היום בתניא יום ג' ל שבט:
ב"משנה תורה" (= חומש דברים), מצוה משה את "הדור שנכנסו לארץ לקרוא את קריאת שמע פעמיים בכל יום" (בשכבך ובקומך).
(נצין, שעם הכניסה לארץ, מתחילים ישראל לקים בפועל את כל תרי"ג המצוות, הכוללים את כל המצוות התלויות בארץ ובבבית המקדש, שלא ניתן לקיימם בחו"ל).
תוכנה הכללי של קריאת שמע לדעת רבנו, היא קבלת עול מלכות שמים המשולבת במסירות נפש.
ובענין זה צריך להבין:
א. לאור הבטחת משה שעם שמירת המצוות בארץ, "פחדכם ומוראכם יתן ה' על פני כל הארץ". מובן, שישראל לא יהיו נתונים בסכנה מגויים עקב שמירת המצוות. ומדוע אם כן, יש צורך לעוררם במצוה זו של מסירות נפש.
ב. מדוע יש צורך להתחזק במסירות נפש זו פעמיים ביום.
מסביר אדמו"ר הזקן:
ההתחזקות במסירות נפש שנשמעה ממשה לדור שנכנסו לארץ. היא לא ההוראה למות על קידוש ה' (אם מעמידים אותו בנסיון של אמונה). אלא, זו מסירות נפש הנובעת מהיראה הכלולה באהבה המסותרת, המבוארת לאורך הפרק, שבה הוא מוסר את נפשו בכל רגע לבל יפרד מאחדותו יתברך.
נוסיף, שבספר החינוך מובא: כי היות שהאדם החומרי נפתה אחר הבלי העולם. צריך הוא לזיכרון תמידי במלכות שמים, כדי לשמרו מן החטא.
ורבנו מבהיר ומדגיש: כי בקרוא האדם את "שמע" פעמיים ביום. הוא קובע בלבו, "תמיד ממש יומם ולילה", את זכירת "ענין מסירת נפשו לה' על יחודו". זכרון, שיעזור לו לנצח את יצרו בכל עת ובכל שעה.
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר את פינת "היום בתניא" הלאה, לחבריך.
בתודה ובברכה
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם
ב"משנה תורה" (= חומש דברים), מצוה משה את "הדור שנכנסו לארץ לקרוא את קריאת שמע פעמיים בכל יום" (בשכבך ובקומך).
(נצין, שעם הכניסה לארץ, מתחילים ישראל לקים בפועל את כל תרי"ג המצוות, הכוללים את כל המצוות התלויות בארץ ובבבית המקדש, שלא ניתן לקיימם בחו"ל).
תוכנה הכללי של קריאת שמע לדעת רבנו, היא קבלת עול מלכות שמים המשולבת במסירות נפש.
ובענין זה צריך להבין:
א. לאור הבטחת משה שעם שמירת המצוות בארץ, "פחדכם ומוראכם יתן ה' על פני כל הארץ". מובן, שישראל לא יהיו נתונים בסכנה מגויים עקב שמירת המצוות. ומדוע אם כן, יש צורך לעוררם במצוה זו של מסירות נפש.
ב. מדוע יש צורך להתחזק במסירות נפש זו פעמיים ביום.
מסביר אדמו"ר הזקן:
ההתחזקות במסירות נפש שנשמעה ממשה לדור שנכנסו לארץ. היא לא ההוראה למות על קידוש ה' (אם מעמידים אותו בנסיון של אמונה). אלא, זו מסירות נפש הנובעת מהיראה הכלולה באהבה המסותרת, המבוארת לאורך הפרק, שבה הוא מוסר את נפשו בכל רגע לבל יפרד מאחדותו יתברך.
נוסיף, שבספר החינוך מובא: כי היות שהאדם החומרי נפתה אחר הבלי העולם. צריך הוא לזיכרון תמידי במלכות שמים, כדי לשמרו מן החטא.
ורבנו מבהיר ומדגיש: כי בקרוא האדם את "שמע" פעמיים ביום. הוא קובע בלבו, "תמיד ממש יומם ולילה", את זכירת "ענין מסירת נפשו לה' על יחודו". זכרון, שיעזור לו לנצח את יצרו בכל עת ובכל שעה.
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר את פינת "היום בתניא" הלאה, לחבריך.
בתודה ובברכה
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.