רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 3 ביוני 2016

דבר תורה אשר קידש כבוד האדמו"ר רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א ליום חמישי כ"ה אייר התשע"ו

"ויתילדו על משפחותם" וכו' (במדבר א, יח).
מובא במדרש (ילקו"ש רמז תרפ"ד) כשקיבלו ישראל את התורה, באו אומות העולם ואמרו מה ראו אלה להתקרב יותר מאלה, סתם הקב"ה את פיהם ואמר הביאו לי ספר יוחסין שלכם כדרך שהביאו בני עכ"ל.
והנה המדרש הזה צריך ביאור, מה תשובת הקב"ה הביאו ספר יוחסכם, והלא גם לאומות העולם נמצא משפחות מיוחסות ביותר, וכן אומות העולם הם בני אברהם ויצחק ישמעאל ועשיו. ועוד, מהו הלשון כדרך שהביאו בני?
אלא אפשר לבאר ולומר חז"ל אומרים "הלוך ילך ובכה נושא משך הזרע בוא יבא ברינה נושא אלומותיו" (תהילים קכו, ו) "בוא יבוא ברינה נושא אלומותיו" האדם צריך לדעת שאל לו להזכיר רק את היחוס שלו, "הלוך ילך ובכה נושא משך הזרע" זה לא גדולה לאדם רק לספר על אבותיו שאבותיו היו צדיקים, ואבותיו היו קדושים.
"בוא יבוא ברינה נושא אלומותיו" המעלה של האדם זה שהוא "נושא אלומותיו". וכך היה אצל בני ישראל, הקב"ה אומר לאומות העולם הביאו לי ספר יוחסין כמו שבני מביאים, מה פירוש שבני מביאים, שמביאים על עצמם שגם הם אישית מיוחסים, שגם הם הולכים בדרך ה' וגם הם מקיימים את התורה ואת המצוות, וגם הם עם מדרגות מעולות. ולא כמו אומות העולם שהביאו רק ספר יוחסין של אברהם ויצחק, צריך כמו שבני מביאים, שבני מביאים גם על עצמם.
"בוא יבוא ברינה נושא אלומותיו" כי יחוס לבד בלי מעשים של האדם, הם מזיקים לאדם וגורמים לאדם תביעה וחובה גדולה ביותר. בכדי שהיחוס יהיה בעל משמעות וישפיע על האדם, צריך גם האדם ללכת בדרך טובה כשם שבני מביאים ספר יוחסין על עצמם, שגם הם מיוחסין ומתנהגים בדרך טובה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.