשך שנה הוא רדף אחריי. 'איפה אתה? תבוא, אני אתן לך כך וכך'. למזלי יצאתי בזול, הוא ניסה ממש לאנוס אותי ולא הצליח, אבל אני מכיר אחרים שיצאו מהקשר איתו פגועים מאוד".
לפני כ–40 שנה, נכנס ט' בתמימות לביתו של משי זהב. הוא היה אז בן 16 ורצה לשאול כמה שאלות על עבודתו של האיש שרבים רצו בקרבתו. מה שהתרחש בדל"ת אמות הותיר בו טראומה לכל החיים. במשך כמעט ארבע עשורים הוא עצמו הדחיק את זה, אבל היו שידעו. השבוע הוא סיפר בקולו על שעבר. "הייתי נער בן 16–17, יהודה היה חברמן, יושב ראש העדה החרדית וקש"ת )ארגון חרדי מחתרתי שפעל בסוף שנות ה–80 באלימות במטרה להיאבק בחילולי השבת, ניתוחי מתים וחילול קברים עתיקים. א"ר, ש"א(.

"הוא גר אז ברחוב שאול המלך. אמרתי לו שאני רוצה לשאול אותו משהו. באתי אליו הביתה, ישבתי על הספה ואז פתאום הוא התחיל לגעת בי. ניסיתי להתנגד, אבל לא הפעלתי כוח, רק אמרתי שוב ושוב 'לא, לא, לא'. אבל זה לא גרם לו להפסיק. הוא עשה בי כרצונו. מאז לא באתי אליו הביתה".
עשור של שינוי
צביקי פליישמן, סמנכ"ל חקירות בארגון "מגן" המלווה נפגעים ונפגעות תקיפות מיניות מהציבור החרדי, ומי שסייע בהכנת התחקיר, אמר ל"הארץ": "היה לנו קשה מאוד להיחשף לעדויות המצמררות על מעשיו לכאורה של משי זהב. מדובר באדם שכולם מכירים כעתיר זכויות, אך לאורך השנים התברר לנו שהוא פגע לכאורה קשות בקטינים, שהפכו למבוגרים שחיים בקושי ובכאב". פליישמן ציין כי חרף מעשיו החמורים והקיצוניים של משי זהב, בעשור האחרון חל שינוי משמעותי בהתנהלות הציבור החרדי בנוגע לתקיפות מיניות. "הפעילות של ארגונים כמו שלנו, הפרסומים באתרים החרדיים והפעילות של רבנים ועסקנים חרדים בנושא, העלו את המודעות והיום רמת ההתמודדות היא אחרת לחלוטין. עם זאת, ישנה עוד עבודה רבה לפנינו".
משי זהב מסר בתגובה: "קיבלתי את הפנייה מעיתון 'הארץ' לראשונה היום בשעות הצהריים. הפנייה שהופנתה אליי כללה טענות סתומות ואנונימיות ההולכות עשרות שנים אחורה. אבהיר מיד, כי אין שחר לדברים.
"בקשתי לקבל מידע אלמנטרי ופרטים בסיסיים – נדחתה. בקשתי לקיים פגישה – נדחתה. נדרשתי להגיב לכתבה, המבקשת לבצע בי 'סיכול ממוקד', בתוך שעתיים.
"לגוף הדברים אציין, כי נראה לי שעיתון 'הארץ' נפל קורבן לגורמים בעלי אינטרסים מסחריים וכלכליים הפועלים תקופה ארוכה כדי לגרום לי נזק. לגורמים אלה נוספים חלקים קיצוניים מהעולם החרדי, אשר דרכי הייחודית בו היא לצנינים בעיניהם. גורמים אלה פצחו נגדי במסע נקם, בין היתר לאחר שילדיי התגייסו לצה"ל, שניים מהם לשירות קרבי; לאחר שכשהדלקתי משואה אמרתי 'לתפארת מדינת ישראל'; ועתה לאחר שהודע על זכייתי בפרס ישראל. לכך יש להוסיף את הביקורת שאני משמיע מעת לעת על חלק מההנהגה הקיצונית במגזר החרדי.
"מאז היוודע דבר זכייתי בפרס ישראל הייתי מוקד לאיומים טלפונים שונים. לאחר פטירת הוריי טלפנו אליי והביעו שמחה על מותם. ירקו עליי כשעברתי ברחוב. נשלחו אליי הודעות איומים, שאת חלקן העברתי גם לעיתון 'הארץ'. לדאבוני זהו חלק מהמחיר שאני משלם על הדרך שבה בחרתי.
"איני יכול להתייחס מעבר לכך לפנייה כללית נטולת פרטים. אציין רק ביחס לטענה קונקרטית אחת שנטענה, בניגוד לטענות סתומות אחרות, הנוגעת לפנימייה בירושלים, כי נוהלה בעניין בדיקה משטרתית שנגעה בעיקרה לאחי, ולאחר בחינה נמצא שאין ממש בדברים.
"פרסום הכתבה הוא ניסיון "לחסל חשבון" עמי, ולצערי גם לחסל אותי. ככל שכוחותיי יעמדו לי, אמשיך לשרת את עם ישראל ואת מדינת ישראל כפי שעשיתי כל חיי".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.