רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 17 בנובמבר 2016

שלושה אריתראים נגד פוניבז' של המחבלים

מאת ביזנעס

לא, הפעם לא מדובר בעוד מאבק פנימי בין שני הפלגים הליטאים, אלא דווקא בתביעה המגיעה מצד עובדים אריתראים בישיבת פוניבז'. מסמכים שהגיעו לידי 'ביזנעס' חושפים לראשונה את מאבק העובדים הזרים נגד הישיבות ומרכזי החסידויות המעסיקים אותם.
מעבר לתועלת מ"גוי של שבת" המשרת את הבחורים בשבתות וחגים, קיימת לכאורה סיבה נוספת לכך שבישיבות רבות מועסקים עובדים זרים. הסיבה הזאת נעוצה ב"חיסכון" כספי ניכר, כפי שניתן להסיק מסיפורם של שלושה אריתראים שפנו לבית הדין לעבודה נגד ישיבת פוניבז', או נכון לומר נגד אחד הפלגים בישיבה.
מהסיפור הזה עולה כי מוסדות רבים עלולים להיקלע לסיטואציה דומה. ברוב המקרים מדובר בתביעות ענק של מאות אלפי שקלים בבית הדין לעבודה שבוחר בדרך כלל לצדד בטענות השכירים. מדובר במאבקים משפטיים אשר כמעט אינם מפורסמים ברבים. וככל שחולף הזמן מתברר כי מעסיקים רבים שהאמינו שהם "חוסכים" כסף בכך שהם מעסיקים עובדים זרים ומסתננים, נפלו בפח המשפטי.
המסמכים שהגיעו לידי 'ביזנעס' ונחשפים כאן לראשונה, חושפים כאמור, את המאבק המשפטי שמנהלים שלושה "פליטים" מאריתריאה שהתפטרו או פוטרו מעבודתם, בפלג הירושלמי הליטאי בישיבת פוניבז'.
שלושת העובדים האריתראים, שלטענתם התפטרו מעבודתם בישיבה בעקבות תנאי העסקתם, עבדו בישיבה כשכירים במהלך השנים האחרונות. שנים מהם כחמש שנים והשלישי כשלוש שנים, כעת הם תובעים את הישיבה בתואנה כי זו הפרה את חוקי העבודה פעמים רבות.
בכתבי התביעה של השלושה שהוגשו באמצעות עורך הדין אסף מסדה, קובלים האריתראים בין היתר על העסקה בשעות רבות שאינן מותרות; אי תשלום שכר כדין; אי ביצוע תשלומים בהתאם לצווי ההרחבה בענף הניקיון; אי תשלום זכויות סוציאליות כדין (הבראה, חופשה); יצירת תלושי שכר פיקטיביים בניגוד לחוק הגנת השכר; אי ביצוע הפרשות פנסיוניות ואי הנפקת תלושי שכר בגין חלק מתקופת עבודתם.
לטענת אותם עובדים שהועסקו על ידי חברת כוח אדם, הנתבעת יחד עם הישיבה, "הנתבעים חרגו בהתנהלותם מגדר ההתנהלות המקובלת שבין עובד למעסיקו, תוך שהם מודעים היטב לעסקה ביניהם, אשר כל מטרתה לחסוך כספים על גבו של התובע, ומקדשת את אינטרסיהם הכלכליים", כך לפי כתב התביעה שהגישו לבית הדין לעבודה.
מאידך, בכתב ההגנה שהוגש על ידי בא כוחם של המזוהים עם הפלג הירושלמי בישיבת פוניבז', עורך הדין ליאב עמר ושות', נטען כי "עסקינן בתביעה מופרכת ומוגזמת המהווה דוגמה חריגה לשימוש לרעה בהליכי משפט, תוך ניצול ציני של הפטור מאגרה הנהוג בבית הדין לעבודה בנוגע למרבית רכיבי התביעה ויעיד על כך סכום האגרה הזעום ששולם על ידי התובע/ים".
עוד נכתב שם כי "כתב התביעה מתחילתו ועד סופו מנופח ומוגזם ללא כל פרופורציה, מבלי שהתובע/ים טורח/ים להניח תשתית עובדתית בסיסית להוכחת טענותיו/הם". יתר על כן, כתבי ההגנה שהוגשו בנפרד עבור כל אחד מהעובדים, מגוללים התנהגות מוזרה של התובעים שאינה מקובלת ביחסי עבודה. העולה מכתבי ההגנה הוא כי דינן של התביעות להידחות על הסף. באחד המקרים אף נדרש אחד התובעים להחזיר סכומים עודפים ששולמו במשכורתו.
לסיכום, כאן המקום לתת את הדעת על כל עניין ההעסקה של עובדים זרים ממדינות באפריקה, ומכל שכן מסתננים. מנהלי מוסדות שחושבים לחסוך כסף על ידי העסקת עובדים כאלה, עלולים לשלם על-כך מחיר יקר בסופו של דבר. אנחנו ב'ביזנעס' נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בתיק ונעדכן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.