תקפצו ותזעקו תראה כמה היה אז וכמה יש היום, אבל אשאל אותכם, האם בדקתם איכות, מה היה אז ומה יש היום, האם אפשר בכלל להשוות, הידעתם ששבבניק של אז היה במעלה ומדרגה גבוהה פי כמה מהבחור הכי טוב בימינו בישיבות? זו מציאות, מה שהיה אז לא קיים עוד, הישיבות של לפני יותר משלשים ארבעים וחמישים שנה אינם קיימים עוד, רוח אחרת שוררת בישיבות, הפכנו את הישיבות לסניפי מפלגות, איננו עוד ישיבות למען ישיבות, תורה למען תורה, את מה שהיה אין עוד
לפני שלשים ארבעים וחמישים שנה בטרם הרב שך הביא את הפוליטיקה לפונוביז', לא היה מושג שבחור ישיבה מתעסק עם פוליטיקה, גם אם התירו פה ושם ערב הבחירות לעזור קצת להביא אנשים לקלפי אבל בכל השנה פוליטיקה היה דבר מאוס, בחור ישיבה התבייש לומר בגלוי כי הוא רוצה להיות חבר כנסת, מי שאמר זאת אז היה מן הפחותים והירודים. האמת היא, שעסקן באותן שנים היה מדרגה נמוכה מאוד בישיבות, המטרה היתה לימוד גם אם היית חלש יכולת להשיג את מה שלא ניתן יותר היום להשיג אפילו לבחורים טובים
הזכרתי הרבה פעמים, כשהייתי בחור בישיבה חתמתי על מנוי ל'המודיע' המשגיח ר' חיים פרידלנדר זצ"ל ציוה עלי לבטל מיד את המנוי מפני שבחור ישיבה לא צריך לקרא עיתונים גם לא 'המודיע', אז זה עדיין היה עיתון לכלל החרדים חסידים וליטאים, הוא הסביר לי כי בחור בישיבה לא צריך לעניין אותו כלל עניינים אלה, וכשפעם שמע כי בבין הזמנים הייתי ביציע הכנסת, הוא שוב קרא לי ואמר לי כי אין זה מקום לבחור ישיבה זה חילול ה' שבחורים יסתובבו שם, הישיבות הם עולם בפני עצמו ואין לנו שום דבר עם עלמי דשיקרא
לפני שלשים שנה חל מהפך דבר שלא ראו קודם, הפוליטיקאים החלו לעלות לרגל לביתו של הרב שך שהיה גר בקרית הישיבה בפונוביז' בבני ברק, וכשהגיע איזה שר מיד עשרות בחורים הסתובבו סביב ביתו לראות את הפוליטיקאים בבואם ובצאתם, אחר כך אף הביאו אותם לישיבה, ומאז הרב שך החל לנאום נאומים פוליטיים בפונוביז', כאן הגיע החורבן הגדול
המכה בפטיש היה כשפתחו את 'יתד נאמן', ברגע הראשון גם הרב קנייבסקי האבא של ר' חיים היה בעד ואף דחף לכך, אבל תופתעו, מיד לאחר פטירתו בא ר' חיים קנייבסקי לביתו של הרב שך וביקש שיסגרו את העיתון הוא טען כי אביו בא אליו כמה פעמים בחלום וביקש שיילך להרב שך לבקש לסגור את זה מפני שזה הורס את הישיבות, אבל הרב שך לעג לו ואמר תגיד לאבא שלך שיבא אלי לחלום
מאותו יום החלה הירידה הדרסטית עד כדי שהפכנו לסניפי מפלגות. כל ראש ישיבה בנה לעצמו צבא פוליטי, המלחמה בין הגדולים פרץ, מפני שהקימו מפלגה וכל אחד ביקש לשלוט דבר שלא היה קודם לכן. כל עוד אגודת ישראל היתה המפלגה של כולם אז היה מספיק מקום לכולם במועצת גדולי התורה, ברגע שהקימו את 'דגל התורה' המתינו ליום שהרב שך יילך ואז פרצה המלחמה הגדולה של מי בראש דבר שלא היה כלל עד להקמת מפלגה זו. מציאות היא שר' חיים סטוצינער (שמולביץ) והרב שך עמדו יחד בראש העולם הליטאי וזו לא היתה סתירה, לפניהם היו עוד כמה אחרים שיחד עמדו בראש לא היה זה אחד בודד שעמד מעל כולם, דבר שגרם למלחמה הכל כך קשה בעולם הליטאי
לולא זה לא היה הורס את הישיבות מילא, אבל מציאות היא, שהישיבות היום הפכו להיות צבאות של ראשי ישיבות המנצלים את הבחורים למלחמותיהם. תראו מה קורה בגרודנא, איזו מלחמה של שמודעיסטים נגד נחומיסטים, הרבה לפני כן זה קרה בפונוביז' ובחברון ומקומות אחרים, היכן שהתפלגו חצי צרה, אבל היכן שנותרו באותו מקום ורבים, ראו את התוצאה, מלחמה אין סופית שמחנכת למידות רעות ומגונות, ולאלו קוראים 'בני תורה'
פעם בחג השבועות היה לעולם הליטאי במה להתגאות, התורה כבשה וגררה המוני חסידים שישלחו את ילדיהם לישיבות הליטאיות, היום אלו הפכו להיות סמל של בושה, אבא חושב מיליון פעם בטרם הוא מחליט לאן לשלוח את הבן, ברור מראש כי מפקידים את הבן למלחמת אותו ראש ישיבה, ואינך יודע מה יקרה מחר. לא התורה קובעת את עתידך, אלא כמה אתה מקדיש למען הראש ישיבה במלחמתו על המי בראש, וכאן החורבן הגדול
יצויין ונזכיר לטובה את ראש ישיבת סלבודקא הגאון רבי דוב לנדו שהזהיר מפני המצב הזה כבר בתחילת הדרך, אך בשל כך ירדו לחייו, ב"ה שהוא עדיין חי עמנו והגלגל התגלגל בחזרה ולא הצליחו לקבור אותו קבורת חמור כפי שעשו לכמה אחרים, היה לו את האומץ לומר את מה שחייבים היו, הוא ביקש לעצור בעד ההתדרדרות הזו אבל את זה הוא לא הצליח בגלל כמה בריונים ששמם שמואל אויערבך שמואל דויטש שמואל מרקוביץ ועוד כמה כאלו. הרב לנדו ביקש לשמור על מעמדו של בן הישיבה שלא יהפוך לעסקן, הוא טען כי בישיבות החסידיות יש מספיק עסקנים וזה מה שמבדיל בין הישיבות, אבל הרב שך ביקש להפוך את הבחורים לעסקנים וכאן בא החורבן הגדול מפני שהישיבות הליטאיות אינן ערוכות לקליטת עסקנים, אלו מתדרדרים. אצל החסידים יש להם מעמד וטיפול מיוחד הליטאים דחו בשעתו את העסקנים, הרב שך החדיר לישיבות מושגים חדשים של לרצות להיות חבר כנסת זה דבר גדול אין זו בושה יותר, וזה הביא הרס על עולם הישיבות, בחורים בעשר שנים בישיבות של היום אינם משיגים את מה שהשיג בשעתו בחור בשנתיים שלש
חג השבועות הוא זמן לחשבון נפש נוקב על מה שקרה לישיבות, במיוחד אצל אלו שהכירו את הישיבות של אז ורואים מה קורה בישיבות של ימינו, חייתי את עולם הישיבות משנות הכ"פים, ואיזה הבדל שמים וארץ ממש, מה שהיה אז לא רואים עוד היום
האם יש דרך חזרה, קשה להאמין, אבל חשוב לזכור מי היה זה שגרר את החורבן הזה על הישיבות
לפני שלשים ארבעים וחמישים שנה בטרם הרב שך הביא את הפוליטיקה לפונוביז', לא היה מושג שבחור ישיבה מתעסק עם פוליטיקה, גם אם התירו פה ושם ערב הבחירות לעזור קצת להביא אנשים לקלפי אבל בכל השנה פוליטיקה היה דבר מאוס, בחור ישיבה התבייש לומר בגלוי כי הוא רוצה להיות חבר כנסת, מי שאמר זאת אז היה מן הפחותים והירודים. האמת היא, שעסקן באותן שנים היה מדרגה נמוכה מאוד בישיבות, המטרה היתה לימוד גם אם היית חלש יכולת להשיג את מה שלא ניתן יותר היום להשיג אפילו לבחורים טובים
הזכרתי הרבה פעמים, כשהייתי בחור בישיבה חתמתי על מנוי ל'המודיע' המשגיח ר' חיים פרידלנדר זצ"ל ציוה עלי לבטל מיד את המנוי מפני שבחור ישיבה לא צריך לקרא עיתונים גם לא 'המודיע', אז זה עדיין היה עיתון לכלל החרדים חסידים וליטאים, הוא הסביר לי כי בחור בישיבה לא צריך לעניין אותו כלל עניינים אלה, וכשפעם שמע כי בבין הזמנים הייתי ביציע הכנסת, הוא שוב קרא לי ואמר לי כי אין זה מקום לבחור ישיבה זה חילול ה' שבחורים יסתובבו שם, הישיבות הם עולם בפני עצמו ואין לנו שום דבר עם עלמי דשיקרא
לפני שלשים שנה חל מהפך דבר שלא ראו קודם, הפוליטיקאים החלו לעלות לרגל לביתו של הרב שך שהיה גר בקרית הישיבה בפונוביז' בבני ברק, וכשהגיע איזה שר מיד עשרות בחורים הסתובבו סביב ביתו לראות את הפוליטיקאים בבואם ובצאתם, אחר כך אף הביאו אותם לישיבה, ומאז הרב שך החל לנאום נאומים פוליטיים בפונוביז', כאן הגיע החורבן הגדול
המכה בפטיש היה כשפתחו את 'יתד נאמן', ברגע הראשון גם הרב קנייבסקי האבא של ר' חיים היה בעד ואף דחף לכך, אבל תופתעו, מיד לאחר פטירתו בא ר' חיים קנייבסקי לביתו של הרב שך וביקש שיסגרו את העיתון הוא טען כי אביו בא אליו כמה פעמים בחלום וביקש שיילך להרב שך לבקש לסגור את זה מפני שזה הורס את הישיבות, אבל הרב שך לעג לו ואמר תגיד לאבא שלך שיבא אלי לחלום
מאותו יום החלה הירידה הדרסטית עד כדי שהפכנו לסניפי מפלגות. כל ראש ישיבה בנה לעצמו צבא פוליטי, המלחמה בין הגדולים פרץ, מפני שהקימו מפלגה וכל אחד ביקש לשלוט דבר שלא היה קודם לכן. כל עוד אגודת ישראל היתה המפלגה של כולם אז היה מספיק מקום לכולם במועצת גדולי התורה, ברגע שהקימו את 'דגל התורה' המתינו ליום שהרב שך יילך ואז פרצה המלחמה הגדולה של מי בראש דבר שלא היה כלל עד להקמת מפלגה זו. מציאות היא שר' חיים סטוצינער (שמולביץ) והרב שך עמדו יחד בראש העולם הליטאי וזו לא היתה סתירה, לפניהם היו עוד כמה אחרים שיחד עמדו בראש לא היה זה אחד בודד שעמד מעל כולם, דבר שגרם למלחמה הכל כך קשה בעולם הליטאי
לולא זה לא היה הורס את הישיבות מילא, אבל מציאות היא, שהישיבות היום הפכו להיות צבאות של ראשי ישיבות המנצלים את הבחורים למלחמותיהם. תראו מה קורה בגרודנא, איזו מלחמה של שמודעיסטים נגד נחומיסטים, הרבה לפני כן זה קרה בפונוביז' ובחברון ומקומות אחרים, היכן שהתפלגו חצי צרה, אבל היכן שנותרו באותו מקום ורבים, ראו את התוצאה, מלחמה אין סופית שמחנכת למידות רעות ומגונות, ולאלו קוראים 'בני תורה'
פעם בחג השבועות היה לעולם הליטאי במה להתגאות, התורה כבשה וגררה המוני חסידים שישלחו את ילדיהם לישיבות הליטאיות, היום אלו הפכו להיות סמל של בושה, אבא חושב מיליון פעם בטרם הוא מחליט לאן לשלוח את הבן, ברור מראש כי מפקידים את הבן למלחמת אותו ראש ישיבה, ואינך יודע מה יקרה מחר. לא התורה קובעת את עתידך, אלא כמה אתה מקדיש למען הראש ישיבה במלחמתו על המי בראש, וכאן החורבן הגדול
יצויין ונזכיר לטובה את ראש ישיבת סלבודקא הגאון רבי דוב לנדו שהזהיר מפני המצב הזה כבר בתחילת הדרך, אך בשל כך ירדו לחייו, ב"ה שהוא עדיין חי עמנו והגלגל התגלגל בחזרה ולא הצליחו לקבור אותו קבורת חמור כפי שעשו לכמה אחרים, היה לו את האומץ לומר את מה שחייבים היו, הוא ביקש לעצור בעד ההתדרדרות הזו אבל את זה הוא לא הצליח בגלל כמה בריונים ששמם שמואל אויערבך שמואל דויטש שמואל מרקוביץ ועוד כמה כאלו. הרב לנדו ביקש לשמור על מעמדו של בן הישיבה שלא יהפוך לעסקן, הוא טען כי בישיבות החסידיות יש מספיק עסקנים וזה מה שמבדיל בין הישיבות, אבל הרב שך ביקש להפוך את הבחורים לעסקנים וכאן בא החורבן הגדול מפני שהישיבות הליטאיות אינן ערוכות לקליטת עסקנים, אלו מתדרדרים. אצל החסידים יש להם מעמד וטיפול מיוחד הליטאים דחו בשעתו את העסקנים, הרב שך החדיר לישיבות מושגים חדשים של לרצות להיות חבר כנסת זה דבר גדול אין זו בושה יותר, וזה הביא הרס על עולם הישיבות, בחורים בעשר שנים בישיבות של היום אינם משיגים את מה שהשיג בשעתו בחור בשנתיים שלש
חג השבועות הוא זמן לחשבון נפש נוקב על מה שקרה לישיבות, במיוחד אצל אלו שהכירו את הישיבות של אז ורואים מה קורה בישיבות של ימינו, חייתי את עולם הישיבות משנות הכ"פים, ואיזה הבדל שמים וארץ ממש, מה שהיה אז לא רואים עוד היום
האם יש דרך חזרה, קשה להאמין, אבל חשוב לזכור מי היה זה שגרר את החורבן הזה על הישיבות
חיים שאולזון

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.